Comunicarea în câmpul social

Extras din seminar:

Comunicarea - proces de influentare sociala

In societatile democratice moderne se observa o inmultire considerabila a dispozitive comunicationale. Ele s-au perfectionat progresiv, iar tehnicile pe care le pun in practica sunt din ce in ce mai sofisticate; intre acestea si tehnicile manipulatorii al propagandei se mai poate face, cel putin partial, o confuzie frecventa in anumite cercuri intelectuale si politice inclinate sa supraestimeze ,,puterea" mass media. Este adevarat ca nu pot fi trasate granite clare intre propaganda si comunicare; dar aceasta zona de nedeterminare nu trebuie sa ne impiedice sa observam ca dezvoltarea comunicari atrage dupa sine practici si politici noi a caror functionare trebuie judecata dupa alte criterii.

Invatare sociala - proces de asimilare a experientei sociale manifestat prin schimbari de conduita.Obiectul invatarii este experienta individuala sau colectiva si consta in cunostiinte, norme, reguli, valori etc. Invatarea sociala faciliteaza fie adaptarea unui sistem la noi contexte, fie anticiparea unor probleme cu incidenta directa asupra constituirii si functionarii sistemului. Subiectii invatarii sociale sunt indivizii, grupurile, organizatiile si chiar societatile integrale.

Socializare - proces psiho-social de transmitere-asimilare a atitudinilor, valorilor, conceptiilor sau modelelor de comportament specifice unui grup sau unei comunitati, in vederea formarii, adaptarii si integrarii sociale a unei persoane. In acest sens, socializarea este un proces interactiv de comunicare, presupunand dubla considerare a dezvoltarii individuale si a influentelor sociale respectiv modul personal de receptare si interpretare a mesajelor sociale si dinamica variabila a intensitatii si continutului influentelor sociale.

Influenta sociala - actiune exercitata de o entitate sociala (persoana, grup etc.), orientata spre modificarea actiunilor si manifestarilor alteia. Influenta sociala este asociata cu domeniul relatiilor de putere si control social, de care se deosebeste intrucat nu apeleaza la constrangere. Se asociaza cu procesele de socializare, invatare sociala sau comunicare. In acest sens, R. Boudon si F. Bourricaud apreciaza ca influenta sociala poate fi considerata ca o forma specifica a puterii, a carei resursa principala este persuasiunea.

Pentru ca procesul de influentare sa poata avea loc, trebuie indeplinite doua conditii:

- initiatorul influentei deliberate se presupune a detine un grad acceptabil de competenta si informatie, fiind animat de intentii care sunt apreciate ce catre receptor ca bine orientate;

- relatia de influentare trebuie sa se bazeze pe un consens tacit al entitatilor implicate si asupra valorilor impartasite si al efectelor probabil produse.

Persuasiune - activitate de influentare a atitudinilor si comportamentelor unor persoane in vederea producerii acelor schimbari care sunt concordante cu scopurile sau interesele agentului initiator (persoane, grupuri, institutie sau organizatie politica, sociala, culturala, comerciala etc.). Persuasiunea se realizeaza in conditiile in care se tine cont de caracteristicile de receptivitate si reactivitate ale persoanelor influentate. Persuasiunea este o activitate de convingere opusa impunerii sau fortarii unei optiuni,

organizata astfel incat sa duca la adoptarea personala a schimbarii asteptate.

Manipulare - actiune de a determina un actor social (persoana, grup, colectivitate) sa gandeasca si sa actioneze intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsioneaza intentionat adevarul, lasand insa impresia libertatii de gandire si decizie. Spre deosebire de influenta de tipul convingerii rationale, prin manipulare nu se urmareste

intelegerea mai corecta si mai profunda a situatiei, ci inculcarea unei intelegeri convenabile, recurginduse atat la inducerea in eroare cu argumente falsificate, cat si la palierele emotionale non-rationale. Intentiile reale ale celui care transmite mesajul raman insesizabile primitorului acestuia. Din punct de vedere politic, manipularea reprezinta o forma de impunere a intereselor unei clase, grup, colectivitati, nu prin mijloacele coercitiei, puterii, ci prin cele ideologice, prin inducere in eroare. Din acest motiv, recurgerea la manipulare in situatiile de divergenta de interese devine tot mai frecventa in societatea actuala, manipularea reprezentand un instrument mai puternic decat utilizarea fortei.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicarea in Campul Social.ppt
Alte informații:
Tipuri fișiere:
ppt
Diacritice:
Da
Nota:
4/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
18 pagini
Marime:
44.84KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, sociologie, Tehnica
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!