Dimensiunile fenomenului turistic

Previzualizare documentație:

Cuprins documentație:

2.1. Factorii determinanti ai evolutiei turismului;
2.2.Turismul intern si international in Republica Moldova
2.2.1.Fluxuri turistice spre si din RM.
2.2.2.Circulatia turistica interna;

Extras din documentație:

Turismul ca fenomen social-economic se desfasoara in functie de actiunea mai multor factori. Principalii care determina dezvoltarea turismului sunt: calitatea mediului inconjurator, factorii demografici, economici, politici, sociali, psihologici. Rolul unuia dintre acesti factori poate deveni primordial intr-o anumita perioada pentru un anumit teritoriu. In cele mai multe cazuri acesti factori actioneaza in stransa interdependenta asociindu-se in atragerea turistilor potentiali.

Cresterea economica este conditia esentiala a prosperitatii - a sporirii disponibilitatilor banesti si a timpului liber - si, implicit a afirmarii si manifestarii cererii turistice. Interdependenta dintre anumiti factori, simultaneitatea actiunii lor potenteaza efectul final.

1.Dupa continutul sau natura acestora distingem:

-naturali

Aici mediul inconjurator are un rol primordial deoarece ofera resursele de baza pentru turism. Mediile inconjuratoare echilibrate, bine pastrate impulsioneaza activitatea turistica. Relieful, calitatea aerului si apelor, a vegetatiei, peisajele frumoase reprezinta factorii ce determina practicarea tipurilor de turism: de odihna, de tratament, de recreere, vanatoare si pescuit, etc. Intre mediu si turism exista stranse relatii de interdependenta:

a)prin turism se valorifica si se conserva medii inconjuratoare putin favorabile altor activitati antropice, cum ar fi - stanci, chei, pesteri, mlastini de turba, etc.

b)turismul duce la deteriorarea propriei sale substante de existenta prin: poluarea solului, aerului, apei, prin circulatia turistica mecanizata, poluarea padurilor, distrugerea elementelor rare, suprasolicitarea unor locuri, deseori turismul este considerat ,,barometru al calitatii mediului".

-demografici

Turismul este o creatie umana, rezultata din nevoia de odihna si recreere. Deci, pretutindeni ti in toate timpurile omul a reprezentat principalul element al aparitiei si dezvoltarii turismului. Cresterea numarului de locuitori ai planetei a determinat sporirea treptata a nr. de turisti. Cresterea numerica a populatiei, indeosebi a populatiei urbane, a contribuit la cresterea rezervei de turisti. Orasele mari sunt principalii emitatori si receptori de turisti.

Structura populatiei pe grupe de varsta influenteaza volumul fluxurilor turistice, alegerea locului de destinatie, a perioadei deplasarii, a mijloacelor de transport utilizate si a tipului de turism. Structura pe grupe de varsta influenteaza balanta timpului de ocupare a bazelor turistice. Grupa varstnica asigura ocuparea bazelor de tratament si cura balneara in perioadele extrasezonale, cand si preturile sunt mai mici. Adultii si tineretul participa la activitatile turistice in timpul concediilor de odihna si in perioadele vacantelor, cand sunt solicitate bazele de cazare din regiunile litorale si montane. Daca populatia tanara practica turismul de vizitare a obiectivelor naturale, culturale, istorice, turismul practicat de grupa varstnica este orientat catre activitatile de recreere si ingrijire a sanatatii.

Structura profesionala a turistilor este de asemenea un factor important pentru tipurile de turism practicat: se observa i participare mai intensa din partea celor cu studii superioare si medii, decat a celor ce presteaza o munca fizica.

-Economici

Transformarea necesitatii de practicare a turismului in realitate depinde de resursele financiare ale populatiei, in conditiile existentei timpului liber. Disponibilitatile financiare pentru turism apar doar dupa ce veniturile membrilor societatii depasesc pragul critic sau cheltuielile curente (locuinta, hrana, imbracaminte, taxe si impozite, transport).

