Calcul ambreiaj

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Ambreiajul este inclus in transmisia automobilului in scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului,care constau in imposibilitatea pornirii sub sarcina, existenta unor zone de functionare instabila si mersul neuniform al arborelui cotit. Ambreiajul realizeaza cuplarea si decuplarea transmisiei de motor. Ambreiajul cuprinde elemente solidare cu arborele cotit al motorului si elemente solidare cu transmisia.

Comanda de decuplare si cuplare a celor doua parti se face prin sistemul de actionare Cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca acest sistem sunt :

-transmiterea momentului motor maxim sa se faca fara patinare in conditii normale de functionare

-sa se asigure cuplarea lina si completa

-sa asigure alunecari care sa evite suprasolicitarea organelor transmisiei sau a arborelui motor

-sa permita o decuplare rapida si totala cu eforturi reduse din partea conducatorului.

-caldura care apare in urma patinarii suprafetelor partii conduse in raport cu cele ale partii conducatoare sa fie cedata cu usurinta mediului.

in constructia de autoturisme se intalnesc mai multe tipuri de ambreiaje care, dupa modul de transmitere al momentului motor ,se clasifica astfel

-ambreiaje mecanice

-ambreiaje hidrodinamice

-ambreiaje electromagnetice

Ambreiajele mecanice pot fi cu arcuri elicoidale, dispuse periferic sau cu arc diafragma. Datorita momentelor relativ mici de transmis,la autoturisme si a gabaritului redus,ambreiajul mecanic cu arc central tip diafragma a capatat o larga raspandire

Ambreiajele cu arc central tip diafragma necesita o forta de cuplare mai mica, respectiv o actionare mai usoara De asemeni,forta de apasare a arcului tip diafragma se mentine constanta,odata cu uzura garniturilor de frecare ,eliminandu-se tendinta de patinare, pe masura uzurii datorita scaderii fortei de apasare a arcurilor elicoidale

in urma acestui studiu si avand in vedere autoturismul impus ,cat si solutiile similare,adopt ambreiaj mecanic monodisc uscat,cu arc central tip diafragma

Alegerea valorilor principalilor parametri constructivi si de functionare

Coeficientul de siguranta -

Transmiterea integrala a momentului maxim al motorului in orice conditii este posibila ca momentul capabil (momentul de calcul ) al ambreiajului Ma este mai mare decat momentul maxim al motorului Mmax in calculul de predimensionare se introduce un coeficient de siguranta "- " care tine cont de acest lucru

Pentru autoturisme ,in cazul ambreiajului mecanic,se recomanda

=3,0 4,0

Se adopta =3,0

Ma= Mmax=3,0*238,8=716,46 Nm.

Presiunea specifica - ps

La ambreiajele mecanice ,legatura de cuplare este determinata de marimea fortelor de frecare ,ce iau nastere in suprafetele de frecare ale partilor conduse si conducatoare,puse in contact fortat prin intermediul unor forte normmale de apasare Raportul dintre forta de apasare a arcurilor de presiune F si marimea suprafetei de frecare a ambreiajului defineste presiunea specifica a ambreiajului.

Po= ;

in functie de tipul cuplurilor de frecare ,presiunea specifica se admite intre limitele :

Po=1,5 - 2 N/mm2; se adopta pentru calcul Ps=1,5 N/mm2

Fizic valoarea maxima a presiunii este limitata de tennsiunea admisibila de strivire a materialului garniturilor.

Cresterea de temperatura la cuplare

in procesul de cuplare si decuplare al ambreiajului ,o parte din lucrul mecanic de patinare al ambreiajului, se transforma in caldura ,incalzind piesele metalice ale ambreiajului,din aceasta cauza garniturile de frecare functioneaza la temperaturi ridicate.Ca urmare a caldurii preluate, are loc o scadere a durabilitatii de doua,trei ori Pentru mentinerea calitatilor de functionare in domeniul de durabilitate ,se admite o crestere a temperaturii de maxim 10-15C;

unde :

cresterea de temperatura

=coeficient ce exprima a cata parte din lucrul mecanic de frecare este cheltuit pentru incalzirea piesei verificate ; =0,5, pentru discul de presiune exterior la ambreiaje monodisc

c=caldura specifica a pieselor ce se incalzesc c=500 J/Kg C

mp=masa pieselor ce se verifica

Ambreiajul se considera bun din punct de vedere al incalzirii si rezistentei la uzura

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Calcul ambreiaj.DOC
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
1 307 cuvinte
Nr caractere:
8 220 caractere
Marime:
39.78KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Mecanică
Tag-uri:
ambreaj, mecanica, cutie de viteze
Predat:
la facultate
Materie:
Mecanică
Sus!