Rostiri neliterare în limbajul elevilor din ciclul primar

Previzualizare lecție:

Extras din lecție:

,,Grija esentiala, in procesul comunicarii, a fiecaruia dintre noi este, pe cat posibil, evitarea greselilor atat in exprimare, cat si in scris."

Aproape la tot pasul intalnim formulari incerte si/sau discutabile sub raport gramatical si lexical ce incalca cu buna stiinta normele exprimarii decente, civilizate, corecte. Unele dintre greseli, fie ele de natura lexicala, fie de natura gramaticala, sunt greseli curente, altele scot in evidenta anumite preferinte ale vorbitorilor, care sunt in contradictie cu norma literara.

Cunoasterea normelor ortoepice si prevenirea incalcarii lor constituie un domeniu important al cultivarii limbii romane.

1.Substantivul

in cazul substantivului, abaterile de la norma literara sunt legate de gen, numar, caz si pronuntie:

a.Genul

in cadrul genului vorbitorii au o reactie de respingere a variantelor feminine, cand este vorba de anumite profesii, functii sau titluri. Aceasta se manifesta in mod diferit in functie de mediul profesional, nivelul socio-cultural, contextul lingvistic etc.

,,in limba romana actuala exista o puternica tendinta de neglijare a distinctiei de gen (sex) intre numele de persoane, ceea ce se oglindeste in folosirea numelor de persoane cu anumite ocupatii sau titluri in forma de masculin cu referire la femei, chiar atunci cand exista femininul corespunzator. Uneori, unul si acelasi substantiv masculin are corespondent feminin intr-un sens si in altul, nu: de la doctor - - medic- - exista derivatul feminin doctorita, dar de la doctor- - persoana care are doctoratul- - nu s-a creat un feminin paralel, desi sunt multe femei cu acest titlu".

Acolo unde substantivele au numai forma de masculin este neliterara folosirea formei de feminin.

Multe substantive neologice si-au creat forme paralele de plural.

b.Numarul

Confuziile se intalnesc la desinentele de plural.

Elevii confunda, la plural, substantivele terminate in - e cu cele terminate in - i (si invers). De multe ori ii auzim spunand bari in loc de bare; capsuni in loc de capsune; coperti in loc de coperte; inghetati in loc de inghetate; sacosi in loc de sacose; coale in loc de coli; saibi in loc de saibe; plapume in loc de plapumi etc.

O alta confuzie o intalnim in cazul substantivelor de genul neutru, in cazul carora elevii folosesc desinenta - e in locul desinentei - uri: aerodroame in loc de aerodromuri; albuse in loc de albusuri; bazare in loc de bazaruri; chibrite in loc de chibrituri; coniace in loc de coniacuri; festivale in loc de festivaluri; furtune in loc de furtunuri; hotele in loc de hoteluri; macate in loc de macaturi etc.

c.Cazul

De multe ori elevii din invatamantul primar folosesc gresit formele de genitiv-dativ pentru unele substantive: barii in loc de barei; cazarmei in loc de cazarmii; cetei in loc de cetii; dezordinei in loc de dezordinii; gastii in loc de gastei; matusei in loc de matusii; oastei in loc de ostii; pietii in loc de pietei; soartei in loc de sortii etc.

2.Adjectivul

Greselile intalnite la adjectiv sunt legate de acord si de sensul unora dintre ele in anumite contexte.

Adjectivele propriu-zise sau adjectivele provenite din participii trebuie sa aiba acelasi gen, numar si caz cu substantivul pe care il determina, iar in cazul unui grup, acordul se realizeaza cu intregul grup nu numai cu ultimul constituent al grupului. De asemenea, se manifesta tendinta de slabire a acordului cazual al adjectivului.

O alta greseala este combinarea formei sintetice cu cea analitica a adjectivelor care arata cantitatea nedefinita sau folosirea gradelor de comparatie la unele adjective al caror sens nu admite grade de comparatie, deoarece indica o valoare absoluta.

Multi elevi folosesc unele adjective cu alt sens decat cel corect.

3.Articolul

in cazul articolului greselile intalnite sunt omiterea articolului, folosirea articolului hotarat proclitic lui la numele proprii de persoane feminine terminate in a, omiterea articolului hotarat -(u)l de la toponimele simple, omiterea articolului posesiv

Bibliografie:

Avram, Mioara- Gramatica pentru toti, Editura Academiei, Bucuresti, 1986

Graur, Alexandru- Tendintele actuale ale limbii romane, Editura stiintifica, Bucuresti, 1968

Graur, Alexandru- ,,Capcanele" limbii romane, Editura stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1976

Graur, Alexandru- Dictionar al greselilor de limba, Editura Academiei, Bucuresti, 1982

Gutu Romalo, Valeria- Corectitudine si greseala. Limba romana de azi, Versiune noua, Editura Humanitas Educational, colectia Repere, Bucuresti, 2000

Hristea, Teodor- Probleme de etimologie, Editura stiintifica, Bucuresti, 1968

Hristea, Teodor- Sinteze de limba romana, Editura Albatros, Bucuresti, 1984

tibrian, Constantin-- Rostiri neliterare in limba romana actuala, Editura Universitatii din Pitesti, Pitesti, 2005

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Rostiri neliterare in limbajul elevilor din ciclul primar.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
7 pagini
Imagini extrase:
7 imagini
Nr cuvinte:
2 005 cuvinte
Nr caractere:
10 081 caractere
Marime:
13.84KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Gimnaziu
Tip document:
Lecție
Materie:
Limba și Literatura Română
Tag-uri:
adjectiv, vorbire
Predat:
la gimnaziu
Sus!