Administrația publică în Republica Moldova

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Transformarile intervenite in Republica Moldova dupa prabusirea imperiului sovietic in plan politic, economic si social, au determinat in mod firesc schimbari de substanta si in planul concret al organizarii si functionarii administratiei statului.

Mutatiile survenite in cadrul sistemului de administrare sunt cu atat mai pregnante, cu cat transformarile induse la nivelul acestuia, au capatat consistente, in urma adoptarii Constitutiei republicii Moldova la 29 iulie 1994

Atat in plan structural-organizatoric, cat si cel material-functional, administratia publica a capatat o noua filosofie, dobandind o configuratie inedita in sistemul global al administratiei din Republica Moldova. Fiind chemata sa satisfaca interesul general exprimat prin lege, administratia publica constituie activitatea prin care se exercita legea, ea fiind foarte strans legata de puterea executiva. si daca activitate de stat este o activitate de organizare a relatiilor sociale, ideea de organizare fiind punctul-cheie in administrarea publica, in sens larg "administratia publica este o activitate de organizare a anumitor relatii sociale, mai concret a legilor si a celorlalte acte ale organelor statului"

O organizare optima nu poate fi rezultatul intamplarii, orice organizare trebuie fundamentata stiintific. Deci, functionarea rationala si eficienta a administrarii publice cere implimentarea metodelor stiintifice de organizare a activitatilor administrative. Aceasta este cu atat mai important pentru Republica Moldova, unde stiinta adminisratiei dace primii pasi si elaborarile teoretice in acest domeniu sunt actuale si tin sa fie urmate de indrumari practice pentru organele administratiei publice.

Administratia tarii este incredintata unor autoritati statale, ele fiind administratia centrala si unitatile sale teritoriale precum si administratia locala, chemata sa administreze interesele colectivitatilor locale, in conformitate cu Constitutia Republicii Moldova.

Pornind de la acest rationament putem mai bine sa ne dam seama care sunt deosebirile dintre autoritatile administratiei publice locale si diferitele servicii publice ale administratiei publice centrale de specialitate (ministere, departamente) care actioneaza intr-un anumit teritoriu, dar sunt structuri exterioare ale anumitor autoritati administrative centrale. E necesar de precizat ca in cadrul structurii teritoriale a organelor administratiei locale si centrale, relatiile dintre ele sunt foarte variate si, in fine, ele trebuie sa colaboreze reciproc, deoarece au un scop comun - organizarea serviciilor publice pentru cetatenii din teritoriu. Organele administratiei publice pot activa eficient in conditiile cand toate transformarile din societate se efectueaza intr-o consecutivitate bine determinata si au un suport legislativ adecvat, care le-ar permite nu numai sa dirijeze aceste procese, dar sa se reformeze ele insele, pornind de la cerintele inaintate de evolutia societatii.

Consultand literatura de specialitate existenta si analizand, in particular, conlucrarea serviciilor publice desconcentrate in teritoriul judetului Chisinau si autoritatile publice locale in chestiunile de interes comun, am ajuns la concluzia ca prea putin se studiaza in republica noastra relatiile dintre diferite nivele ale administratiei publice, aceste considerente determinand alegerea temei abordate in lucrarea de fata.

Structurat teza a fost conceputa in patru capitole. in introducere s-au facut precizari terminologice extrase din literatura de specialitate, utile, dupa parerea noastra, in elucidarea de mai departe a temei. Capitolul unu vine cu o prezentare generala a administratiei publice, in special a administratiei publice centrale si locale.

Reiesind din considerentul ca experienta altor tari in problema data ne-ar ajuta sa depasim situatia in care ne aflam in prezent si tinand cont de directiile proprietare ale politicii externe la etapa actuala, am analizat in capitolul trei raporturile si relatiile dintre autoritatile administratiei publice in tarile Europei Centrale si de Est.

S-a facut o incursiune in istoricul evolutiei relatiilor dintre organul administratiei publice in plan istoric in Moldova, urmand ca in capitolul trei sa urmarim raporturile dintre autoritatile publice in Moldova dupa declararea suveranitatii.

Ultimul capitol, patru este axat pe observatii practice recente si anume conlucrarea serviciilor publice desconcentrate in teritoriul judetului Chisinau si autoritatile publice locale in chestiunile de interes comun.

Sursele bibliografice de baza au servit Constitutia Republicii Moldova, legile si alte acte normative referitoare la activitatea autoritatilor publice cat si literatura stiintifica de specialitate editata in republica noastra si strainatate.

Amploarea schimbarilor intervenite in ultimul deceniu in structura organelor (autoritatilor) statului au produs, in mod obiectiv, transformari de esenta si in planul administrarii publice, in general, si al organizarii si functionarii sale, in special. O colectivitate umana, aflata pe un anumit nivel de dezvoltare si de coeziune, nu poate exista decat dispunand de o administratie, care are ca obiect general satisfacerea nevoilor importante ale vietii acestei colectivitati, viata implicand administrarea. in acest sens, unii autori straini si autohtoni, subliniaza importanta crescuta a administratiei in contextul statului modern. Astfel, Georges Burdeau aprecia ca implicatiile "revolutiei stiintifice si tehnice amplifica prerogativele administratiei" Un alt autor, Eull, considera ca functia statului tehnocrat, functie plurivoca, consta in a ordona si a administra

in opinia lui Eric Weil, doua elemente sunt specifice statului modern: faptul ca legea este formala si universala, ca ea se aplica deopotriva tuturor cetatenilor, fara exceptie, si faptul ca pentru deliberare si executie guvernarea se

Bibliografie:

1.administrarea publica locala: teorie si practica. Chisinau, 1998.

