Previzualizare laborator:

Extras din laborator:

Scopul lucrarii: De studiat scheme constructive si principiul de functionare a diferitor tipuri de transmisii care se folosesc la automobile ,de asemenea de studiat constructia transmisiilor mecanice si agregatelor care intre in copomponenta lor,mecanismelor si componentelor(ambreajul,cutia de viteze,cutia de distributie, arborele cardanic,transmisia principala,diferentialul,semiaxele si butucurile rotilor.)

Timpul de efectuare - 4 ore.

Utilaj: Placate de studii,standuri,machete a agregatelor transmisiei mecanice,carti si materiale ilustrativ,complet de instrumente a lacatusului.

Metodica de indeplinire a lucrarii de laborator

Lucrarea de laborator presupune studierea constructiei transmisiei mecanice,scheme constructive si principiul de functionare a diferitor tipuri de transmisiii care se folosesc la automobile,deasemenea indeplinirea partii practice a lucrarii de laborator care consta in reglarea cursei libere a pedalei ambreajului,scoaterea reductorului puntii conducatoare.

5.1 Tipuri de transmisii la automobile

1.Transmisii mecanice.Destinatia,constructia generala ,principiul de functionare si avantajele sale.

R:

TRANSMISIA AUTOMOBILULUI

Transmisia automobilului are rolul de a transmite momentul motorului la rotile motoare, modificandu-i, in acelasi timp. si valoarea in functie de marimea rezistentelor la inaintare. Ea este compusa din:

- Ambreiaj

- cutia de viteze

- trans- misia longitudinala

- transmisia principala (angrenajul in unghi)

- Diferential

- arborii planetari

- transmisia finala.

in figura 1 este reprezentata schema cinematica a transmisiei unui autocamion.

Fig. 1. Schema cinematica a transmisiei unui autocamion:

1- motor: 2 - ambreiaj: 3 - cutia de viteze: 4 - articulatii cardanice: 5 - arbore longitudinal in- termediar: 6 - arbore longitudinal principal: 7- transmisie principala; 8-diferential: 9 - roti motoare; 10 - arbori planetari; 11 - carter punte motoare

Cutia de viteze

Cutia de viteze are rolul de modifica forta de tractiune a utovehiculului in functie de marimea rezistentei la inaintare. Motoarele cu ardere interna a automobilelor permit o variatie limitata a momentului motor, respectiv a fortei de tractiune. Din aceasta cauza, automobilele echipate cu motoare cu ardere interna trebuie sa fie prevazute cu cutie de viteze cu scopul:

- sa permita modificarea fortei de tractiune in functie de variatia rezistentelor la inaintare;

- sa realizeze intreruperea indelungata a legaturii dintre motor si restul transmisiei in cazul in catre automobilul sta pe loc cu motorul in functiune;

- sa permita mersul inapoi al automobilului, fara a inversa sensul de

rotatie al motorului.

Fig.2 cutia de viteza

Structura cutiei de viteza

1- arbore ambreiaj;

2-arbore primar;

3- arbore secundar;

4,5,6,8- roti pentru treptele de mers inainte solidare pe arborele primar;

7,12- roti pentru treapta de mers inapoi;

9,10,11,13- roti pentru treptele de mers inainte, libere pe arborele secundar;

14- sincronizator pentru treptele a I-a si a II-a;

15-sincronizator pentru treptele a III-a si a IV-a;

16- pinionul conic al transmisiei principale;

17- diferential;

Cutia de viteze a unui automobil trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- sa prezinte o constructie simpla, rezistenta si sa fie usor de manevrat;

- sa prezinte o functionare fara zgomot si sa aiba un randament cat mai ridicat;

- sa aiba o rezistenta mare la uzare;

- sa fie usor de intretinut;

- sa asigure calitati dinamice si economice bune;

- sa prezinte siguranta in timpul functionarii.

Clasificarea cutiilor de viteze se poate face:

- dupa modul de variatie a raportului de transmitere

- dupa modul de schimbare a treptelor de viteze.

Dupa modul de variatie a raportului de transmitere, cutiile de viteze pot fi:

- cu trepte (etaje), la care variatia raportului de transmitere este discontinua;

- continue sau progresive, care asigura intre anumite limite o variatie continua a raportului de transmitere.

Dupa felul miscarii axei arborilor, cutiile de viteze cu trepte pot fi:

- cu axe fixe (simple), la care arborii au axa geometrica fixa;

- planetare, la care axele unor arbori ai cutiei de viteze au o miscare in jurul unui ax central.

Dupa numarul treptelor de viteza, cutiile de viteze pot fi cu trei, patru, cinci, sase sau chiar mai multe trepte.

Dupa modul de schimbare a treptelor de viteze, cutiile de viteze pot fi:

- cu actionare directa

- cu actionare semiautomata

- cu actionare automata.

La solutiile constructive (totul in fata sau totul in spate) se utilizeaza cutii de viteza normale cu doi arbori. In acest caz transmisia cardanica este eliminata din transmisia automobilului.

La cutiile de viteze cu doi arbori, momentul se transmite de la ambreiaj la arborele primar 1 si de aici, prin una din perechile de roti, la arborele secundar 14. Pinionul conic 15 al arborelui secundar (pinionul de atac) angreneaza direct cu coroana dintata a diferentialului. Cuplarile diferitelor viteze se fac cu ajutorul mecanismelor de cuplare 7 si 10, precum si cu roata mobila 11.

Diferitele trepte de viteze se realizeaza astfel.

-viteza a I-a: roata 2 se cupleaza cu roata 11

Bibliografie:

1. Gh.Fratila, Mariana Fratila, St.samoila:"Automobile,cunoastere,intretinere,reparatie "

2. www.wikipedia.org ;

3. Gheorghe Bobescu,Alexandru

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Mecanica.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
14 pagini
Imagini extrase:
14 imagini
Nr cuvinte:
3 186 cuvinte
Nr caractere:
18 320 caractere
Marime:
490.27KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Laborator
Domeniu:
Mecanică
Tag-uri:
mecanica, cutie de viteze
Predat:
la facultate
Materie:
Mecanică
Sus!