Psihopedagogie

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

INTRODUCERE 3
1. BAZELE PSIHOPEDAGOGICE ALE FORMARII COMPETENTELOR DE INVATARE LA ELEVII DE VARSTA SCOLARA MICA 5
1.1. Analiza conceptului de invatare 5
1.2. Evidentierea stilurilor de invatare 10
1.3. Concluzii la capitolul 1 16
2. EXPERIMENTUL PEDAGOGIC DE DEZVOLTARE A STILURILOR DE INVATARE 17
2.1. Metodologia cercetarii 17
2.2. Esantionul cercetarii 17
2.3. Analiza si interpretarea datelor 18
2.4. Concluzii la capitolul 2 25
CONCLUZII GENERALE 26
BIBLIOGRAFIE 27

Extras din proiect:

Actualitatea si gradul de cercetare a temei. Modalitatile de explicare a conditiilor in care se produce invatarea si posibilitatile de optimizare a actului invatarii sunt aportul exclusiv al teoriilor invatarii, care au generat diferite modele ale invatarii. Conturarea unei teorii a invatarii, in functie de curentul psihologic sau pedagogic, a condus la trasarea unui domeniu controversat si foarte des invocat a stilurilor de invatare, respectiv ale stilurilor cognitive.

Domeniul de cercetare a stilurilor de invatare este foarte vast, dar ofera si foarte multe confuzii din punct de vedere conceptual. Fiecare invid este definit printr-un stil propriu de invatare.

Daca am folosi o analiza combintoarie simpla, am putea avea ca rezultat o cifra de citeva zeci de miliarde de stiluri de gindire si invatare. Sansa de a gasi doua persoane care sa gindeasca si sa invete la fel de relativ nula.

De aici deriva o problema controversta a cercetarilor, identificarea, in rindul subiectilor (oamenilor), a unor catgorii, tipuri de stiluri de invatare, in functie de anumite atribute, caracteristici, constante ce se mentin in timpul invatarii si se caracterizeaza un anumit stil de invatare sau altul.

In incercarea noastra stiintifica de a aborda stiluri de invatare am vizat evaluarea caracteristicilor acestora intr-un context mai aparte, si anume in contextul deficientei de vedere. In vederea realizarii demersului de cercetare, abordarea teoretica a cuprins o radiografie de stiluri de invatare, incercind sa le delimitam, atit din perspectiva abordarii, dar si din perspectiva prezentarii acestora.

Consideram ca demersul intreprins, atit in dimensiunea sa teoretica, cit si in cea practica, investigativa, lucrarea aduce o contributie importanta si originala in abordarea stilurilor de invatare, cu referire expresa la stilurile de invatare.

Mentionez ca efortul depus doreste a face o deschidere catre noi cercetari ulterioare, concluziile demersului dat investigativ putind fi oricind luat in considerare de cei interesati de problema stilurilor de invatare drept noi ipoteze, pentru aprofundari teoretice si aplicative viitoare.

Scopul cercetarii este eficientizarea studiului individual al elevilor si cresterea performantelor scolare.

Obiectivele cercetarii:

- definirea stilurilor de invatare la elvii de virsta scolara mica;

- evaluarea stilurilor de invatare ale elevilor de virsta scolara mica;

- identificarea relatiilor dintre suscale care stau la baza modelelor stilurilor de invatare si utilizarea tehnologilor de sprijin in procesul instruxtiv-educativ.

- organizarea si desfasurarea experimentului pedagogic;

- interpretarea statistica pedagogica a rezultatelor experimentului pedagogic.

Ipoteza cercetarii.

Pe baza obiectivelor trasate si enuntate mai sus am formulat urmatoarea ipoteza prin care ne-am propus sa identificam prezenta sau absenta factorilor care pun in evidenta structura constructelor studiate. Nu am abordat nivelul cunostintelor deoarece acestea se obtin pe baza stilului de invatare:

o va exista diferenta, intre strategiile si stilurile de invatare ale elevilor din invatamintul primar;

o exista diferente privind modalitatea de analiza (vizual, auditiv, citit/scris, kinestezic) a informatiei intre elevii.

