Domeniile comerțului electronic

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Cele patru domenii conceptuale de comert pe Internet prezentate in figura si pe care le vom analiza in continuare sunt: intre firma si consummator (domeniul FC); intre firme (domeniul FF); intre consumatori (domeniul CC) si intre consummator si firma (domeniul CF).

Domeniul FC (firma-consumator)

Atentia presei s-a indreptat cel mai mult spre comertul electronic FC (intre firma si consummator) - vanzarea online de bunuri si servicii catre consumatorul final. In ciuda unor profetii intunecate, cumpararea de consum in sistemul online continua sa creasca intr-un sistem sustinut. Anul trecut consumatorii au cheltuit online peste 112 miliarde $, in crestere cu 56% fata de anul precedent. Cele mai mari categorii de cheltuieli online cuprind: servicii de voiaj; imbracaminte; componente si programe de calculator; electrice de consum; muzica si filme; produse de ingrijire a sanatatii si cosmetice; produse pentru casa si gradina; flori si cadouri; echipament de sport si fitness si jucarii.

Comert electronic FC (intre firma si consummator)

Vanzarea de bunuri si servicii in sistem online catre consumatorii finali.

Consumatorii online

Cand si-l imagineaza pe utilizatorul de Internet, unii oameni continua sa vada, in mod eronat, un pustan palid si incercanat de-atata stat in casa cu ochii atintiti la calculator, in timp ce alti se gandesc la ceva ce trebuie sa fie neaparat tanar, de sex masculine cu studii universitare si cu slujba in domenii tehnice.Stereotipurile de acest gen au iesit de mult dein actualitate! Pe masura ce tot mai multi oameni descopera Internetul, populatia ciberspatiale se diversifica si se apropie de distributia demografica normala. "Internetul a fost la inceput un club elitist rezervat indivizilor cu posibilitati financiare deosebite si abilitati tehnice peste medie", spune un analist al comertului electronic. "Acum aproape fiecare grup socio-economic a inceput sa adopte Web-ul actic si hotarat".

Astfel, din ce in ce mai mult, Internetul le asigura marketerilor elecronici la o gama vasta si diversa de sisteme demografice. De exemplu gradul de acces la Internet la domiciliu pentru lucratorii din categoria "gulere albastre" creste mai repede decat orice alt grup occupational, majorandu-se cu 52% doar in ultimul an, un studiu in randul "bobocilor" de pe Internet- cei care au inceput sa utilizeze Internetul in anul precedent- a constatat ca 71% nu aveau studii superioare, 65% castigau sub 50,000$ pe an si numai 25% aveau sub 30 de ani.

In ziua de azi toata lumea "se logheaza" Doral Main, 51 de ani, mama a doi copii si manager administrativpentru o mica firma imobiliara din Oakland, California, economiseste timp pretios cumparand de pe Internet felicitari si mancare la pachet. Tatal ei Charlie alt "boboc pe Internet" la varsta de 73 de ani, intra online ca sa cumpere cei trebuie, pentru hobby-ul lui, scluptura in lemn. Pana si nepotiac ei invarsta de 11 ani, Katrina, se distreaza pe Web, alegandu-se cu cadourile pe care si le doreste de pe situl Disney.com, "Te prinde si devii dependent", spune Main despre Internet. Intradevar Internetul numai este doar un loc de intalnire pentru pasionatii de tehnica informatica.

"America activa online- o sarbatoare fara data fixa

pentru maeketeri elecronici"

Cu doar cativa ani in urma firma Forrester Research a inceput sa-I clasifice pe nord-americani in tipuri tehnografice, in functie pentru afinitate a spre tehnologie, marea majoritate de Internet se incadrau (previzibil) in acelas grup. Erau covarsitori bardati, covarsitori tineri, covarsitori absolventi de studii superioare si covarsitori familiarizati cu inalta rehnologie. Cum s-au schimbat vremurile Astazi utilizatorii de Internet pot fi gasiti in toate segmentele definite de Forrester Research, chiar si in cele alcatuite din familii cu venituri modeste.

