Delictele Contra Vieții Proprii sau a Aproapelui Prevăzute după Dreptul Canonic Ortodox și Dreptul Românesc

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

Prefata 1
Introducere 3
Capitolul I - Delicte impotriva vietii fizice dupa Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Romanesc 7
1. Sinuciderea 7
2. Duelul 10
3. Avortul 12
4. Uciderea (omuciderea) 22
Capitolul II - Delicte impotriva onoarei prevazute de Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Romanesc 32
1. Defaimarea si calomnia 32
2. Vizitarea locurilor neonorabile 39
3. Adulterul si desfraul 43
Capitolul III - Delicte contra bunurilor persoanei prevazute de Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Romanesc 54
1. Furtul 54
2. Inselaciunea 57
3. Delapidarea. Darea si luarea de mita 61
Concluzii 64 Bibliografie 66
Curriculum Vitae 69
Declaratie 70
Cuprins 71

Extras din licența:

Se cuvine ca fiecare crestin drept maritor al Bisericii Ortodoxe sa cunoasca invatatura si randuielile Bisericii noastre pentru a le putea face lucratoare in viata sa. Pentru a putea cunoaste aceste randuieli, crestinul trebuie sa fie informat, trebuie sa stie ce e randuit sa respecte si sa faca. Tocmai din aceasta pricina am ales aceasta tema pentru lucrarea de licenta: ,,Delictele contra vietii proprii sau a aproapelui prevazute dupa Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Civil Romanesc".

In aceasta lucrare am incercat sa fac o paralela intre legile Bisericii si legile civile din tara noastra. Aceasta paralela se poate face prin aprofundarea pedepselor penale si administrativ morale prevazute atat in Dreptul Bisericesc cat si in Dreptul Civil Romanesc.

Lucrarea este structurata in trei capitole care incearca sa stabileasca delictele si pedepsele aferente lor.

Capitolul I - "Delicte impotriva vietii fizice dupa Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Romanesc" - vorbeste despre: sinucidere, duel, avort, ucidere, ca delicte impotriva vietii fizice.

Capitolul II - "Delicte impotriva onoarei prevazute de Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Romanesc" - trateaza despre: defaimare, calomnie, vizitarea locurilor neonorabile, adulter si desfrau, delicte privite ca si delicte impotriva onoarei.

Capitolul III - "Delicte contra bunurilor persoanei prevazute de Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Romanesc" - trateaza despre: furt, inselaciune, delapidare, dare si luare de mita, delicte ce sunt considerate delicte contra bunurilor persoanei.

Dreptul Bisericesc are in vedere, in primul rand, mantuirea sufletului omenesc si cere pastorilor sa fie cei care sa cunoasca cel mai bine Legile Domnului, legi ce isi au izvorul in vointa vesnica a lui Dumnezeu. Ei trebuie sa priceapa bine diferitele situatii ale vietii omenesti si mijloacele de a ridica omul la scopul pentru care a fost creat. Pastorul trebuie sa aplice Legea Domnului cu toata sinceritatea si ravna, avand gandul lui la Hristos, identificandu-si gandurile, mijloacele si scopurile cu ale lui Dumnezeu Insusi. Canoanele prevazute in Dreptul Bisericesc, trebuie aplicate in doze potrivite cu scopul mantuirii, luandu-se in considerare cazurile individuale, de la om la om.

Dreptul Civil Romanesc, atat cat si cel penal, are ca scop apararea individului, a statului, a proprietatii si a intregii ordini de stat, impotriva infractiunilor. Aceasta aparare se face cu ajutorul legilor penale care prevad ce fapte constituie infractiuni si pedepsele ce se aplica infractiunilor savarsite pe teritoriul Romaniei. Pedepsele se pot aplica si infractiunilor savarsite inafara teritoriului tarii contra statului roman sau contra unui cetatean roman.

