Limba română - bac 2009

Previzualizare ghid de studiu:

Extras din ghid de studiu:

Figuri de stil

1. comparatie - figura de stil care alatura doua cuvinte cu ajutorul prepozitiei , ca'

2. epitete - raspunde la intrebarea ,cum este'

3. personificare - se atribuie insusiri unor obiecte sau fiinte neinsufletite care nu le poseda

4. oximon - doua cuvinte alaturate aflate in antiteza cu sens opus

5. metafora

6. enumeratie

Semnele de punctuatie

1. punctul - marcheaza finalul unei comunicari enuntiative

2. semnul intrebarii - marcheaza intonatia interogativa

3. semnul exclamarii - marcheaza intonatia exclamativa

4. virgula - sugereaza o pauza in rostire

5. punct si virgula - marcheaza o pauza mai mare decat virgula si mai mica decat punctul

6. doua puncte - anunta vorbirea directa, o enumerare sau o concluzie

7. ghilimelele - se inrebuinteaza atunci cand se introduc cuvintele altei persoane

8. linia de dialog - anunta vorbirea directa

9. punctele de suspensie - marcheaza o intrerupere a vorbirii cauzata de uimire sau de vorbirea incoerenta, acestea pot sa mentina suspansul

Semnele ortografice

1. cratima - marcheaza rostirea impreuna a doua cuvinte

2. apostroful - marcheaza caderea accidentala a unui sunet

3. linia de pauza - marcheaza o pauza in rostire

Textul argumentativ

1. Ipoteza - partea introductiva a unui text argumentativ, in care se exprima parerea pro sau contra despre tema propusa ( din punctul meu de vedere , opinia mea, eu consider ca...)

2. Argumentele - se aduc cel putin doua argumente , ( in primul rand, in al doilea rand) si sunt ilustrate prin exemple (de exemplu)

3. Concluzie - reia ipoteza pentru a o intari ( in concluzie)

Timpurile verbale

I Modul indicativ

1. Prezent - actiunea se petrece in momentul vorbirii - eu vorbesc

2. Imperfect - actiunea a inceput in trecut si continua si dupa momentul vorbirii - eu vorbeam

3. Perfect compus - actiune a inceput in trecut si s-a incheiat inaintea momentului vorbirii - eu am vorbit

4. Perfectul simplu - actiunea a inceput in trecut si s-a incheiat cu putin timp inaintea momentului vorbirii - eu vorbii

5. Mai mult ca perfect - actiunea incepe in trecut si se incheie inaintea altei actiuni trecute - eu vorbisem

6. Viitor - actiunea se va petrece dupa momentul vorbirii - eu voi vorbi

II Modul conjunctiv - exprima o actiune posibila - eu sa vorbesc

III Modul conditional-optativ - exprima o dorinta - eu as vorbi

IV Modul imperativ - exprima o porunca, un indemn - vorbeste!

Curente literare

1. Clasicismul - a aparut in secolul XVII-XVIII, in Franta

- admiratia pentru antici

- rigoarea compozitionala

- cautarea verosimului ( a se reda realitatea asa cum e)

- finetea analizei morale si psihologice

- puritatea si claritatea stilului

- respectarea regulilor celor 3 unitati: - unitatea de timp, unitatea de actiune, unitatea locului

2. Romantismul - a aparut la sfarsitul sec al XVIII lea si s-a manifestat pana la urma in prima jumatate a sec al XIX lea (cca 1850)

- libertatea este produsul fanteziei

- subiectivitate

- se valorifica specificul national, datinile, credintele, folclorul si miturile

- personajul principal este tipul eroului exceptional, aflat in situatii exceptionale

- procesul artistic fundamental este antiteza

- sunt valorificate toate mediile sociale

- natura reprezinta oglindirea sentimentelor sau cadrul unde se refugiaza personajele

- limba latina valorifica toate registrele

- libertatea genurilor

- apar specii noi: poem filozofic, nuvela istorica, drama, meditatia, etc....

- la noi in literatura cele doua curente s au manifestat in acelasi timp, nu avem reprezentanti

3. Simbolismul - a aparut la sfarsitul sec al XIX lea in Franta

- propune o noua viziune poetica

- se valorifica muzicalitatea cuvantului, a cadentelor si a rimelor

- se valorifica sugestia

- cultivarea simbolului

- corespondentele - exprima legatura dintre sentimente si exterior

- spatiile specifice sunt: cimitirul, targul provincial, parcul, strazile pustii, mahalaua. etc.

- obsesia culorilor

- apar instrumente muzicale

- se cultiva versul liber si refrenul obsedant

- reprezentant: George Bacovia

4. Realismul - apare la sfarsitul sec al XIX lea

- se realizeaza observatia sociala si psihologica patrunzatoare, personajele sunt urmarite p perioada transformarii lor

- stil obiectiv, impersonal

- narator omniscient ( naratorul stie ce se intampla in 2 locuri deodata)

- personajele se incadreaza in tipuri umane

- caracter critic acuzator

- reprezentanti: I.L.Caragiale, Ioan Slavici

Descarcă ghid de studiu

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Limba Romana - bac 2009.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2009
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
6 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
1 337 cuvinte
Nr caractere:
8 150 caractere
Marime:
16.61KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Ghid de studiu
Materie:
Limba și Literatura Română
Tag-uri:
limba romana, bacalaureat
Predat:
la liceu
Sus!