Studiu de caz - Perspectiva stadialității psihosexuale

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

I.DIMENSIUNEA SIMPTOMATOLOGICA- Simtpomatologia

Teodor are 10 ani si prezinta tulburari ce pot fi identificate cu anxietatea nevrotica (conform teoriei psihosexualitatii-S.Freud), dificultati in mentinerea si stabilirea relatiilor interpersonale, izolare de grup, nivel scazut al stimei de sine, instabilitate emotionala.

Problema a devenit evidenta si destul de serioasa din momentul in care copilul, la inceputul clasei I a fost nevoit sa faca fata activitatilor motrice: scrie, manuire a unor obiecte in cadrul activitatilor de abilitati practice si educatie plastica. Aceasta stare ii declansa dezinteresul, dispersarea atentiei, dirijarea adesea involuntara spre alte preocupari decat cele scolare, specifice colegilor sai. Literele si cifrele aveau forme ciudate, tremurate, de marimi si forme inegale. Unele dintre acestea erau copii fidele ale literelor si ale cifrelor de tipar,unele cifre le scria de la dreapta la stanga. S-au adaugat pe parcurs lipsa de concentrare la dialogul frontal dintre invatator si elevi, refuzul de a realiza unele sarcini, nu colabora in echipa si era foarte greu tolerat de catre colegi. La orele de educatie fizica avea miscarile foarte rigide, ceea ce demonstreaza ca facea foarte putina miscare in afara orelor de educatie fizica.

Pe parcursul scolaritatii,starea de agitatie a elevului se accentueaza in situatiile conflictuale(interioare) la care este supus in efortul de a se adapta cerintelor scolare. Recurge la violenta cand colegii ii cer sa respecte regulile grupului, se rasteste chiar la invatatoare daca aceasta ii cere sa faca activitati cu care el nu este de acord sau se refugiaza in plans pentru a fi scutit de acestea.

Cauzele acestor probleme provin din familie: rigiditatea tatalui vis-a-vis de comportamentul baiatului, modelul comportamental oferit de tatal acestuia, lipsa unui grup de joaca, insuficienta claborare cu invatatoarea baiatului.

Din datele de interviu, chestionare si anamneza aflam urmatoarele date despre subiect:

Teodor este nascut 21.02.2005 si este elev in clasa a IV-a a Scolii Gimnaziale din localitatea M.,jud.Suceava.

Familia lui este compusa din 4 membri: tatal, mama, Teodor, Andreea. Parintii au studii medii, lucreaza in agricultura; uneori, tatal presteaza diferite lucrari de reparatii(mecanica) pentru rude, prieteni, vecini. Este pasionat de fotografie si calculator.Conditiile de viata sunt specific unei locuinte de la tara.Baiatul nu are o camera a sa, un spatiu personal bine delimitat.

Copilul s-a nascut la termen, cu greutatea de 3200 g, avand loc o nastere normala.

Scolarul are unele deficiente de adaptare scolara si relationare sociala.

Perceptia copilului este sintetica, poseda spirit de observatie.

Intelege si rezolva usor o problema, notiunile le intelege, realizeaza raporturile dintre obiecte si fenomene cu usurinta .

Are un vocabular bogat, se exprima relativ corect, in timp ce povesteste.

Poseda memorie vizula si auditiva, memoria reproductiva este foarte buna, la fel si cele de conservare si de evocare. Memoreaza cu usurinta pentru o perioada lunga de timp, reproducand fidel informatiile conservate, fapt ce a condus la obtinerea rolului principal in dramatizarile ,,Iedul cu trei capre" dupa O.P.Iasi si ,,Carnavalul personajelor din povesti".

Spiritul sau de observatie este foarte bine dezvoltat, sesizeaza detalii.

Are o imaginatie reproduciva, dar si cea creativa, este bogata, ca si volum. Are incercari de scurte compozitii literare(poezii, compuneri).

Generalizarea si abstractizarea sunt foarte bine evidentiate.

Are o capacitate foarte buna de comparare, analiza, sinteza, lucreaza bine independent, nu are deficiente de vorbire.

