Comerț intern și internațional

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Economia politica este, de fapt, un studiu stiintific care incearca sa construiasca legi economice cu valabilitate generala, analizand date, formuland si testand diverse teorii asupra relatiilor dintre diferite fenomene ale vietii social-economice.

Politica economica, spre deosebire de "economia politica ", reprezinta totalitatea mijloacelor prin care un guvern incearca sa reglementeze sau sa modifice situatia economica a unei natiuni, sa stabileasca obiectivele urmarite prin acea politica economica.

Politica economica, in tarile democratice, este orientata, in general, pentru:

- mentinerea unui grad cat mai mare si mai stabil de ocupare a fortei de munca;

- asigurarea unei cresteri a standardului de viata national;

- evitarea inflatiei si tinerea acesteia sub control;

Politica economica, in tarile democratice, este orientata, in general, pentru:

- urmarirea stabilitatii balantei de plati;

- urmarirea realizarii unei cat mai corecte redistribuiri a venitului national real, prin sistemul de taxare - subventionare;

- reducerea situatiilor de monopol pe care diversi agenti economici le detin intr-o economie.

Politica comerciala este o parte componenta a politicii economice a unui stat, care vizeaza sfera relatiilor economice externe ale acestuia.

Ca si politica economica, este atributul fiecarui stat.

Politica comerciala reprezinta totalitatea reglementarilor adoptate de un stat, cu caracter administrativ, juridic, fiscal, bugetar, financiar, valutar etc., in scopul promovarii sau restrangerii schimburilor comerciale externe si a protejarii economiei nationale de concurenta straina.

Drept urmare, politica comerciala a fiecarui stat trebuie sa indeplineasca trei functii principale:

- promovarea relatiilor economice externe, adica impulsionarea exporturilor;

- protejarea economiei nationale de concurenta straina, ceea ce presupune reglementari si controlul asupra importurilor;

- urmarirea pentru a realiza un echilibru dinamic in balanta comerciala si balanta de plati, concomitent cu sporirea rezervei valutare a statului.

Din aceste obiective pe termen lung se desprind mai multe obiective pe termen scurt si mediu:

- perfectionarea structurii schimburilor comerciale externe;

- fie restrangerea, fie stimularea comertului cu anumite produse sau grupe de produse;

- orientarea geografica a fluxurilor comerciale internationale: restrangerea acestor fluxuri cu unele tari si dezvoltarea lor cu altele;

- imbunatatirea raportului de schimb prin sporirea puterii de cumparare a exportului.

Observatie:

- aceste obiective sunt diferite de la stat la stat, in functie de conditiile interne si internationale!

In domeniul politicii comerciale, in general, se actioneaza cu ajutorul a trei categorii principale de instrumente si masuri:

- masuri de natura tarifara (vamala);

- masuri de natura netarifara, inclusiv paratarifara;

- masuri de natura promotionala (de promovare si stimulare).

Primele doua categorii se refera la import, iar ultima vizeaza exportul.

INSTRUMENTE DE POLITICA COMERCIALA DE NATURA TARIFARA (VAMALA)

Politica vamala este parte a politicii comerciale.

Politica vamala se realizeaza cu ajutorul reglementarilor adoptate de stat ce vizeaza intrarea sau iesirea in/din tara a marfurilor si care sa implice:

- controlul, cu ocazia trecerii frontierei de stat, a marfurilor si mijloacelor de transport;

- indeplinirea formalitatilor vamale;

- plata taxelor vamale (impunerea vamala).

Instrumentele principale prin care se realizeaza politica vamala sunt:

- tarifele vamale: taxele vamale care se percep asupra marfurilor importate (exportate);

- legile si reglementarile vamale: coduri vamale si regulamente vamale.

Observatie:

Acestea sunt diferite de la stat la stat, utilizandu-se o gama diferita de instrumente de politica vamala.

In cadrul politicii vamale, impunerea vamala (plata taxelor vamale) are rolul principal si indeplineste trei functii:

o functie de natura fiscala, pentru ca taxele vamale sunt o sursa importanta de venit la Bugetul statului;

o functie de natura protectionista, pentru ca protejeaza economia nationala de concurenta straina;

o functie de negociere, pentru faptul ca statele pot negocia (fie in cadru bilateral, fie multilateral) concesii vamale reciproce sau nereciproce, ce au rolul de a stimula schimburile comerciale.

Taxele vamale sunt impozite indirecte pe care le percepe un stat asupra marfurilor, atunci cand acestea trec granitele vamale ale tarii respective.

- sunt instrumente de politica vamala de natura fiscala

- au influenta directa asupra pretului produselor ce fac obiectul comertului exterior

Taxele vamale se pot clasifica in functie de mai multe criterii, si anume:

1. dupa scopul impunerii sau nivelul impunerii;

2. dupa obiectul impunerii sau dupa felul operatiilor de comert exterior sau directia circulatiei marfurilor in comertul exterior;

3. dupa modul de percepere;

4. dupa modul de stabilire sau de fixare de catre stat.

1. Dupa SCOPUL IMPUNERII avem:

1.a. taxe vamale cu caracter fiscal;

2.a. taxe vamale cu caracter protectionist.

Diferentierea dintre acestea este data de nivelul impunerii (cele fiscale au un nivel mai redus, avand ca scop aducerea de venituri la Bugetul statului, iar cele protectioniste

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comert intern si international.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
35 pagini
Imagini extrase:
35 imagini
Nr cuvinte:
9 262 cuvinte
Nr caractere:
57 156 caractere
Marime:
307.24KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Comerț
Tag-uri:
comert, produse, piata, marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Comerț
Profesorului:
Ion Vasile
Sus!