INTRODUCERE

Omul este cea mai aleasa faptura vazuta a lui Dumnezeu, pentru ca el singur este inzestrat cu minte intelegatoare, cu simtiri nobile si cu voie libera. Rolul sau in lume este sa cunoasca, sa iubeasca si sa cinsteasca pe Dumnezeu Atoateziditorul si Atoatetiitorul, pentru ca astfel sa fie fericit, atat in viata aceasta cat si in cea viitoare.

Dumnezeu are felul Sau de a se apropia de fiecare suflet, de a-l intoarce catre Sine. Il vesteste despre venirea Sa, ii vorbeste, ii da prilejul, pricini si puterea de a se apropia de Sine ca acesta sa-L cunoasca, sa se bucure si sa ceara el insusi ca sa ramana Dumnezeu cu el. Uneori ii vorbeste cu dulceata si gingasie si atunci sufletul se inaripeaza cu o cereasca, sfanta, dumnezeiasca dragoste. Alteori i se ascunde, iar acesta ingrozit de paruta-i singuratate Il cauta indurerat, indurand o sfanta mucenicie. Iar cand din nou i se arata, se limpezeste mai mult. Si aceasta se continua pana la sfarsitul vietii omului, dupa masura cu care fiecare suflet se deschide si primeste aceasta dorita impartasire cu Domnul lui.

Dumnezeu ne lasa sa alegem singuri si nu ne "obliga" cu prezenta Sa. El, din respect si pretuire parinteasca, precum si din inclinarea Sa iubitoare catre om, il vrea pe acesta liber, nu i Se impune ci asteapta libera si personala lui alegere - alegerea de a-L primi pe Dumnezeu in viata lui sau de a-L indeparta. Discret, ne ajuta sa depasim neputinta noastra omeneasca si sa alegem ceea ce este de folos. Iar folosul nostru este de a-L gasi, de a-L cunoaste, de a ne uni si de a ramane cu El.

Inca de cand a fost izgonit din Gradina Edenului ca urmare a caderii sale si a neascultarii de Dumnezeu, omul a simtit nevoia sa se apropie din nou de starea de comuniune cu Creatorul sau, a simtit nevoia unor legi, a unor indrumari ce, respectate fiind, sa-i restabileasca legatura cu Dumnezeu. Aceste "reguli" pot fi deseori intalnite in Cartea Vechiului Testament, ele fiind atat reguli sociale cat si religioase, de cele mai multe ori legile sociale suprapunandu-se cu cele religioase.

Odata cu venirea Mantuitorului, cu primirea Legii Noi (a Noului Legamant), omul a primit un nou set de "reguli", a primit legea dragostei ce trebuia (si trebuie) respectata de orice crestin ortodox. Sfintii Apostoli au redat invatatura Mantuitorului nostru Iisus Hristos in scrierile nou-testamentare, lasandu-ne peste veacuri cunoscuta Legea Domnului.

Bibliografie:

A. Dictionare, tratate si carti

3. Arhiepiscopul Andrei al Alba Iuliei - Dragoste, libertate si sex responsabil, Editura Reintregirea, Alba Iulia, 2001;

4. Arhimandrit Prof. Dr. Ioan Floca -Drept Canonic Ortodox. Legislatie si Administrtie Bisericeasca vol II. Editura institutului Biblic si de misiune al Bisericii Ortodoxe Romane-Bucuresti 1990

5. Idem - Canoanele Bisericii Ortodoxe, note si comentarii, Sibiu, 2005;

6. Idem - Drept Canonic Ortodox - Legislatie si administratie bisericeasca, vol. I, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1990;

7. Avortul si anticonceptionalele, 2002;

8. Crisu, Constantin; Crisu, Stefan - Codul Penal si Codul de Procedura Penala, cu modificarile pana la 01. 01. 1997, Editura Argessis, Curtea de Arges, 1997;

9. Danion, Vasile - Pacate noi, pacate vechi, Editura Egumenita, 2005;

10. Ieromonah Sachelarie, Nicodim - Pravila Bisericeasca, Editata de Parohia Valea Plopului, Prahova, 1999;

11. Legiuirile Bisericii Ortodoxe Rditura omane- extras- Editura institutului Biblic si de misiune al B. O. R. - Bucuresti 2003.