Vointa sa nu este voluntara in mod constant, iar atentia este instabila,de multe ori.

Este serios, in general, uneori manifesta initiativa si creativitate, dar prezinta si neglijenta in redactarea temelor,aranjarea obiectelor pe banca,aranjarea tinutei.Este uituc.

Motivatia invatarii este dorinta de a obtine note mari si a deveni o persoana importanta(invatator).

Temperamentul sau este flegmatic. Cand obtine o reusita, schiteaza doar un zambet, insa se decide greu pentru actiune, are gesturi sovaielnice, la finalizarea sarcinii relateaza colorat cele petrecute.

Lucreaza corect, consuma mult timp in rezolvarea sarcinilor, nu se incadreaza in timp.

Este egoist. Ii este frica de pedepse fizice; in momentul in care un adult gesticuleaza in fata lui, acesta se retrage si face un gest de aparare, ridicand mana(uneori este pedepsit fizic de catre parinti).

Nu este intotdeauna sincer, dar este de buna credinta.

Este politicos cu profesorii, insa nu manifesta spirit de intrajutorare fata de colegii sai intotdeauna.

Este foarte hotarat si curajos, cand vrea sa-si atinga scopul. Este de acord cu necesitatea existentei regulilor, intr-un grup, insa nu le respecta.

Are ca dominante inteligenta logico-matematica, inteligenta lingvistica si inteligenta artistica.

II.DIMENSIUNEA EXISTENTIALA - Relatiile cu familia

1. DESCRIEREA RELATIILOR DIN MEDIUL PROXIM

Mama este persoana care rezolva cele mai multe probleme, tatal fiind un barbat boem, model comportamental insusit si de baiat. Mama este cea care se ocupa de treburile casnice, ingrijeste animalele, presteaza munci agricole, are grija de fratele ei mai mic care este bolnav, cu gradul I de handicap, dar locuieste cu bunica lui Teodor, la o distanta apreciabila de casa familiei lui. Tatal prezinta o grija excesiva fata de baiat, oferindu-i mai putine libertati in petrecerea timpului liber.

Baiatul manifesta anxietate nevrotica care isi are sursele in copilarie intr-un conflict intre gratificatia instinctuala si realitate sub forma unor pedepse aplicate de parinti.Inainte de intarea in scoala, impreuna cu surioara sa mai mica, erau incuiati in casa intr-o camera in care nu aveau nicio jucarie, niciun alt obiect cu care sa se joace, doar televizorul la care priveau desene animate, in zilele cand parintii plecau la oras timp de cateva ore pentru a face cumparaturi. Alteori, aceeasi pedeapsa era aplicata pentru Teodor de catre tatal sau, daca acesta merita pedepse aspre.

Bibliografie:

1. Corman , Louis, ,,Testul desenului familiei. Cu 103 figuri ,,; trad.: Adriana Steriopol. - Bucuresti, Editura Trei, 2012

2. Crotti, Evi - "Desenele copilului tau", trad. Raluca Pusderca, Ed. Litera, Bucuresti,2010

3. Gratiela Sion - "Psihologia varstelor", Editura fundatiei Romania de maine, Bucuresti,2007

4. Jourdan-Ionescu,C.- ,,Desenul familiei", Ed.Profex. Timisoara,2003

5. Munteanu, Ana, ,,Psihologia dezvoltarii umane",Editura Polirom, Iasi, 2

6. Zlate, Mielu, ,,Introducere in psihologie", Editura Polirom, Iasi, 2007

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu de caz - Perspectiva stadialitatii psihosexuale.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
9 pagini
Imagini extrase:
9 imagini
Nr cuvinte:
3 480 cuvinte
Nr caractere:
17 838 caractere
Marime:
33.08KB (arhivat)
Publicat de:
Stefania D.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
psihologie, Pedagogie
Predat:
Facultatea de Psihologie si Pedagogie din Brasov , Universitatea Spiru Haret din Brasov
Materie:
Psihologie
Profesorului:
Lect. Univ. Dr. Daniela-petruța Coman
Sus!