Figuri de stil
1. comparatie - figura de stil care alatura doua cuvinte cu ajutorul prepozitiei , ca'
2. epitete - raspunde la intrebarea ,cum este'
3. personificare - se atribuie insusiri unor obiecte sau fiinte neinsufletite care nu le poseda
4. oximon - doua cuvinte alaturate aflate in antiteza cu sens opus
5. metafora
6. enumeratie
Semnele de punctuatie
1. punctul - marcheaza finalul unei comunicari enuntiative
2. semnul intrebarii - marcheaza intonatia interogativa
3. semnul exclamarii - marcheaza intonatia exclamativa
4. virgula - sugereaza o pauza in rostire
5. punct si virgula - marcheaza o pauza mai mare decat virgula si mai mica decat punctul
6. doua puncte - anunta vorbirea directa, o enumerare sau o concluzie
7. ghilimelele - se inrebuinteaza atunci cand se introduc cuvintele altei persoane
8. linia de dialog - anunta vorbirea directa
9. punctele de suspensie - marcheaza o intrerupere a vorbirii cauzata de uimire sau de vorbirea incoerenta, acestea pot sa mentina suspansul
Semnele ortografice
1. cratima - marcheaza rostirea impreuna a doua cuvinte
2. apostroful - marcheaza caderea accidentala a unui sunet
3. linia de pauza - marcheaza o pauza in rostire
Textul argumentativ
1. Ipoteza - partea introductiva a unui text argumentativ, in care se exprima parerea pro sau contra despre tema propusa ( din punctul meu de vedere , opinia mea, eu consider ca...)
2. Argumentele - se aduc cel putin doua argumente , ( in primul rand, in al doilea rand) si sunt ilustrate prin exemple (de exemplu)
3. Concluzie - reia ipoteza pentru a o intari ( in concluzie)
Timpurile verbale
I Modul indicativ
1. Prezent - actiunea se petrece in momentul vorbirii - eu vorbesc
2. Imperfect - actiunea a inceput in trecut si continua si dupa momentul vorbirii - eu vorbeam
3. Perfect compus - actiune a inceput in trecut si s-a incheiat inaintea momentului vorbirii - eu am vorbit
4. Perfectul simplu - actiunea a inceput in trecut si s-a incheiat cu putin timp inaintea momentului vorbirii - eu vorbii
5. Mai mult ca perfect - actiunea incepe in trecut si se incheie inaintea altei actiuni trecute - eu vorbisem
6. Viitor - actiunea se va petrece dupa momentul vorbirii - eu voi vorbi
II Modul conjunctiv - exprima o actiune posibila - eu sa vorbesc
III Modul conditional-optativ - exprima o dorinta - eu as vorbi
IV Modul imperativ - exprima o porunca, un indemn - vorbeste!
Curente literare
1. Clasicismul - a aparut in secolul XVII-XVIII, in Franta
- admiratia pentru antici
- rigoarea compozitionala
- cautarea verosimului ( a se reda realitatea asa cum e)
- finetea analizei morale si psihologice
- puritatea si claritatea stilului
- respectarea regulilor celor 3 unitati: - unitatea de timp, unitatea de actiune, unitatea locului
2. Romantismul - a aparut la sfarsitul sec al XVIII lea si s-a manifestat pana la urma in prima jumatate a sec al XIX lea (cca 1850)
- libertatea este produsul fanteziei
- subiectivitate
- se valorifica specificul national, datinile, credintele, folclorul si miturile
- personajul principal este tipul eroului exceptional, aflat in situatii exceptionale
- procesul artistic fundamental este antiteza
- sunt valorificate toate mediile sociale
- natura reprezinta oglindirea sentimentelor sau cadrul unde se refugiaza personajele
- limba latina valorifica toate registrele
- libertatea genurilor
- apar specii noi: poem filozofic, nuvela istorica, drama, meditatia, etc....
- la noi in literatura cele doua curente s au manifestat in acelasi timp, nu avem reprezentanti
3. Simbolismul - a aparut la sfarsitul sec al XIX lea in Franta
- propune o noua viziune poetica
- se valorifica muzicalitatea cuvantului, a cadentelor si a rimelor
- se valorifica sugestia
- cultivarea simbolului
- corespondentele - exprima legatura dintre sentimente si exterior
- spatiile specifice sunt: cimitirul, targul provincial, parcul, strazile pustii, mahalaua. etc.
- obsesia culorilor
- apar instrumente muzicale
- se cultiva versul liber si refrenul obsedant
- reprezentant: George Bacovia
4. Realismul - apare la sfarsitul sec al XIX lea
- se realizeaza observatia sociala si psihologica patrunzatoare, personajele sunt urmarite p perioada transformarii lor
- stil obiectiv, impersonal
- narator omniscient ( naratorul stie ce se intampla in 2 locuri deodata)
- personajele se incadreaza in tipuri umane
- caracter critic acuzator
- reprezentanti: I.L.Caragiale, Ioan Slavici
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.