Intreprinderea, ca celula de baza a economiei, tinde sa se organizeze in
vederea atingerii scopului pentru care a fost creata, acesta urmarind supravietuirea
si dezvoltarea sa. Pentru a realiza acest scop intreprinderea trebuie sa desfasoare o
activitate eficienta, ceea ce impune o continua adaptare, restructurare si definire a
locului si rolului tuturor elementelor care o compun in procesul de organizare.
Organizarea intreprinderii are doua cerinte principale: o cerinta tine de
asigurarea desfasurarii diviziunii muncii si alta cerinta tine de coordonarea
sarcinilor care trebuie sa fie indeplinite de catre membrii sai.
Din punct de vedere static a organiza inseamna a stabili o ordine, o ierarhizare
a personalului care compune intreprinderea si ordonarea modului de desfasurare a
muncii acestuia.
Din punct de vedere dinamic a organiza inseamna a studia modul de
functionare a intreprinderii, a analiza felul in care sunt puse in miscare mijloacele de
care dispune pentru a atinge obiectivele pe care aceasta si le fixeaza.
Folosirea eficienta a resurselor depinde de cadrul organizational creat in fiecare
intreprindere. Problema fundamentala a organizarii consta in mentinerea
stabilitatii interne a intreprinderii, printr-o continua adaptare a structurilor
acesteia la exigentele pietei concurentiale. Acest proces dinamic se realizeaza in
doua planuri: in primul plan se stabileste cadrul structural de ansamblu, prin care se
proiecteaza structurile organizatorice si de conducere, concomitent cu stabilirea
structurii de productie; in planul al doilea se organizeaza diferitele componente ale
sistemului tehnico-productiv si economico-social (alocarea resurselor si organizarea
folosirii lor eficiente, organizarea sistemului de productie, gestionarea productiei si a
vanzarilor, gestiunea financiara etc.)
Dupa H.Mintzberg, structura este osatura organizarii, este maniera in care
sunt repartizate sarcinile si responsabilitatile15
IV.2. Structura organizatorica - expresie a organizarii intreprinderii
Structura unei organizatii poate fi definita ca o suma totala a mijloacelor
utilizate pentru a repartiza sarcinile diferite si pentru a asigura coordonarea necesara
intre acestea.
Structura generala a intreprinderii cuprinde structura organizatorica si
structura socio-culturala
1. Structura organizatorica. Dupa C-tin Barbulescu si colab., structura
organizatorica este definita ca reprezentand ansamblul persoanelor, subdiviziunilor
15 H.Mintzberg - Structure et dinamique des organizations. Ed. Organisation, Paris, 1982.
organizatorice si a relatiilor dintre acestea, orientate spre realizarea obiectivelor
prestabilite ale intreprinderii 16.
Structura organizatorica este formata din structura functionala si structura
operationala :
a. Structura functionala (verticala) corespunde coordonarii pe verticala a
sarcinilor si cuprinde:
- postul, atribuit unei persoane angajate;
- functia, reprezentata de sarcinile angajatului;
- compartimentul, care este o subunitate organizatorica aflata sub aceeasi
autoritate ierarhica.
Coordonarea sarcinilor si ierarhizarea diferitelor persoane corespunde
structurii verticale a intreprinderii si reprezinta sistemul de comanda al
organizarii. Aceasta structura se realizeaza in functie de tipurile de decizii care se iau
la diferite niveluri ale piramidei ierarhice.
Se pot distinge patru niveluri ierarhice, in functie de amploarea deciziei si de
orizontul de timp pe care-l implica:
- nivelul strategic, unde se iau deciziile care angajeaza intreprinderea pe
termen lung;
- nivelul tactic, care defineste drumul de urmat pentru a atinge obiectivele
fixate anterior;
- nivelul operational , care defineste pe termen scurt atingerea obiectivelor de
mai sus;
- nivelul de executie, unde se realizeaza activitatile de productie implicate
pentru realizarea obiectivelor stabilite.
b. Structura operationala (orizontala), care corespunde diviziunii muncii pe
orizontala si cuprinde functiunile intreprinderii. Structura orizontala
asigura organizarea intreprinderii in raport de omogenitatea si
complexitatea activitatii, pe baza a doua criterii de specializare:
- in cazul cand produsele vandute si pietele sunt relativ asemanatoare,
activitatile se organizeaza pe marile functiuni ale intreprinderii;
- in cazul in care produsele si pietele sunt foarte eterogene, impartirea
activitatilor pe functiuni se face dupa gruparea produselor si a pietelor.
2. Structura socio-culturala a intreprinderii reflecta identitatea intreprinderii,
modul in care aceasta este perceputa in mediul sau si pe care-l poate influenta prin
actiunile de comunicare si relatiile publice. Imaginea intreprinderii se formeaza
prin politicile de relatii publice. La formarea acesteia contribuie intregul sistem
de valori al intreprinderii, format din ansamblul regulilor acceptate de catre
angajati. De-a lungul timpului se formeaza "cultura intreprinderii" care se
exprima prin ansamblul de cunostinte, de valori si comportamente de care dispun
membrii acesteia. Dintre manifestarile "culturii intreprinderii" fac parte:
simbolurile (etichetele), stilul arhitectonic, stilul vestimentar, unele elemente ce tin
de vocabularul intreprinderii, modalitati speciale de transmitere a unor valori si
comportamente catre generatiile viitoare etc. Cultura intreprinderii are un important
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.