Conceptul de marketing sustine ca solutia atingerii de catre o organizatie a obiectivelor proprii consta in determinarea nevoilor si dorintelor consumatorilor vizati si in furnizarea satisfactiei asteptate intr-un mod mai eficient si mai operativ decat concurenta.
Marketingul reprezinta, inainte de toate, o noua optica (viziune), o noua conceptie asupra orientarii, organizarii si desfasurarii activitatii economice. Ca urmare, orice activitate economica trebuie indreptata in directia cerintelor efective si potentiale ale consumatorilor cu maximum de eficienta. Optica marketingului vizeaza, asadar, raporturile intreprinderii cu piata, mai mult chiar, cu ansamblul de factori si conditii care alcatuiesc "mediul ambiant" al intreprinderii. in viziunea marketingului, se ridica la rang de necesitate orientarea intreprinderii spre exterior, incadrarea ei cat mai perfecta in structura mediului economico-social.
Marketingul reprezinta, in acelasi timp, un subansamblu de activitati practice, concrete, in cadrul carora se materializeaza noua orientare a intreprinderii. intr-o acceptiune foarte larga, in sfera activitatilor de marketing s-ar putea cuprinde ansamblul operatiunilor si proceselor obisnuite prin care intreprinderea si utilizeaza, in functie de profil, resursele de care dispune si obtine o anumita finalitate economica, in masura in care acestea beneficiaza de o noua orientare.
Alaturi de operatiunile si procesele economice obisnuite, care pot fi cel mult "marcate" de optica marketingului, promovarea acesteia in practica determina insa si aparitia ori dezvoltarea unor activitati specifice, care materializeaza noile raporturi ale intreprinderii cu exteriorul, si anume: investigarea pietei si a consumului, testarea acceptabilitatii produselor si serviciilor, activitati promotionale, urmarirea produselor in consum, etc.
Marketingul, completand operatiunile si procesele traditionale cu altele noi, aduce totodata unele schimbari in privinta raporturilor dintre acestea si, in consecinta, dintre functiile intreprinderii. Opereaza modificari chiar si la nivelul conducerii activitatii economice. El presupune un nou mod de conducere, care sa asigure coordonarea unor activitati distincte si orientarea lor catre un scop precis.
Desfasurarea intr-o noua orientare a activitatii intreprinderilor presupune utilizarea unui instrumentar de marketing, stiintific, adecvat pentru cercetarea nevoilor de consum, investigarea pietei, optimizarea actiunilor practice, pentru fundamentarea stiintifica a deciziilor de marketing si asigurarea conditiilor realizarii lor eficiente in practica.
Desi marketingul vizeaza "satisfacerea nevoilor in conditii de rentabilitate", in realitate cunoasterea nevoilor si dorintelor cumparatorului nu este un lucru usor. Se poate pune intrebarea de ce se acorda atata importanta satisfacerii nevoilor consumatorilor vizati. in primul rand, deoarece vanzarile unei firme depind de doua categorii de clienti: cei noi si cei vechi. Este mult mai dificila atragerea de clienti noi, decat pastrarea celor vechi, iar secretul clientelei consta in satisfacerea nevoilor acesteia.
Astazi, conceptul de marketing nu ocupa o pozitie centrala in teoria si practica marketingului. Marketingul nu ia nastere prin antrenarea resurselor, in combinatii diferite, astfel incat sa permita intreprinderii realizarea unui contact eficient cu piata. Mixtura generata de conceptul in cauza priveste modul cum sunt antrenate resursele intreprinderii, proportiile, "dozajul" in care ele vor intra in efortul global al intreprinderii pentru a se ajunge la efectele dorite.
Structura concreta a mixului, pozitia ocupata de fiecare dintre elementele sale componente vor depinde, se intelege, de posibilitatile intreprinderii si de solicitarile pietei. Numarul combinatiilor posibile, din care urmeaza a fi retinuta cea mai potrivita, este extrem de mare. Aceasta, intrucat cele patru componente ale mixului nu reprezinta instrumente singulare, ci adevarate ansambluri de instrumente, axate pa cate un element central. Nota caracteristica a mixului de marketing va fi data de piata in care acesta ar urma sa se inscrie, sa se aplice practic. Pozitia si ordinea de importanta a celor patru elemente variaza in functie de conditiile concrete ale implementarii mixului, de specificul strategiei in slujba careia este pus. in concluzie putem spune ca mixul de marketing nu contine in mod obligatoriu, in toate cazurile, ansamblul celor patru componente ale sale. El se poate limita la doua, trei sau chiar un singur element.
O cerinta de baza a realismului mixului de marketing o constituie judicioasa corelare a acestor elemente. Lipsa de corelare poate diminua sau chiar pune in pericol realizarea ejectului global urmarit. Aceste elemente sun corelate, la randul lor, cu strategia de piata a intreprinderii. insa o problema importanta ce intervine in stabilirea mixului de marketing o constituie optimizarea eforturilor de marketing
1.DEMETRESCU C. MIHAI, Marketing, Editura Europa Nova, 1991
2.FLORESCU C., BALAURE V., S. CATOIU, OLTEANU V., POP N. AL., Marketer, grup academic de marketing si management, Bucuresti, 1992
3.FLORESCU C., Strategii in conducerea intreprinderii, Editura stiintifica, Bucuresti, 1995
4.KEEGAN W., Marketing sans frontieres, InterEditions, Paris, 1994
5.KOTLER PHILIP, Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997
6.POPA I., Tranzactii Comerciale Internationale, Editura Economica, Bucuresti, 1997
7.POPESCU V., Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 1990
8.PUIU Al., Managementul in Afacerile Economice Internationale, Editura Economica, Bucuresti, 1997
9.sTEFaNESCU P., Bazele marketingului, Editura stiintifica, Bucuresti, 1995
10. *** - Colectia Tribuna Economica, 1998- 1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.