In lumea dezvoltata este acceptat faptul ca activitatea de conducere conditioneaza calitatea si performantele oricarei organizatii si ale oricarui domeniu de activitate.
"Inventarea organizatiei" este stimulata cu lansarea sociala a eforturilor de conducere a grupurilor, a "alcatuirilor umane", cu propulsarea in prim-planul vietii sociale a figurii enigmatice a conducatorului.
Incercarile de deslusire atat a actului (conducerea), cat si a actorului (conducatorul) sunt dintre cele mai vechi. Specific modului modern de investigatie ii este tocmai analiza organizationala, articularea unei viziuni unitare privind conducerea si agentii conducerii in temeiul perspectivei organizationale integratoare.
In perimetrul acestor variabile apar frecvent situatii care cer rezolvari diferite si conduite diferite ale conducatorului, determinand, de la caz la caz, atat accente spre sarcini sau spre oameni, cat si (fapt de dorit) imbinarea preocuparii pentru sarcina cu cea pentru oameni si relatii.
Un proverb chinez spune: ,,Acela care crede ca este la conducere, dar nu il urmeaza nimeni, face doar o plimbare". Specialistii considera ca abilitatea cea mai importanta a unui
conducator ar trebui sa fie atragerea adeptilor. Cei mai multi oameni definesc calitatea de conducator ca fiind abilitatea dea obtine o pozitie.
In acest context existential al organizatiilor este incontestabila metamorfozarea conceptului de conducator sub trei forme: manager, lider, intreprinzator, intre care exista de cele mai multe ori o interactiune in cadrul circuitului economic a organizatiei. In ultimii ani, in paralel cu termenul de conducere si conducator se folosesc cei de management si manager precum si cel de leadership si lider Nenumarate sunt cazurile cind , acesti subiecti sunt confundati, aplicindu-se asupra acestor trei categorii acelasi sens.In aceasta lucrare ne-am propus sa scoatem in relief esenta conceptuala a acestor notiuni, plasandu-se accentul asupra rolului, functiilor, cartacteristicilor particulare a fiecarei dintre aceste entitati.
I. ABORDARI TEORETICE ALE CONCEPTULUI DE MANAGER, LIDER INTREPRINZATOR
1.1.Actorii proeminenti in cadru circuitului organizational
Societatea moderna se prezinta ca o retea de organizatii care apar, se dezvolta si dispar. In aceste conditii, oamenii reprezinta o resursa comuna si, totodata o resursa-cheie, o resursa vitala, de azi si de maine a tuturor organizatiilor care asigura supravietuirea, dezvoltarea si succesul competitional al acestora. Aceasta realitate sau acest adevar a determinat tot mai multi specialisti in domeniu sa afirme: "din ce in ce mai mult avantajul competitiv al unei organizatii rezida in oamenii sai". Fara prezenta efectiva a oamenilor care stiu ce, cand si cum trebuie facut, este pur si simplu imposibil ca organizatiile sa-si atinga obiectivele. Deci organizatiile exista deoarece oamenii, care reprezinta atat sanse, cat si provocari, lucreaza impreuna pentru realizarea obiectivelor organizationale in vederea indeplinirii propriilor lor obiective.Si totusi care sunt subiectii proeminenti ai unei organizatii? Si care este momentul aparitiei acestor actori pe faimoasa scena a organizatiei? In continuare vom durula aceasi tonalitate in abordarea subiectului,privit din prisma aparitiei, si evolusiei unei organizatii.Deci, initierea si derularea unei afaceri presupune un risc considerabil si un efort sustinut pentru a invinge inertia impotriva noului. Persoana care initiaza o afacere, isi asuma responsabilitatea si riscurile dezvoltarii ei si se bucura de roadele acestei munci este intreprinzatorul. El este simbolul tenacitatii si implinirii in afaceri.A fi intreprinzator este o experienta unica, provocatoare, cu satisfactii deosebite, insa uneori si cu mari frustrari. Pentru a derula afacerea, intreprinzatorul trebuie sa fie in acelasi timp proprietar, manager, proiectant, cumparator, vanzator, sofer etc. Majoritatea intreprinzatorilor poarta mai multe palarii in acelasi timp. Desigur, nimeni nu poate fi expert in toate aceste domenii, insa intreprinzatorul trebuie sa aiba destule cunostinte din fiecare domeniu pentru a evalua impactul actiunilor intreprinse asupra profitului firmei.
Intreprinzatorul este persoana care initiaza si deruleaza o actiune, asumandu-si riscurile asociate inovarii, in schimbul unor satisfactii materiale sau personale.
Aceasta definitie subliniaza patru aspecte esentiale ale intreprinzatorului.
In primul rand, intreprinzatorul este persoana ce initiaza si deruleaza o actiune. El este un initiator in domeniul sau de activitate. Cel mai larg domeniu de manifestare al intreprinzatorului este cel economic.
In al doilea rand, intreprinzatorul isi asuma riscurile derivate din actiunea sa. Aceste riscuri pot fi financiare, psihice sau sociale.
In al treilea rand, intreprinzatorul este un inovator. El realizeaza mereu combinatii noi ale lucrurilor existente. In unele situatii, el este chiar inventator.
In ultimul rand, intreprinzatorul poate avea satisfactii in munca sa. Acestea pot fi de ordin material, psihologic, moral sau social.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.