Pentru marketeri, Internetul reprezinta acum o adevarata sarbatoare, colectiva fara data fixa, la care participa oameni din toate categoriile, care cauta tot felul de experiente online. Astazi aproape in oricare din luniile anului aproape 66% din populatia Statelor Unite acceseaza Internetul- in cestere cu 30% fata de anul precedent. Varsta medie este de 39 de ani si este incontinua cerstere. Gradul mediu de educatie- 38 % au diploma de studii superioare- este in scadere, la fel si statutul socio-economic, gratie segmentului cu cea mai inalta rata de crestere al bobocilor de pe Web: americani cu varste de peste 55 de ani, cu venituri de clasa muncitoare si gusturi "mijlocii". O ultima lovitura adusa vechilor stereotipuri: numarul femeilor active online l-a depasit pentru prima oara pe cel al barbatilor la mijlocul anului 2001.

Acest pestrit portret se indeparteaza mult de vechea imagine a utilizatorului de Internet "tehnofilul" de sex masculine si rasa caucaziana, obsedat de calculatoare si vesnic present in camerele de chat si pe panourile de afis online. Fata de acea perioada de la inceput, comunitatea Web pur si simplu a explodat demografic! O analiza detaliata a Americii concentrate la Internet releva un public tot mai divers- si imprevizibil de excentric!- ca populatia consumatorilor din spatiu fizic-real. Barbati si femei, saraci si bogati, batrani si tineri- fiecare isi urmeaza calea lui separata pe Web.

De exemplu oameni de niveluri socio-economice diferite utilizeaza Web-ul in mod diferit. Un studiu care isi propuse sa-I clasifice pe utilizatori de Web conform tipologiei PRIZM ( un sistem de segmentare geodemografica a consumatorilor pe nise definite prin stilul de viata adoptat) a ajuns la cateva constatari surpinzatoare. Adevarat gruparile cu grad maxim de acces la Internet continua sa fie cele unde pot fi gasiti americani cu venit peste medie si adoptanti timpurii ai inovatilor, dar gruparile ale caror surferi petrec cel mai mult timp online acasa i-au lasat cu gura cascata pe analisti: "Mix Semi-Urban", "Sindicaliste" si "Lume de pe alta tara"-oameniri cu venituri medii, educatie moderna si slujbe de muncitori, carora le place sa stea pe chat, sa faca schimb de e-mail-uri, si sa piarda vremea pe saiturile de divertismrnt si unde se organizeaza loterii ci premii.

Fireste a petrece mai mult timp pe Web nu echivaleaza neaparat cu cu a cheltiu multi bani acolo, incepe sa se contureze un soi de democratie "net-compotamentala", din punct de vedere in care se utilizeaza net-ul categorii diferite de americani. Consumatorii vesnic presati de timp, din gruparile PRIZM pe esalon superior, gen "Bani&Intelect" si "Aristocratie Urbana"(familii de elita retrase din mediu urban) tind sa priveasca net-ul ca pe o arena tranzactionala- un loc unde se obtin informatii sau se cumpara lucrurile foarte scumpe. In general ei viziteaza saiturile de stiri, de voiaj si financiare, cum ar fi Schwab.com, smartmoney.com. Pentru ei, Internetul nu este decat inca un instrument de sa obtina informatii sau sa cumere ceva.

Bibliografie:

ROBYN GREENSPAN ,, The Web as a Way of Life", accesare online

ciberatlas.inter-net.com

JOHN A. BYRNE ,, Management by the Web"

PHILIP KOTLER ,, Marketing Moves: A New Approch to Profits, Growth and

Renewal"

PHILIP KOTLER ,, Principiile Marketingului"

MICHAEL J. WEISS ,, Online America"

eBay.com

AOL.com

Amazon.com

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Domeniile comertului electronic.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2005
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
10 pagini
Imagini extrase:
10 imagini
Nr cuvinte:
4 618 cuvinte
Nr caractere:
25 788 caractere
Marime:
22.43KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Comerț
Tag-uri:
comert, carduri, internet, plati online, bancomate
Predat:
la master , Universitatea Transilvania din Brasov
Materie:
Comerț
Sus!