Agregate și instalații pentru aprindere și pornire

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Pornirea unui turbomotor necesita antrenarea acestuia pe toata perioada pornirii, pana cand puterea dezvoltata de turbina este suficient de mare pentru autosustinerea motorului. Aprinderea combustibilului in camera de ardere este initiata la o turatie la care presiunea livrata de compresor este suficienta pentru a realiza o ardere stabila. Sistemul de pornire are comanda automata,dupa ce ciclul de pornire a fost initiat. Procedura de pornire este aceeasi la toate motoarele, dar poate fi realizata prin metode diferite, specifice avionului sau motorului. Spre exemplu, avioanele militare au nevoie de un sistem de pornire rapida si complet independent de echipamentul exterior, in timp ce avioanele aviatieie civile au nevoie de un sistem de pornire cat mai silentios si mai economic. Metodele de pornire sunt diferentiate dupa sursa de putere utilizata pentru antrenarea motorului.

Sursele principale de putere pentru antrenarea starterului in procesul de pornire sunt: energia electrica, aer sub presiune, gaze de ardere sau turbina cu gaze.

Sistemul de pornire electrica

Sistemele de pornire electrica pot fi impartite in doua tipuri generale. Unul din tipuri utilizeaza un motor electric numai pentru pornire, pe cand celalalt tip utilizeaza initial motorul electric ca starter, iar dupa pornirea motorului, starterul devine generator. In acest caz starterul este de fapt un motor electric alimentat de la bara de curent continuu al avionului, fiind cuplat la motorul propriu-zis prin intermediulunui reductor de turatie si al unui ambreiaj, care se decupleaza automat in momentul cand motorul a ajuns la turatia necesara de pornire.

Un sistem de pornire electric se compune dinurmatoarele elmente de baza: sursa de pornire exterioara, un contact de pornire, un contact pentru intrerupere pornirii, un releu de comanda al starterului, un automat de timp, un sistem de apreindere, un contact de pornire in aer. Deoarece un starter electric poate consuma in prima faza a pornirii pana la 2000 A, este necesar sa existe o sursa de alimentare capabila sa acopere acest consum. Sursa de putere electrica poate fi un generator de bord antrenat de un mic turbo motor auxiliar;poate fi utilizata si o baterie de acumulatoare, dar in acest caz trebuie sa existe minim sase acumulatoare, fiecare acumulator dispunand de o capacitate de aproximativ 300 Ah.

Ciclul de pornire se initiaza de la un simplu contact de pornire, care odata actionat inchide releul de comanda, alimentand in acest fel starterul cu energie electrica. Alimentarea starterului se face prin automatul de timp, care asigura alimentarea cu energie electrica a starterului si dupa ce butonul de pornire a fost eliberat. Dupa ce arderea a fost initiata, starterul continua sa antreneze motorul pana cand acesta atinge o anumita turatie predeterminata.

In tot acest timp, introducerea combustibilului, aprinderea lui si toate celelalte faze ale pornirii sunt comandate de automatul de timp in baza unui program prestabilit.

La atingerea turatiei predeterminate, contactul de decuplare a pornirii trimite un semnal pentru decuplarea sistemului de pornire si pentru trecerea starterului in regim de generator. Acest contact de decuplare a pornirii este de tip electropneumatic, el transmitand semnalul de decuplare a sistemului de pornire in baza semnalului primit de la presiunea compresorului. Daca acest contact nu functioneaza sau este nevoie sa se intrerupa ciclul de pornire, se utilizeaza butonul pentru intreruperea pornirii, buton care este actionat manual din cabina de pilotaj. Daca actionarea butonului de intrerupere a pornirii se face dupa ce s-a introdus combustibil in camera de ardere, atunci este necesar sa se actioneze si contactul de oprire al motorului.

Exemple de avioane echipate cu astfel de sisteme de pornire sunt An-24 si Il- 18.

Sistemul de pornire cu aer subpresiune

Sistemul de pornire cu aer sub presiune este sistemul cel mai modern utilizat in aviatia civila. Prezinta multe avantaje fata de celelalte sisteme de pornire, printre care: este mai usor, mai simplu si economic in functionare. Starterul are o turbina care, prin intermediul unui reductor de turatie si unui ambreiaj, este cuplata la axul motorului. Turbina starterului este rotita cu aer sub presiune

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Agregate si instalatii pentru aprindere si pornire.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
4 pagini
Imagini extrase:
4 imagini
Nr cuvinte:
1 058 cuvinte
Nr caractere:
5 871 caractere
Marime:
8.65KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Inginerie Aerospatială
Tag-uri:
instalatii, contact, aprindere, pornire
Predat:
la facultate
Materie:
Inginerie Aerospatială
Sus!