Parte integranta a programului de pregatire a cadrelor didactice, practica pedagogica contribuie la formarea abilitatilor necesare exercitarii cu succes a activitatilor instructiv-educative. Aceasta trebuie sa fie astfel conceputa si dirijata incat sa reprezinte rezultatul imbinarii, intr-un mod adecvat, a teoriei psiho-pedagogice si metodice cu practica cunoasterii copilului si modelarii acestuia in conformitate cu particularitatile de varsta si individuale, orientate in directia realizarii idealului educational.
Cercetarile facute, ca si practica scolara, arata ca profesorii,indiferent de specialitate, intampina cele mai mari dificultati in problemele de metodica si in realizarea activitatilor instuctiv-educative.
Problemele pregatirii metodice (teoretice si practice) ocupa o pondere insemnata la toate examenele si concursurile pe care urmeaza sa le sustina cadrele didactice. Astfel, priceperile si capacitatile didactice, formate in cadrul practicii pedagogice, trebuie sa alcatuiasca un sistem unitar cu larga deschidere catre ulterioare perfectari si adaptari la cerintele, in continua transformare, ale vietii scolare.
Pentru a fi eficienta, practica pedagogica trebuie sa fie activa si sa cuprinda o varietate de activitati instuctiv-educative.
Aceasta presupune ca fiecare student:
- Sa se pregateasca pentru activitatile pe care urmeaza sa le sustina prin consultarea mai multor surse bibliografice, procurarea sau confectionarea materialelor didactice necesare etc;
- Sa participe activ la analiza activitatilor sustinute de colegi, prin intrebari, aprecieri, observatii;
- Sa studieze documentele privind managementul scolar, activitatea comisiilor metodice, programele analitice, manualele scolare;
- Sa intocmeasca materialele solicitate pentru colocviu pe masura desfasurarii practicii pedagogice.
Practica pedagogica se desfasoara atat in licee cat si la scoli generale alese de comun acord intre inspectoratul scolar si conducerea universitatii.
Studentii vor efectua practica sub indrumarea profesorilor metodisti din scolile in care isi desfasoara practica, si a profesorului coordonator de practica pedagogica.
Sarcinile profesorilor metodisti:
-indruma practica unei grupe de studenti pe toata durata prevazuta de planul de invatamant;
-sustin lectiile si diferitele activitati cu caracter demonstrativ, punand la dispozitia studentilor planurile acestora;
-monitorizeaza evidenta studentilor si a activitatii lor;
-fixeaza lectiile de proba si activitatile educative care urmeaza sa fie sustinute de catre studenti;
-ofera consultatii studentilor in vederea sustinerii lectiilor planificate si a activitatilor educative;
-indruma studentii in confectionarea si utilizarea materialului didactic necesar;
-conduc sedinte de analiza a lectiilor sau a celorlalte activitati;
-apreciaza lectiile si activitatile educative ale studentilor trecand notele in caietele de practica ale acestora;
-participa la lectiile finale ale studentilor si la aprecierea lor.
Directorii scolilor in care se desfasoara practica pedagogica asigura conditiile necesare in vederea bunei desfasurari a acesteia.
In acest scop:
-ofera consultatii si indruma studentii cu privire la specificul activitatii din scoala (planificare, management, resurse);
-asigura necesarul de sali pentru activitatea desfasurata de studenti in cadrul practicii pedagogice (analiza lectiilor, desfasurarea activitatilor instructiv-educative, consultatii);
-asigura accesul studentilor la sedintele comisiei metodice si la alte activitati necesare pentru buna pregatire practica a acestora.
Sarcinile profesorului coordonator de practica pedagogica:
-monitorizeaza realizarea sarcinilor de catre toti factorii implicati in activitatea instructiv-educativa;
-realizeaza orarul claselor de aplicatie din ziua de practica curenta si stabileste graficul lectiilor demonstrative,de proba si finale al studentilor;
-acorda consultatii in vederea proiectarii lectiilor studentilor;
-urmareste programul studentilor in proiectarea si conducerea activitatilor instructiv-educative;
-urmareste exersarea competentelor psiho-pedagogice specifice comportamentului didactic.
1.Cerghit, I. - Perfectionarea lectiei in scoala moderna, E.D.P.,
Bucuresti, 1980.
2.Cerghit, I., Vlasceanu, L.- Curs de pedagogie, Universitatea din Bucuresti,
Bucuresti, 1988.
3.De Landsheere, Vivian, De Landsheere, Gilbert - Definirea obiectivelor
educatiei, E.D.P., 1979.
4. Dragu, A. - Structura personalitatii profesorului, E.D.P., R.A.,
Bucuresti, 1996.
5. Ionescu, M., Chis, V. - Strategii de predare si invatare, Ed. Stiintifica, 1992.
6. Ionescu, M., Radu, I. - Strategii de predare si invatare, Editura Stiintifica,
1992.
7. Ionescu, M., Radu, I. - Didactica moderna, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2001.
8. Iucu, R. - Instruirea scolara, Publirom, 2001.
9. Marcus, S. - Competenta didactica, Ed. All, 1999.
10. Planchard, E. - Introducere in pedagogie, E.D.P., Bucuresti, 1976.
11. Stan, L., Andrei, A. - Ghidul tanarului profesor, Editura Spiru Haret, Iasi,
1997.
12. Triteanu, R. - Analiza lectiei, in Caiet de practica pedagogica,
Universitatea Cluj-Napoca, 1975.
13. Vlasceanu, L., Jinga, I.- Structuri, strategii si performante in invatamant,
Ed. Academiei, 1989.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.