Acționări cu motoare asincrone de mică putere cu performanțe economice și siguranță ridicate

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Motorul asincron polifazat a transat definitiv

lupta dintre adeptii producerii si transportului energiei

electrice in curent continuu si cei in curent alternativ.

inainte de inventarea acestuia era foarte clar pentru

toata lumea (poate doar cu exceptia lui Edison) ca

producerea energiei electrice la locul sursei de

energie primara (cadere hidraulica sau mina de

carbuni) si transportul ei pe linii de inalta tensiune

este o solutia cea mai eficienta din punct de vedere

economic. Din pacate majoritatea aplicatiilor, la acea

data, necesitau curent continuu de joasa tensiune.

Motorul lui Tesla a rezolvat simultan doua probleme:

pe de o parte a permis conversia directa a energiei

electrice de curent alternativ in lucru mecanic, iar pe

de alta parte a permis realizarea unor convertoare

electromecanice, grup motor-generator, care sa

transforme energia de curent alternativ in energie de

curent continuu la parametrii de tensiune si curent

doriti.

De la bun inceput motorul asincron s-a impus

prin robustetea si simplitatea lui constructiva precum

si prin randamentul sau ridicat.

Motorul asincron reprezinta astazi principalul

element de conversie a energiei electrice in lucru

mecanic. in tarile industriale dezvoltate peste jumatate

din energia electrica produsa serveste la alimentarea

motoarelor electrice, cea mai mare parte pentru cele

asincrone. Pe de alta parte, progresele tehnice din

ultimii ani din domeniul elementelor de comutatie

statica de putere, a tehnicilor si sistemelor de

comanda au permis motorului asincron sa patrunda in

sectoare care anterior le erau inchise: tractiunea

electrica, actionari cu gama larga de turatie, roboti

industriali, masini unelte, etc.

Pana nu demult motorul asincron era destinat

alimentarii directe de la retea, functionarea sa

asigurand o viteza mai mult sau mai putin constanta.

Din aceasta categorie fac parte actionari de pompe,

ventilatoare, instalatii de aer conditionat etc. Reglajul

debitului sau al presiunii se facea fie pe partea de

sarcina prin obturarea conductelor de iesire, fie pe

partea de alimentare prin alimentarea intermitenta a

motorului. Evident, astfel de solutii sunt ineficiente si

odata cu progresele realizate in dezvoltarea

convertoarelor de frecventa chiar si pentru motoare de

putere mica, a devenit posibil, nu numai din punct de

vedere tehnic dar si economic, o reglare simultana a

frecventei si tensiunii, si implicit o viteza modificabila

in limite relativ largi, imbunatatind astfel eficienta

globala a sistemului.

Articolul de fata se ocupa de motoarele

uzuale de mica putere (sub 10 kW) care insa la nivel

global consuma peste un sfert din energia electrica

produsa in lume, dar a caror putere totala instalata

globala poate egala (datorita nesimultaneitatii in

exploatare) puterea tuturor centralelor electrice in

functiune.

Majoritatea lucrarilor actuale privind

motoarele asincrone au drept obiectiv realizarea unor

performante dinamice cat mai ridicate ale acestora in

conditiile in care functionarea lor sa fie asigurata intr-o

gama de viteza cat mai ridicata. Pe baza experientei

insa s-a constatat ca in marea majoritate a aplicatiilor

industriale, nu super-performantele dinamice sunt

cele mai apreciate ci performantele de regim

stationar, iar in ceea ce priveste domeniul de reglare

a vitezei, aceasta se face in limitele relativ reduse

(1/10 - 1/30).

Motoarele asupra caror ne concentram in

aceasta lucrare nu sunt destinate exclusiv aplicatiilor

de varf, dinamica lor fiind mai putin importanta,

aspectele energetice fiind precumpanitoare. Mai mult

decat atat, chiar si capacitatea de reglare ultraprecisa

a turatiei lor nu este primordiala, deoarece marimea

finala urmarita de sistemul global nu este viteza

instantanee a masinii, ci marimi globale ca debitul,

presiunea sau temperatura. Deoarece motoarele

studiate functioneaza in multe cazuri alimentate prin

intermediul unor convertoare de frecventa, analiza

trebuie sa fie facuta asupra intregului ansamblu.

Astfel, randamentul energetic se refera la ansamblul

motor-convertor, factorul de putere nu se mai refera la

motor ci la redresorul ce alimenteaza invertorul

sistemului, armonicile de curent generate nu mai sunt

produse de masina ci de etajul de conversie curent

alternativ/curent continuu, fiabilitatea nu se mai refera

numai la masina ci si la convertizor pentru care

depasirea chiar pe timp foarte scurt a limitelor de

umiditate sau temperatura ii pot fi fatale.

Rezulta ca o analiza completa se poate face

numai tinand cont de interactiunea dintre partea

electromecanica (masina), partea electronica de

putere: (convertizorul c.a. - c.c. - c.a.), partea de

comanda si partea de utilizare (pompa, compresorul

etc.).

in functie de cerintele sarcinii, masina poate

functiona continuu sau intermitent astfel incat

parametrii de iesire ai instalatiei (pompe, ventilatoare

etc.) sa fie cei doriti. Utilizarea motoarelor alimentate

intermitent de la retea conduce la reducerea duratei

de viata a masinii si evident si a instalatiilor de

actionare. Astfel, un motor normal proiectat a

functiona continuu 20 de ani, in cazul utilizarii sale

intr-o instalatie cu 6 porniri/opriri pe ora, isi va

consuma ,,viata" normala in mai putin de un an.

Evident ca suprasolicitarile repetate electrice, termice

si mecanice reduc substantial viata masinii. Utilizarea

convertoarelor statice de frecventa permite nu numai

o continua reglare a vitezei masinii, ci reduce totodata

si aceste tipuri de solicitari, ceea ce evident asigura

reducerea cheltuielilor de exploatare. Totodata,

utilizarea acestor sisteme de frecventa variabila a

permis extinderea domeniului de utilizare a masinilor

asincrone si in domenii de aplicatii in care sunt

necesare viteze foarte mari. Pe baza cataloagelor

firmelor constructoare de masini de mica putere se

poate trasa un grafic cu limite superioare de viteza

functie de puterea lor nominala (Fig. 1).

Bibliografie:

1. ***, AC Induction Motors, The McGraw-Hill Companies Inc, 2001; http://www.ladwp.com

2. A. Campeanu: "Masini electrice - probleme fundamentale, speciale si de functionare optimala", Scrisul Romanesc,

Craiova, 1988.

3. A. Fransua, R. Magureanu: "Electrical machines and drive systems", Oxford Technical Press, 1984.

4. D. Kisch: "Sisteme de reglare automata a masinilor de curent alternativ", Editura ICPE, 1998.

5. P. Vas: "Sensorless Vector and Direct Torque Control", Oxford University Press, 1998.

6. C. Ilas, A. Bettini, L. Ferraris, G. Griva, F. Profumo: "Comparison of different schemes without shaft sensors for

field oriented control drives", Conf. Rec. IEEE IECON '94, pp. 1579-1589.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Actionari cu motoare asincrone de mica putere cu performante economice si siguranta ridicate.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
6 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
3 534 cuvinte
Nr caractere:
20 820 caractere
Marime:
55.78KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Electrotehnică
Tag-uri:
motoare, electronica, actionari, mecanica
Predat:
la facultate
Materie:
Electrotehnică
Sus!