Introducere
La varsta prescolara si scolara mica, limbajul capata noi valente ce ii permite copilului sa realizeze relatii complexe cu adultii si cu ceilalti copii, sa-si organizeze activitatea psihica, sa acumuleze informatii, sa insuseasca experienta sociala.
Cu ajutorul limbajului se formeaza si se organizeaza sisteme in care sunt integrate cunostintele, ceea ce contribuie si la formarea personalitatii colului. Copii cu tulburari de limbaj au aceeasi necesitate de baza in crestere si dezvoltare, dar totodata au si anumite necesitati particulare specifice, individualizate.
Actualitatea cercetarii principalelor tulburari de limbaj este fundamentata si de faptul ca de la 9 % pana la 30 % din copii de varsta prescolara si scolara mica sunt marcati de nedezvoltarea vorbirii.[8]
Cercetarile tulburarilor de limbaj sunt necesare nu numai pentru prevenirea acestor tulburari, dar si pentru adoptarea unei metodologii stiintifice in stabilirea diagnosticului diferentiat si modalitati de corectare.
O deosebita importanta in acest scop o are studierea si elaborarea unei clasificari a tulburarilor de limbaj care sa oglindeasca toate varietatile, aspectele semnificative ale acestora.
In decursul istoriei dezvoltarii logopediei cercetatorii tindeau catre o astfel de clasificare, dar si in timpul de fata problema clasificarii ramane a fi una din actualele probleme nu numai a logopediei, dar si a altor disciplini stiintifice care se preocupa de dereglarile activitatii verbale.
Complexitatea clasificarii tulburarilor de limbaj e conditionala de un sir de cauze, cea mai importanta fiind studiere insuficienta a mecanismelor vorbirii, la fel si necoincidenta parerilor expuse de diferiti autori privitor la principiile pe baza carora trebuie sa fie expusa clasificarea.
Necesitatea de a elabora o astfel de clasificare a tulburarilor de limbaj a stimulat cercetarile a mai multor savanti ca: M. Hvattev, R. Levina, L. Volcova, C. Paunescu, E. Verza s.a.
Anucuta Partenie ,,Logopedie: curs" Timisoara 1999.
Boscaiu E. (1973) - Prevenirea si corectarea tulburarilor de vorbire in gradinitele de copii, E.D.P., Bucuresti
Dorel Ungureanu ,,Copii cu dificultati de invatare" Bucuresti 1998.
Emil Verza ,,Psihopedagogie speciala" Bucuresti 1998.
Paunescu C. (1966) - Tulburarile de vorbire la copil, Ed.Medicala, Bucuresti
Verza E. (1987) - Metodologii contemporane in domeniul defectologiei si logopediei, Tipografia Universitatii, Bucuresti
Vratmas E., Stanica C. (1997)-Terapia tulburarilor de limbaj-interventii logopedice,E.D.P.,Bucuresti.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.