2.1. Scopul lucrarii
Analiza elementelor sectiunii transversale ale anvelopei de autovehicul si determinarea caracteristicilor sale geometrice.
2.2. Aspecte teoretice
Roata autovehiculului este compusa din:
- pneu
- janta
Anvelopa reprezinta partea principala a pneului (fig. 2.1) si cuprinde urmatoarele componente:
1 – Carcasa, care constituie structura de rezistenta a anvelopei, este solicitata, din interior, de presiunea aerului, iar din exterior de fortele radiale, tangentiale si laterale. Este alcatuita din mai multe straturi de cord cauciucat, numite pliuri sau panze (fig. 2.2). In functie de valoarea unghiului de croiala (αc) rezulta (fig 2.3);
- anvelope cu constructie diagonala (αc ≠ 0);
- anvelope in constructie radiala (αc = 0).
Fig. 2.1 – Partile componente ale sectiunii de anvelopa
Fig 2.2 – Realizarea pliului pentru carcasa ancelopei
a) b)
Fig 2.3 – Variante constructive de anvelope:
a) diagonale; b) radiale;
1 – pliuri; 2 – breker; 3 – banda de rulare
2 – Protectorul este amplasat la exteriorul anvelopei si are rolul de a proteja carcasa de actiunea mediului inconjurator, de a transmite fortele care apar la contactul cu calea si de a amortize socurile datorate neregularitatilor caii de rulare. Zona de contact cu calea de rulare are grosimea cea mai mare si se numeste banda de rulare, ce poate avea profilul strada, profilul M+S sau profilul universal. Partile laterale se numesc flancurile protectorului, fiind situate intre zona umerilor si zona taloanelor.
3 – Stratul de ermetizare se afla in interiorul anvelopei fara camera de aer (tubeless) si are rolul de a realiza o etansare perfecta atat la interiorul anvelopei, cat si la suprafata de contact a anvelopei cu janta metalica.
Camera de aer, atunci cand face parte din componenta pneului, este un tor de cauciuc, impermeabil la aer si al carei dimensiuni sunt corelate cu cele ale anvelopei si ale jantei.
Pentru a se evidentia caracteristicile geometrice ale anvelopei se utilizeaza sectiunea anvelopei, o figura geometrica ce se obtine prin intersectia anvelopei cu un plan ce trece prin axa de rotatie a pneului (fig. 2.4)
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.