12. Loghin, Octavian - Drept Penal Roman, partea speciala, vol. I, Editura Universul, Bucuresti, 1994;

13. Dr. Milas, Nicodim Canoanele Bisericii Ortodoxe insotite de comentarii, partea I, vol. II, traducere de Uros Covincici (protoiereul ortodox sarbesc al Aradului ) si Dr. Nicolae Popovici (profesor la Academia Teologica Arad), Tipografia Diecezana, Arad, 1930;

14. Idem - op. cit., partea I, vol. I, traducere de Uros Covincici (protoiereul ortodox sarbesc al Aradului ) si Dr. Nicolae Popovici (profesor la Academia Teologica Arad), Tipografia Diecezana, Arad, 1930;

15. Mitropolit de Nikopole Kalamaras, Meletios - Avortul, trad. Rom. de Garoafa Coman, Editura ,,Ortodoxos Kypseli", Tesalonic,1991;

16. Ne vorbeste parintele Cleopa, vol. 11, editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Editura Episcopiei Romanului, 2001;

17. Ne vorbeste parintele Cleopa, vol. 14, editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Manastirea Sihastria, 2004;

18. Oancea, Ioan - Probleme de criminologie, Editura ALL, 1998;

19. Dr. Popovici, Nicolae - Manual de drept bisericesc ortodox oriental, cu privire speciala la dreptul particular al Bisericii Ortodoxe Romane, vol.I, Tiparul Tipografiei Diecezane Ortodoxe Romane, Arad, 1926;

20. Teologia Morala Ortodoxa, pentru Institutele Teologice, vol. II, Bucuresti, 1980;

21. Tratat de drept civil, vol. I, Editura ALL, Bucuresti, 1996;

22. *** - Drept Penal - partea generala, Editura Atlas Lex, Bucuresti, 1996;

23. *** - Codul Penal pe intelesul tuturor, Editura Politica, Bucuresti, 1988;

B. Studii si articole

24. Pr. Prof. Chilea, Sebastian - Eroare, pacat, iertare, in ,,Studii Teologice", anul XXVI (1974), nr. 5 - 6, p. 364 - 365;

25. Iancu, Romita B. - Copilul intre greseala si pacat, in ,,Altarul Banatului", an VI(XLV), nr. 10 - 12 (octombrie - decembrie), 1995, p. 63 - 67;

26. Pr. Prof. Dr. Moisiu, Alexandru - Defaimarea, Duminica a V - a din Postul Mare, in ,,Mitropolia Banatului", anul XXIV(1974), nr. 1 - 3, p. 86 - 89;

27. Drd. Radu, Aurel - Dreptul la viata, in ,, Studii Teologice", an XXXVIII(1986), nr. 1, p. 70 - 74;

28. Pr. Prof. Dr. Radu, Dumitru - Despre avort, in "Ortodoxia", anul XLVI (1994), nr. 2 - 3, p. 73 - 89.

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Delictele Contra Vietii Proprii sau a Aproapelui Prevazute dupa Dreptul Canonic Ortodox si Dreptul Romanesc.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
71 pagini
Imagini extrase:
71 imagini
Nr cuvinte:
31 276 cuvinte
Nr caractere:
141 578 caractere
Marime:
111.87KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Religie
Tag-uri:
vechiul testament, religie, manturitorul
Predat:
Facultatea de Teologie Ortodoxa „Ilarion V. Felea” , Universitatea "Aurel Vlaicu" din Arad
Materie:
Religie
Profesorului:
Constantin Rus
Sus!