2.Arama Elena. Din istoricul administratiei publice in Moldova medievala. Administratia Publica nr.1 din 1995.

3.Alexandru Ioan. Structuri, mecanisme si institutii administrative. Bucuresti, 1966.

4.Bulgari Valeriu. Reforma administrativ-teritoriala aspect - important al reformei administratiei publice locale. Administratia publica nr.4 din 1997.

5.Burdeau Georges. L"Etat. Paris, 1970

6.Cartea Europeana: "Exercitiul autonom al puterii locale" adoptate la Strasbourg la 15.10.1985.

7.Cartea Europeana: Exercitiul autonom al Puterii Locale si principiul subsudiaritatii: o noua filisofie in relatia dintre Stat si Administratiile Locale. Chisinau, 1998.

8.Chatelet F., Pisier E. Conceptiile politice ale sec.XX. Bucuresti, 1944.

9.Constitutia Republicii Moldova. Chisinau, 1994.

10.Deliu Tudor. Administratia publica locala. Chisinau, 1998.

11.Didencu Valeriu. Democratie si administratie publica locala. Chisinau, 1998.

12.Hotararea Republicii Moldova nr.674 din 22 iulie 1999 "Cu privire la serviciile publice ale ministerelor, departamentelor desconcentrate in teritoriu".

13.Hotararea Guvernului Republicii Moldova nr.976 din 25.09.00 "Cu privire la aprobarea unor regulamente privind modul si conditiile de finantare a agentilor economici pentru crearea locurilor de munca in scopul angajarii somerilor".

14.Iorgovan Antonie. Drept administrativ. Bucuresti, 1993.

15.Ionescu Romulus. Drept administrativ. Bucuresti, 1970.

16.Legea administratiei publice locale a Romaniei nr.69/1991, Monitorul oficial al Romaniei, nr.238 din 28.11.91, cu modificarile si completarile Ordonantei de urgenta nr.22/1997, Monitorul oficial al Romaniei, nr.105 din 29.05.97.

17.Legea privind organizarea administratiei publice locale si regimul general al autonomiei locale (Proiect. Bucuresti, 1998).

18.Legea privind administrarea publica locala. Monitorul oficial din 12.02.1999.

19.Legea privind organizarea administrativ-teritoriala a Republicii Moldova. Monitorul oficial nr.116 - 118 din 30.12.1998.

20.Legea Republicii Moldova nr.835 din 17.05.96 "Cu privire la disciplina in urbanism".

21.Legea nr.1265-XIV din 05.10.00 "Cu privire la inregistrarea de stat a intreprinderilor".

22.Legea conteciosului administrativ nr. 793-XIV. Chisinau, 10.02.00.

23.Manda Corneliu, Manda Cezar Corneliu. Administratia publica locala din Romania, Bucuresti, 1999.

24.Negru Boris. Coraportul administratiilor publice. Administratia publica nr.1 din 1997.

25.Negru Boris. Standarde nationale si internationale. Functionarul public, nr.8, 2001.

26.Negoita Alexandru. Drept administrativ si stiinta administratiei. Bucuresti, 1991.

27.Orlov Gh. Maria. Drept Administrativ. Chisinau, 2000.

28.Oraveanu Mihai T. Tratat de stiinta administratiei. Bucuresti 1996.

29.Platon Mihail. Introducere in stiinta administratiei publice. Chisinau, 1999.

30.Platon Mihail. Administrarea publica in Republica Moldova: probleme actuale ale reformei.

31.Platon Mihail. Reforma administratiei publice - opera colectiva a natiunii. Administratia publica nr.1, 1995.

32.Platon Mihail. Probleme actuale ale teoriei si practicii administratiei publice. Fuctionarul public, nr.8, 2001.

33.Platon M. Rosca S., Roman A., Popescu T., Istoria administratiei publice din Moldova, Chisinau, 1999.

34.Popa Nicolae. Teoria generala a dreptului. Bucuresti, 1992.

35.Preda Mircea. Centralizare si descentralizare in administratia publica. Revista "Dreptul", nr.9, Bucuresti, 1995.

36.Reforma in contextul evolutiei Europene. Administratia publica nr.1 din 1996.

37.Roman Alexandru. Evolutia universala a sistemelor de administrare publica. Chisinau, 1998.

38.Samboteanu Aurel. Administratia publica centrala. Chisinau, 1998.

39.Samboteanu Aurel. Un deceniu de experienta. Functionarul public, nr.8, 2001

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Administratia publica in Republica Moldova.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
81 pagini
Imagini extrase:
81 imagini
Nr cuvinte:
23 995 cuvinte
Nr caractere:
136 362 caractere
Marime:
74.63KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
moldova, guvernare, sector public
Predat:
la facultate
Materie:
Drept
Sus!