Persoanele cu venituri mari practica turismul de lunga durata si distante mari, cu mijloace de transport rapide si confortabile. Persoanele cu venituri mici participa la un turism de scurta durata, la distanta mica, si, pe cat posibil, cu utilizarea unor baze de cazare si servicii ieftine, eventual in extrasezon.

Alti factori care influenteaza fenomenul turistic sunt: oferta turistica, preturile si tarifele produselor turistice. Acestea la randul lor sunt strans legate de veniturile populatiei, de capacitatea lor de cumparare a produselor turistice.

Venitul national influenteaza fenomenul turistic prin furnizarea mijloacelor necesare populatiei pentru practicarea lui, prin stimularea investitiilor, prin dezvoltarea unei baze tehnico-materiale proprii.

-tehnici

Performantele mijloacelor de transport au i influenta directa asupra dezvoltarii activitatii turistice. De asemenea noile tehnologii in constructii, diversele echipamente si dotari tehnice aparute in industria turistica au facilitat si au contribuit la dezvoltarea durabila a acestei ramuri ale economiei. Ex: conectare la un sistem de rezervare computerizata, la Internet

-sociali

Din factorii sociali decurge raportul dintre timpul productiv si neproductiv al omului. Cresterea timpului neproductiv ofera sanse practicarii turismului. Repartitia timpului liber in decursul unui an este importanta pentru delimitarea tipurilor de turism si a modului de amenajare al teritoriului. Un rol important in dezvoltarea turismului revine concediilor platite. Existenta lor a contribuit la transformarea turismului intr-un fenomen de masa si la intensificarea turismului international.

Procesul de urbanizare este in plina dezvoltare in toate tarile de pe glob, ceea ce contribuie la cresterea rezervei de turisti. Nu putem sa ignoram faptul ca in prezent turismul este i activitate ce tine si de moda, adica este la moda sa calatoresti, sa vizitezi cele mai exotice locuri de pe glob.

-politici si organizatorici

Politica economica a statelor influenteaza turismul in mod direct prin: liberalizarea circulatiei persoanelor si simplificarea formalitatilor de trecere a frontierelor de stat; prin formalitatile de eliberare a vizelor turistice; prin facilitati de circulatie cu diferite tipuri de transport; prin liberalizarea platilor, prin facilitati bancare (unificarea monedelor) si vamale.

Situatiile de instabilitate politica, recesiunile economice, crizele determina restrangerea ariei activitatilor turistice si intensitatea fenomenului turistic. Turismul contribuie la colaborarea si la dezvoltarea economica a statelor.

-psihologici, educativi si de civilizatie

Acestia se manifesta ca urmare a constientizarii rolului omului in natura si in societate. Dorinta de a pleca in alte locuri decat cele cunoscute zi de zi, curiozitatea de a vedea alte peisaje, nevoia de deconectare si de eliberare de mediul in care munceste stau la baza miscarii turistice. Alte cauze care determina aceasta miscare sunt: prestigiul social, moda de a vizita anumite locuri, imitarea altor persoane cu alte posibilitati materiale, considerente religioase, manifestari sportive Exista de asemenea si factori inhibatori ai fenomenului turistic, precum: starea precara a sanatatii, relatiile tensionate din familie, sedentarismul, varsta inaintata, starea vremii si costurile. Fara indoiala exista nevoia de a scapa de presiuni, de cunoastere, aspiratia spre realizarea personala, aspiratia spre cultura.

O2.

2.In dependenta de importanta sau rolul lor in determinarea fenomenului turistic:

-primari - definitori pentru evolutia circulatiei turistice: oferta, veniturile, preturile si tarifele, timpul liber, mutatiile geografice

-secundari - climatul international, complexitatea formalitatilor de viza sau frontiera, diverse facilitati, conditiile de organizare a activitatii, etc.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Dimensiunile fenomenului turistic.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
8 pagini
Imagini extrase:
8 imagini
Nr cuvinte:
3 008 cuvinte
Nr caractere:
17 255 caractere
Marime:
103.51KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Turism
Tag-uri:
turism, evolutie, impact
Predat:
la facultate
Materie:
Turism
Sus!