Probleme generale și comune ale mașinilor și acționărilor electrice

Previzualizare laborator:

Extras din laborator:

Prima realizare care marcheaza folosirea campului magnetic este busola cu ac magnetic (in

secolul III e.n.), in China. In Europa, busola a fost introdusa doar in anul 1300.

In anii [1500 - 1600], in tarile avansate din Europa, prin contributia unor savanti, s-a

dezvoltat teoria magnetilor. In secolul al XVIII se remarca primele incercari pentru producerea

electricitatii statice prin frecare si influenta. De asemenea, in jurul anului 1750 in S.U.A., savantul

Franklin face primele incercari de incadrare a fenomenelor electromagnetice in legi.

Primele legi teoretice au fost scrise intre [1750 - 1850]. Prima masina electrostatica dateaza din

1660. In anul 1832 se experimenteaza primul generator de curent alternativ monofazat realizat

dintr-un magnet permanent in miscare (rotor) si o bobina in care se induce tensiune electromotoare,

deci cu rol de indus (stator).

In anul 1833 se inventeaza colectorul care este un redresor electromecanic, care atasat la

indusul masinii de curent alternativ permite producerea de curent continuu.

Anul 1860 se considera anul din care dateaza masina de curent continuu de constructie

moderna avand inductorul in stator si indusul in rotor.

Din anul 1883 dateaza masina de curent alternativ de constructie similara cu masinile

intalnite astazi, iar in anul 1888 s-a realizat primul transformator electric trifazat.

In jurul anului 1920 profesorul Plautius Andronescu din Timisoara se ocupa de rotorul in

colivie al masinii asincrone. In aceeasi perioada, la Iasi, un profesor renumit, Cezar Parteni Antoni

s-a ocupat de comutatia la masina de curent continuu. La Bucuresti, intre anii [1920 - 1930], sunt

remarcabile contributiile profesorului I. S. Gheorghiu si ale constructorului de masini electrice

Vasile Bunea, la studiul functionarii in paralel ale transformatoarelor si generatoarelor electrice.

Intre anii [1930-1940] se remarca contributia profesoruluiR. Radulet in studiul fenomenelor

care guverneaza functionarea masinilor electrice cu

dinti si crestaturi.

1.1.2. Rolul masinilor electrice in sistemele tehnice

Pentru a observa modul de incadrare a masinilor electrice, se v-a reprezenta in fig. 1.1.

schema unui sistem electroenergetic elementar.

M

M

G

M

m

1 T1 T2 LE

T3

m2 C

P

m3

T4

m4

B

L

S.E.

W

Fig. 1.1 - Schema monofilara a unui sistem electroenergetic elementar

MASINI SI ACTIONARI ELECTRICE

12

In schema sunt puse in evidenta generatorul de energie electrica (m1), linia de transport a

energiei electrice (LE), statia electrica (SE) si patru tipuri de consumatori de energie electrica.

Este mai economic ca transportul de energie electrica sa se faca la tensiuni mari, intrucat la

o putere data curentul este relativ mic, deci si pierderile de putere in reteaua de transport sunt relativ

mici. De aceea la bornele generatorului se racordeaza transformatorul ridicator de tensiune T1.

Tensiunile consumatorului de energie electrica sunt medii sau joase. Ca urmare, la intrarea in statia

electrica se necesita un transformator reducator de tensiune (T2, IT/MT)- pentru receptoarele de

mare putere si alte transformatoare (T3, T4 - MT/JT)- pentru receptoarele de JT.

La ora actuala, energia electrica reprezinta aproximativ 40% din consumul total de energie

de orice forma. Acest procent este in crestere datorita avantajelor pe care le prezinta energia

electrica in ansamblul fluxurilor energetice.

Sistemul elementar reprezentat este o varianta initiala, care a existat la aparitia sistemelor

producatoare si consumatoare de energie electrica.

La ora actuala, fiecare tara are un sistem electroenergetic national format din interconectarea tuturor

generatoarelor de energie electrica prin linii electrice, respectiv prin transformatoare.

De asemenea, exista si notiunea de sisteme energetice, respectiv sisteme electroenergetice

zonale, continentale si exista chiar tendinta de formare a unui sistem energetic intercontinental sau

mondial prin interconectarea sistemelor energetice nationale.

Energia electrica se consuma la ora actuala, in special, in procesele de conversie

electromecanica, in acele procese in care rolul central il au tot masinile electrice (m2, m3, m4) care

fac conversia energiei electrice in energie mecanica.

Alte categorii de consumatori sunt: cei electrotermici care fac conversia energiei electrice in

energie termica (C ? cuptoarele), consumatori care fac conversia energiei electrice in energie

electromagnetica de foarte inalta frecventa respectiv energie luminoasa (L ? sursele de lumina) si,

in sfarsit, exista o categorie de consumatori care transforma energia electrica in energie chimica

utilizata in procese electrochimice (B - baile electrolitice).

In astfel de sisteme se intalneste masina electrica propriu-zisa in regim de generator, cu rolul

de a genera energie electrica si respectiv masina electrica propriu-zisa in regim de motor, cu rolul

de a face conversia electromecanica a energiei.

In cazul transformatorului electric parametrii energiei electrice sunt: tensiunea, curentul,

numarul de faze. In constructia transformatorului intra materiale de acelasi tip cu cele utilizate in

constructia masinii electrice propriu-zise.

In figurile 1.2. si 1.3. se reprezinta schemele bloc ale doua sisteme tehnice de baza in care

rolul central il au masinile electrice.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Probleme generale si comune ale masinilor si actionarilor electrice.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
25 pagini
Imagini extrase:
25 imagini
Nr cuvinte:
9 039 cuvinte
Nr caractere:
49 957 caractere
Marime:
374.35KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Laborator
Domeniu:
Energetică
Tag-uri:
actionari electrice, sisteme, energie
Predat:
la facultate
Materie:
Energetică
Sus!