Epistemologia cercetarii a inclus conceptele esentiale oferite de pedagogie, psihologia invatarii si comunicarii, taxonomia obiectivelor educationale, lingvistica, teoria educatiei didactica etc. Suportul teoretico-stiintific si metodologic al cercetarii conceptuale elaborate de: Cosmovici Andrei, Iacob Luminita, Salavastru Dorina, Jean Piaget, Golu.M., Nicola Ioan, Bochis E., Ball Samuel, etc.

Metodologia cercetarii: metode teoretice - documentarea stiintifica; metodele - analitica si discriptiva; metode experimentale - experimentul pedagogic; ancheta pe baza de chestionar: observare, analiza cautitativa si calitativa a rezultatelor experimentului

Esantionul cercetarii. Experimentul pedagogic, etapa de constatare, a inclus un esantion aleatoriu de 32 de copii prescolari din or.Cahul, scoala A.Mateevici, dintre care 8 fete si 14 baieti.

Etapele cercetarii: determinarea temei de cercetare, selecatare literaturii de specialitate, cercetarea aspectelor practice si teoretice; examinarea cadrului conceptual, structura si elaborarea fundamentelor stiintifice de dezvoltare a stilurilor de invatare la elevii de virsta scolara mica; realizarea experimentului pedagogic; sintetizarea si interpretarea rezultatelor; elaborarea textului tezei de an etc.

Sumarul compartimentelor tezei. Teza este structurata in doua compartimente respectiv fiecare capitol in subcapitole, concluzii si bibliografie.

1. BAZELE PSIHOPEDAGOGICE ALE FORMARII COMPETENTELOR DE INVATARE LA ELEVII DE VARSTA SCOLARA MICA

1.1. Analiza conceptului de invatare

In cadrul dezvoltarii psihice si al formarii personalitatii adulte, invatarea ocupa un loc central, datorita faptului ca prin invatare individul dobindeste noi comportamente. Incepind cu deprinderile si priceperile si terminind cu cunostintele si operatiile intelectuale, toate se dobindesc prin activitatea de invatare [10, p.14].

Conform DEX, ,, a invata" provine din cuvantul latinesc

Bibliografie:

1. Ball Samuel, Psihologia procesului educational, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica, 1978.

2. Bonchis E., Psihologia copilului. Oradea: Editura Universitatii din Oradea, 2004.

3. Cosmovici Andrei, Iacob Luminita, Psihologie scolara, Editura Polirom, 2005.

4. Dumitriu Gh., Comunicare si invatare, Bucuresti: E.D.P., 1998.

5. Golu M. Fundamentele psihologiei, Bucuresti: Editura Fundatia Rominiei de maine, 2000.

6. Jean Piaget, Psihologie si pedagogie, Bucuresti: Editura didactica si pedagogica, 1972.

7. Roman D. Stiluri de invatare la studenti. Oradea: Editura Universitatii din Oradea, 2011.

8. Mielu Zlate, Introducere in Psihologie, Iasi: Ed.a 3-a, Polirom, 2000.

9. Nicola Ioan, Tratat de pedagogie scolara, Bucuresti: Editura Aramis, 2003.

10. Salavastru Dorina, Psihologia educatiei, Iasi: Editura Polirom, 2004.

11. www. http://didacticanova.blogspot.md/2009_08_01_archive.html

12. www. http://studiamsu.eu/wp-content/uploads/24.P.163-167.pdf

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Psihopedagogie.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2016
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
34 pagini
Imagini extrase:
34 imagini
Nr cuvinte:
8 910 cuvinte
Nr caractere:
47 384 caractere
Marime:
208.06KB (arhivat)
Publicat de:
Maria R.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
Pedagogie, psihologie, invatare, didactiva
Predat:
la facultate , Moldova
Materie:
Psihologie
An de studiu:
II
Profesorului:
Axenti Ioana
Nota primită:
Nota 9
Sus!