CAPITOLUL I.
Promovarea - cale de sporire a volumului vanzarilor
Promovarea: incadrarea in mix-ul de marketing si definirea ei
Marketingul este acea functie a organizatiei care identifica nevoile si dorintele clientilor, determina pietele care pot fi deservite cel mai bine si concepe produse, servicii si programe adecvate deservirii acestor piete. Scopul activitatii de marketing este de a-i satisface pe clienti intr-un mod profitabil, prin realizarea unor legaturi avantajoase cu acestia1.
Multi considera ca marketingul este sinonimul publicitatii sau vanzarii, dar de fapt activitatea de marketing nu se refera atat la vanzare, cat mai ales la cunoasterea a ceea ce trebuie produs.
Promovarea si publicitatea sunt de asemenea termeni gresit interpretati de marea masa a publicului, de angajati sau chiar de catre detinatori de mici afaceri. Termenul de publicitate provine din limba engleza (publicity), insa a capatat cu totul alte valente in limba romana, el referindu-se la toate metodele cunoscute de publicitate.
Publicitatea, ,,advertising" in limba engleza, este definita ca fiind ,,stiinta, afacerea sau profesia crearii si diseminarii mesajelor (reclamelor), o institutie sociala care afecteaza viata de zi cu zi a fiecarui individ, o forta care modeleaza cultura de masa, o componenta a activitatii de marketing sau o sursa de informare despre produse, servicii, evenimente, indivizi sau institutii (companii)"
Publicity - tradus incorect in limba romana tot prin publicitate - poate fi definit mai degraba printr-o expresie decat printr-un singur cuvant. Publicity este procesul prin care un individ sau o organizatie incearca sa devina cunoscuti opiniei publice. Publicity desemneaza informatiile difuzate de catre mijloacele de informare in masa (media), fara ca acestea sa fi fost platite si care rezulta de cele mai multe ori in urma unor evenimente (simpozioane, conferinte, actiuni de caritate, petreceri, etc). Din acest motiv publicity este perceput ca publicitatea gratuita.
Spre deosebire de advertising care presupune plasarea unor reclame in mijloacele de informare in masa (TV, Radio, Presa) contra unor costuri, publicity consta in oferirea de informatii, in speranta ca acestea vor fi apreciate ca avand valoare de stire, prin urmare publicata fara a fi platita.
Diferenta dintre advertising si publicity este evidenta si in problema costurilor si a controlului asupra informatiilor: cei care plaseaza reclame (advertising) platesc pentru spatiu sau timp media, detinatorii de media avand obligatia sa nu modifice sub nici o forma continutul reclamei. In cazul al doilea, costurile sunt reduse, iar controlul asupra informatiilor ce vor fi publicate apartine proprietarului de media, care poate interpreta si modifica mesajele primite, fara sa poata fi acuzat.
Daca se identifica nevoile clientului si se creeaza produse conforme cu aceste nevoi, se distribuie si se promoveaza in mod eficient si se vand la un pret convenabil pentru client, atunci aceste produse vor fi cu siguranta un succes de punct de vedere al vanzarilor. Deci promovarea, alaturi de produs, distributie si pret sunt componentele unui mix de marketing complex si complet.
Componentele mix-ului de marketing sunt grupate in patru rubrici principale dupa exemplul "4P" din limba engleza: product, price, promotion, place (in limba romana produs, pret, promovare, plasare sau distributie)
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.