1. Generalitati
1.1. Obiect
1.1.1. Prezentul standard se refera la determinarea stabilitatii la incalzire in strat subtire a bitumului si a bitumului modificat pentru drumuri.
1.1.2. Metoda consta in incalzirea probei de bitum, respectiv bitum modificat, la o anumita temperatura un timp determinat, urmata de stabilirea pierderii de masa, a scaderii penetratiei la 250C, a cresterii punctului de inmuiere si a scaderii ductilitatii la 250C, fata de bitumul initial.
1.1.3. Metoda se aplica asupra bitumurilor si bitumurilor modificate folosite la prepararea mixturilor asfaltice, destinate executarii straturilor bituminoase rutiere.
1.2. Definitii
1.2.1. In intelesul prezentului Standard stabilitatea la incalzire in strat subtire a bitumului, respectiv a bitumului modificat reprezinta rezistenta la imbatranire a bitumului sub efectul caldurii si aerului, in timpul procesului de preparare a mixturii asfaltice la cald, in instalatia de fabricare a acesteia.
1.2.2. Rezistenta la imbatranire a bitumului, respectiv a bitumului modificat pusa in evidenta prin transformarile ce se produc in bitumul supus acestei incalziri, se stabileste prin determinarea caracteristicilor fizice ale acestuia, inainte si dupa incercare.
1.2.3. Bitumul pentru drumuri este bitumul neparafinos provenit din titeiuri neparafinoase selectionate, folosit la executia straturilor bituminoase, conform prescriptiilor tehnice in vigoare.
1.2.4. Bitumul modificat este liantul obtinut prin tratarea bitumului pentru drumuri cu anumite tipuri de polimeri, in instalatii speciale, la temperaturi de 160 - 1800C, cu caracteristici fizico-chimice specifice. Bitumul modificat este folosit la executia imbracamintilor bituminoase, conform prescriptiilor tehnice in vigoare.
1.2.5. In intelesul prezentului Standard, bitumul si bitumul modificat sunt denumite pe scurt bitum. 1.3. Referinte
STAS 41-78 Prelevarea probelor de bitum.
STAS 42-68 Bitumuri. Determinarea penetratiei.
STAS 60-69 Bitumuri. Determinarea punctului de inmuiere. Metoda cu Inel si Bila.
STAS 61-88 Bitumuri. Determinarea ductilitatii.
ASTM D 1754-87 Standard Test Method for Effect of Heat and Air on Asphaltic Materials (Thin Film Oven Test).
2. Principiul metodei
2.1. Supunerea unui strat subtire de bitum, de cca. 3,2 mm, la incalzire la temperatura de 1630C, timp de 5 ore, in etuva speciala cu disc orizontal care se roteste cu viteza de rotatie de 5,5 ? 1 rot./min.
2.2. Determinarea caracteristicilor bitumului, inainte si dupa efectuarea incercarii pentru a stabili:
- pierderea de masa;
- penetratia reziduala la 25 0C ;
- cresterea punctului de inmuiere Inel si Bila ;
- ductilitatea la 25 0C.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.