Previzualizare laborator:

Extras din laborator:

Metodele de cercetare ale merceologiei s-au perfectionat continuu datorita dezvoltarii celorlalte stiinte si a productiei de marfuri. Acesti factori au dus la descoperirea a noi tehnici de determinare a nivelului calitativ al produselor.

In cercetarea calitatii produselor se utilizeaza:

1. Metode generale, din care fac parte: metoda inductiva, deductiva, analiza si sinteza; matematica si informatica; statistica.

1.1 Metoda inductiva permite stabilirea unor legaturi cauzale, a unor legitati generale intre datele acumulate in timp. Acestea stau la baza elaborarii unor prognoze si strategii, plecand de la particular la general.

1.2 Metoda deductiva utilizeaza unele tehnici, plecand de la general pentru a cunoaste particularul. De exemplu: daca se cunosc conditiile de pastrate dintr-un depozit, se pot deduce, cu o anumita aproximatie, modificarile care vor avea loc in structura unor produse, intr-o anumita perioada de timp; cunoscand un produs numai dupa caracteristicile din prospect, putem deduce modul sau de comportare in utilizare, prin comparare cu performantele altui produs similar existent pe piata.

1.3 Analiza presupune descompunerea (logica) a unui produs in parti constitutive pentru cunoasterea aportului fiecarei parti la calitatea ansamblului, a intregului produs sau serviciu (ex. analiza valorii).

1.4 Sinteza permite regruparea partilor obiectului descompus prin analiza. Aceasta pentru ca produsul se utilizeaza ca intreg, in unitatea sa, fiind considerat ca un sistem de relatii dintre structurile sale, proprietati, functii si necesitati umane.

1.5 Metode matematice ofera un valoros instrumentar de lucru si de analiza a problemelor legate de calitatea produselor, a optimizarii structurii sortimentului de marfuri, a estimarii si cuantificarii calitatii. Metodele matematice de evaluare a calitatii tind sa se constituie intr-o disciplina distincta numita "calimetrie".

Metodele matematice si informatice, aplicate in merceologie, permit explicarea unor fenomene legate de uzura morala a produselor, de optimizare a calitatii produselor si a gamei sortimentale de marfuri si servicii, etc.

1.6 Metodele statistice sunt utilizate pentru prelucrare, analiza si interpretarea rezultatelor si au avantajul ca permit generalizarea datelor de la nivelul esantionului (proba) la cel al lotului de produse (ex. controlul statistic al calitatii loturilor de produse).

2. Metodele clasice, specifice in studiul merceologiei sunt metodele psihosenzoriale si experimentale care se pot utiliza singure sau impreuna completandu-se reciproc, constituind baza si izvorul cunoasterii stiintifice.

2.1 Metodele psihosenzoriale numite si organoleptice, sunt bazate pe utilizarea simturilor, ofera primele date informationale despre forma, marime, culoare, aspect exterior, gust, grad de prospetime sau degradare etc.

Metodele psihosenzoriale au o larga aplicabilitate in cunoasterea marfurilor, iar pentru unele marfuri sunt hotaratoare in aprecierea calitatii. Ele sunt rapide si economice si vor fi utilizate pe larg in prezentul caiet de lucrari.

Observatia este stiintifica daca se poate repeta in conditii normale, daca poate fi reconstituita pe cale teoretica, deductiva.

2.2 Metoda tipologica, aplicata la studierea sortimentului de marfuri, permite desprinderea din totalitatea datelor de observatie a acelor caracteristici care, prin imbinare, pot alcatui o schema a realitatii cu un grad suficient de coerenta, de consistenta pentru a servi drept schema de referinta a gamei sortimentale, a generatiilor de produse (de exemplu, televizoarele sau calculatoarele dintr-o anumita generatie etc.).

2.3 Metodele experimentale au un caracter obiectiv, rezultatele sunt reproductibile (atunci cand se respecta conditiile de lucru si de aparatura) permit utilizarea, pe langa masuratorile obiective a observatiei, a metodelor prezentate mai sus, cuplurile: analiza-sinteza, inductiva-deductiva. Avand in vedere aceste caracteristici acest tip de metode sunt cel mai des utilizate pentru caracterizarea marfurilor, ele ocupand ponderea cea mai mare in capitolele urmatoare.

Metodele experimentale se folosesc pentru cercetarea calitatii produselor prin efectuarea de testari, analize, masuratori, simulari, care tind sa reproduca cat mai fidel conditiile reale care se vor gasi in timpul utilizarii efective. Din interpretarea datelor obtinute se evalueaza, cu o anumita aproximatie comportarea produsului in exploatare.

Metodele experimentale, datorita preciziei, obiectivitatii ridicate a reproductibilitatii rezultatelor, sunt standardizate intr-o masura mult mai mare fata de cele psihosenzoriale. Pentru obtinerea unor rezultate cat mai bune privind evaluarea nivelului calitativ al marfurilor este necesar, de cele mai multe ori sa se coreleze rezultatele obtinute prin cele doua tipuri de metode: psihosenzoriale si experimentale.

2.4 Analiza structurii marfurilor care este, de regula asociata si cu analiza compozitiei, permite identificarea naturii materiilor prime

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Merceologie
    • Lucrare nr 4.doc
    • Lucrarea nr 5.doc
    • Lucrarea nr.2.doc
    • Lucrarea nr.3 doc.doc
    • Lucrarea nr1doc.doc
    • Lucrarea nr6.doc
    • Lucrarea nr7.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
7 fisiere
Pagini (total):
42 pagini
Imagini extrase:
42 imagini
Nr cuvinte:
9 526 cuvinte
Nr caractere:
51 417 caractere
Marime:
311.89KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Laborator
Domeniu:
Merceologie
Tag-uri:
cercetare, produse, analiza
Predat:
la facultate
Materie:
Merceologie
Profesorului:
Chirila Nicolae
Sus!