Educatia este o ramura deosebit de importanta a societatii, iar scoala este principala institutie prin care invataturile despre umanitate sunt transmise mai departe, generatiilor urmatoare. Astazi, scoala este considerata responsabila de toate aspectele vietii copiilor, adolescentilor, tinerilor, incluzand intelegerea trecutului, autodescoperirea caracterului, asumarea responsabilitatii si multe altele. Insa scoala nu reuseste de fiecare data sa-si indeplineasca scopurile, motiv pentru care, deseori reuseste sa rupa tinerii de viata, in loc sa faca opusul.
In ultima perioada, devianta scolara a trecut de la nivelul de problema individuala, la nivelul de problema sociala.
Cristina Neamtu, afirma in "Devianta scolara" ca "devianta desemneaza ansamblul comportamentelor ce incalca normele existente intr-o cultura data, norme care corespund unor roluri si statusuri bine definite, si prin aceasta pot ameninta echilibrul sistemului.", iar "deviantul este cel care rezolva o situatie sau un conflict contrar expectantelor morale, sociale, culturale, religioase, etc. ale comunitatii sau grupului de care apartine".
Principalele forme de manifestare a deviantei scolare sunt: fuga de la scoala, absenteismul, abandonul scolar, vandalismul, conduitele violente si toxicomania, copiatul si suicidul.
Abandonul scolar este conduita de evaziune definitiva caracterizata prin parasirea scolii de catre elev inaintea incheierii ciclului de studii inceput. Cei care abandoneaza scoala nu mai sunt reprimiti ulterior in aceeasi institutie educativa si contribuie, prin actul lor, la punerea sub semnul intrebarii a eficientei sistemului educativ si nu numai a acestuia. Datele statistice obtinute in urma unor studii efectuate asupra abandonului scolar dovedesc faptul ca acesta reprezinta principalul indicator predictiv al orientarii indivizilor catre o cariera delicventa. De altfel, aceste analize au demonstrat si corelatia ce exista intre abandonul scolar si delicventa, faptul ca abandonul scolar coincide la unii subiecti cu implicarea lor in activitati criminale.
Din punct de vedere economic, abandonul scolar reprezinta un indicator al eficientei sistemului scolar; cu cat indicele de abandon este mai mare, cu atat sistemul scolar respectiv este mai ineficient.
Poede,George, Politici sociale, abordare politologica, editura TipoMoldova, Iasi, 2002;
Cojocaru, Stefan, Designul propunerilor de finantare. Metodologie, modele de proiecte, comentarii, editura Lumen, Iasi, 2004
Neamtu, Cristina, Devianta scolara, editura Polirom, Iasi, 2003
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.