Securitatea europeană în viziunea Școlii de Copenhaga

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Introducere

Securitatea europeana nu este doar o serie de probleme si evenimente. Felul in care interpretam aceste evenimente si probleme este de asemenea important pentru a intelege relatiile de securitate si pentru a identifica acele probleme care sunt realmente legate de securitate. In a doua jumatate a secolului douazeci conceptul de securitate a fost privit ca referandu-se in mod exclusiv la relatiile de securitate militara. Multi analisti au contestat foarte serios aceasta definitie. 'Scoala de la Copenhaga' a devenit numele comun pentru intreaga analiza a conceptului de securitate prin care s-a reconceptualizat fundamental intelesul termenului de securitate si al elementelor carora trebuie sa li se asigure securitatea. Toata aceasta literatura a fost generata de anumiti analisti asociati Centrului de la Copenhaga pentru cercetare in domeniul pacii si conflictelor. In mod clar, cei mai influenti analisti au fost Barry Buzan si Ole Waever. Activitatea lor inovatoare a contribuit major, si in unele cazuri a reorientat, dezbaterea asupra naturii securitatii si a studiilor de securitate. Deosebit de important este felul in care au incercat sa 'extinda' conceptul de securitate. Scoala de la Copenhaga a considerat studiile de securitate ca fiind problematice daca sint construite ingust, in jurul dimensiunii militare a securitatii si excluzand alte dimensiuni.

Scoala de la Copenhaga a pus in discutie cine si ce trebuie sa fie protejat; in ce dimensiuni trebuie sa opereze securitatea; de asemenea, mijloacele prin care limba si discursul influenteaza interese si actiuni legate de securitate. Impactul Scolii a fost enorm. Gandirea Scolii de la Copenhaga a influentat politica majoritatii statelor membre ale organizatiilor europene de securitate. In 1991 la intilnirea la nivel inalt de la Roma, NATO a decretat - in limbajul clasic al Scolii de la Copenhaga - ca securitatea are acum cinci dimensiuni: militara, societala, politica, economica si de mediu. Scoala de la Copenhaga nu a influentat doar modul in care cercetatorii analizeaza conceptul de securitate; ea a avut impact si asupra comunitatii care formuleaza politici.

Pentru a explica esenta gandirii Scolii de la Copenhaga, acest capitol va fi impartit in trei sectiuni. Prima va aborda dezvoltarea studiilor de securitate in perioada de dupa razboiul rece, pentru a ilustra perspectiva limitata care privilegia amenintarile de natura militara la adresa securitatii. A doua sectiune examineaza natura analizei critice a acestui discurs dominant la sfirsitul razboiului rece. Ultima sectiune va examina in detaliu analizele Scolii de la Copenhaga si va ilustra mijloacele prin care aceasta si-a intarit profilul in anii 90 si la inceputul secolului douazeci si unu.

Bibliografie:

Baldwin, David, "Security Studies and the End of the Cold War", World Politics, Vol. 48, No. 1, October 1995.

Booth, Ken, "Security and Emancipation", in Review of International Studies,Vol. 17, No. 4, 1991

Buzan, Barry, People, States and Fear, London: Harvester Wheatsheaf, 1991.

Buzan, Barry and Waever, Ole, "Slippery? Contradictory? Sociologically untenable? The Copenhagen School Replies", in Review of International Studies, Vol. 23, No. 2, April 1997

Buzan, Barry, Waever, Ole, De Wilde, Jaap, Security: A new Framework for Analysis, Boulder: Lynne Rienner, 1998.

Kennan, George F., "The Sources of Soviet Conduct", in Foreign Affairs, Vol. 25, No. 4, (July 1947).

Kolodziej, Edward A., "What is Security and Security Studies: Lessons From the Cold War", in Arms Control, Vol. 13, No. 1, April 1992, p. 2.

Morgan, Patrick, "Safeguarding Security Studies", Arms Control, Vol. 13, No. 3, December 1992

Morgenthau, Hans J., Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace, 6th Edition, New York: Knopf, 1985.

Smith, Steve, "The Increasing Insecurity of Security Studies: Conceptualizing Security in the Last Twenty Years", in Croft, Stuart, and Terriff, Terry (eds.), Critical Reflections on Security and Change, London: Frank Cass, 2000, pp. 86-87.

Tickner, J., Ann, "Re-visioning Security", in Booth, Ken, and Smith, Steve, International Relations Theory Today, Cambridge: Polity, 1995, p. 177.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Securitatea europeana in viziunea Scolii de Copenhaga.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
20 pagini
Imagini extrase:
20 imagini
Nr cuvinte:
7 326 cuvinte
Nr caractere:
39 330 caractere
Marime:
38.09KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Științe Politice
Tag-uri:
Economie, politica
Predat:
la facultate
Materie:
Științe Politice
Sus!