Evaluarea (Evaluation ) are un loc important in procesul de invatamant , din care face parte integranta Ea
are intotdeauna un raport direct sau indirect cu progresul in extensie si in calitate al invatarii.Evaluarea
reprezinta un element esential in cadrul procesului de invatamant.Esenta evaluarii este cunoasterea efectelor
activitatii desfasurate, pentru ca pe baza informatiilor obtinute aceasta activitate sa poata fi amelioreata in
timp.
"O metoda autentica a invatamantului este centrata pe autonomia, inteligenta, sensibilitatea si creativitatea
elevului. Elevul trebuie "ascultat" cu rabdare, lasat sa se exprime, sa se dezvaluie, sa-si manifeste opinia, sa
actioneze. El trebuie acceptat asa cum este, ajutat sa fie el insusi, sa-si manifeste personalitatea si propria
valoare, sa-si gaseasca propriul drum, dezvoltandu-si inclinatiile, preocuparile si interesele. Schimbarea efectiva
a activitatii in clasa trebuie sa inceapa cu o noua relatie a educatorului cu elevii, cu repozitionarea rolului si
statutului elevului in procesul educational, precum si cu noi functii ale cadrului didactic. Noua relatie dominant
umanista, democratica va consolida noi roluri ale educatorului: organizator, indrumator, consilier, participant,
mediator, moderator, manager al procesului educational, evaluator, facilitator al relatiilor si activitatilor de grup,
consultant etc. Timpul alocat activitatii "profesorului" trebuie redus substantial in favoarea timpului repartizat
activitatii independente, in perechi, in grup a elevilor in economia duratei unei lectii."1
MODALITATI DE REALIZARE ALE EVALUARII:
Evaluarea initiala:
- harta conceptuala;
- investigatia;
- chestionarul;
- testele.
Evaluarea formativa:
- observare curenta a comportamentului scolar al elevului;
- fise de lucru;
- examinari orale;
- tehnica 3-2-1;
- metode R.A.I.;
- probe de autoevaluare.
Evaluarea sumativa:
- examene (sustinute prin rezolvarea unor probe scrise, orale sau practice);
- portofoliul;
- proiectul.
Modul in care este perceputa evaluarea la clasele I-IV de catre elevi si parinti determina implicit o anumita
atitudine fata de activitatea de invatare si fata de scoala in general. Acest fapt creeaza necesitatea de a insista
asupra anumitor aspecte care vor asigura o atitudine pozitiva si motivata:
Nu se compara rezultatele obtinute de fiecare elev cu rezultatele obtinute de ceilalti colegi , ci cu rezultatele
obtinute de acesta anterior. Raportarea la performantele sale anterioare stimuleaza progresul elevului.
Se pune mai mare accent pe ceea ce elevul a facut bine si mai putin pe ceea ce nu a facut bine, astfel
creandu-se premisele evolutiei performantelor sale scolare. Accentuarea aspectelor pozitive ale rezultatelor
1 Cucos C. (2002) "Pedagogie "(Editia a II-a revizuita si adaugita), Editura Polirom, Iasi, ,p 122
3
obtinute de fiecare elev , creeaza acestuia increderea in sine ca urmatoarea experienta de invatare ar putea fi un
succes. Accentuarea aspectelor negative , incurajeaza teama de greseala si diminueaza dorinta de implicare in
activitatile de invatare.
Proiectarea activitatii de evaluare se realizeaza concomitent cu proiectarea demersului de predare-invatare
si in deplina concordanta cu aceasta. Cateva intrebari utile in proiectarea instrumentelor de evaluare sunt
urmatoarele:
*Care sunt obiectivele cadru si obiectivele de referinta ale programei scolare, pe care trebuie sa le realizeze
elevii?
*Care sunt performantele minime, medii si superioare pe care le pot atinge elevii?
*Care este specificul colectivului de elevi pentru care imi propun evaluarea?
*Cand si in ce scop evaluez?
*Pentru ce tipuri de evaluare optez?
*Cu ce instrumente voi realiza evaluarea?
*Cum voi proceda pentru ca fiecare elev sa fie evaluat prin tipuri de probe cat mai variate, astfel incat
evaluarea sa fie cat mai obiectiva?
*Cum voi folosi datele oferite de instrumentele de evaluare administrate , pentru a elimina eventualele
blocaje constatate in formarea elevilor si pentru a asigura progresul scolar al fiecaruia dintre ei?
Focalizata pe unitatea de invatare , evaluarea ar trebui sa asigure evidentierea progresului inregistrat de
elev in raport cu sine insusi pe drumul atingerii obiectivelor prevazute in programa. Este important sa fie
evaluata nu numai cantitatea de informatie de care dispune elevul, ci , mai ales ceea ce poate el sa faca
utilizand ceea ce tie sau ceea ce intuieste.
in raport cu momentele realizarii evaluarii, in planificarea unitatii de invatare, in cuprinsul spatiului
delimitat pentru o ora apar specificatii de evaluare initiala, formativa sau sumativa,iar la finalul unitatii de
invatare este prevazuta o ora de evaluare sumativa.
Fiecare activitate de evaluare a rezultatelor scolare trebuie insotita, in mod sistematic, de o autoevaluare a
procesului pe care invatatorul 1-a desfasurat cu toti elevii si cu fiecare elev. Numai astfel poate fi descris nivelul
de formare a competentelor fiecarui elev si pot fi stabilite modalitatile prin care poate fi reglata, de la o etapa la
alta, activitatea de invalare-formare a elevilor in mod diferentiat, pentru ca toti elevii sa poata atinge, in final ,
standardele curriculare de performanta.
Proiectul ( The project) reprezinta o
1.Cerghit I. (1980) "Metode de invatamant" (Editia a II-a),Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,;
2.Cerghit I.(2004),,Sisteme de instruire alternative si complementare. Structuri, stiluri si strategii", Editura
Aramis,Bucuresti;
3.Cucos C. (2002) "Pedagogie "(Editia a II-a revizuita si adaugita), Editura Polirom, Iasi;
4.Iucu R, Manolescu M (2000)"Pedagogie", Editura Fundatiei Dimitrie Bolintineanu, Bucuresti;
5.Potolea D, Manolescu M (2005) "Teoria si practica evaluarii educationale", M.E.C.;
6.Radu I.T. (2000) "Evaluarea si procesul didactic", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.