Administrația publică locală în România

Previzualizare documentație:

Cuprins documentație:

CAPITOLUL I: ASPECTE INTRODUCTIVE 1
1.1 Reglementare legala 1
1.2 Principii de organizare si functionare a administratiei locale 1
1.3 Principiul autonomiei locale 3
1.4 Principiul descentralizarii si al deconcentrarii serviciilor publice 3
1.5 Principiul eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale 3
1.6 Principiul legalitatii 4
1.7 Principiul consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor de interes deosebit 5
1.8 Principiul subsidiaritatii 5
CAPITOLUL II: AUTORITATILE ADMINISTRATIEI PUBLICE LOCALE 6
CAPITOLUL III: CONSILIUL LOCAL 7
3.1 Compunerea consiliului local 7
3.2 Validarea consilierilor in functie 7
3.3 Atributiile consiliului local 8
3.4 Functionarea consiliului local 11
3.5 Actele consiliului local 12
CAPITOLUL IV: CONSILIUL JUDETEAN 13
5.1 Rolul si componenta consiliului judetean 13
5.2 Atributiile consiliului judetean 14
5.3 Functionarea consiliului judetean 16
5.4 Actele consiliului judetean 17
CAPITOLUL V: STATUTUL ALESILOR LOCALI 18
6.1 Reglementare legala 18
6.2 Alesii locali 18
6.3 Protectia legala a alesilor locali 19
6.4 Drepturile alesilor locali 19
6.5 Obligatiile alesilor locali 22
CAPITOLUL VI: SECRETARUL, SERVICIILE PUBLICE LOCALE SI APARATUL PROPRIU DE SPECIALITATE AL AUTORITATILOR LOCALE 24
7.1 Secretarul 24
7.2 Serviciile publice ale comunei sau orasului 25
7.3 Aparatul propriu de specialitate al autoritatilor administratiei publice locale 25
CAPITOLUL VII: Bunuri si lucrari publice de interes local 26
8.1 Administrarea bunurilor de interes local 26
8.2 Lucrarile publice 27

Extras din documentație:

Apari- ia - i evolu- ia institu- iei administra- iei publice locale in ara noastra s-au desfa- urat intr-o rela- ie directa cu complexul economic - i politico - juridic al societa- ii romane- ti. In acest fel se explica tendin- ele de autonomie locala care, ca orice alt fenomen, sunt supuse influen- elor - i reformelor timpului.

Apari- ia vie- ii administrative locale a precedat cu mult pe cea a celei generale pentru ca, in ordinea istorica a lucrurilor, comuna cu nevoile ei proprii a aparut inaintea de na- terea statului.

Bazele organizarii administrative moderne sunt puse de " Legile pentru infiinarea consiliilor jude- ene - i de organizare comunala" din 1864 promulgate de Alexandru Ioan Cuza. Aceste legi, precum - i Constitu- ia din 1866, constituie pentru prima oara in istoria societa- ii romane- ti, cadrul juridic - i institu- ional de referin- a al administra- iei publice locale.

Ulterior, in plan legislativ apare o serie de reglementari care vin sa intareasca principiul descentralizarii - i sa adanceasca caracterul democratic al eligibilita- ii organelor locale.

Apari- ia Legii nr. 69/2001 privind administra- ia publica locala, au permis constituirea priorita- ilor administrative proprii colectivelor locale in Romania, pe principiul autonomiei locale - i descentralizarii.

Constitu- ia Romaniei statuteaza (art. 119) principiile de baza privind modul de constituire - i func- ionare a administra- iei publice locale: "administratia publica locala din unita- ile administrativ teritoriale se intemeiaza pe principiile autonomiei locale - i pe cel al descentralizarii serviciilor publice". Art. 120 din Constitu- ia Romaniei stabile- te ca: "Autoritatile administra- iei publice locale sunt consiliile locale alese - i primarii ale- i conform legii."

In vederea realizarii serviciilor publice de interes jude- ean, coordonarea activita- ilor consiilor comunale - i ora- enesti se fac in conformitate cu art. 121 din Constitu- ie prin "Consiliul judetean".In baza principiului separa- iei puterilor in stat, puterea executiva se regase- te in persoana prefectului, ca reprezentant al Guvernului in activitatea autorita- ilor administra- iei publice alesein unita- ile administrativ teritoriale.

CAPITOLUL I

ASPECTE INTRODUCTIVE

1.1 Reglementare legala.

Domeniul administratiei publice locale este reglementat in primul rand in Constitutie (art.120.123), care contine dispozitii cu rang de principii de baza, in Legea generala a administratiei publice locale nr.215/2001 , precum si in numeroase legi speciale, dintre care amintim doar Legea prefectului nr. 340/2004, Legea nr.393/2004 privind statutul alesilor locali, Legea nr.67/2004 privind alegerea autoritatilor administratiei locale.

1.2 Principii de organizare si functionare a administratiei locale.

In conformitate cu art.2 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, care reia partial textul art.120 din legea fundamentala, administratia publica in unitatile administrativ-teritoriale se organizeaza si functioneaza in temeiul principiilor descentralizarii, autonomiei locale, deconcentrarii serviciilor publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale, legalitatii si al consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor locale de interes deosebit. Aplicarea acestor principii nu poate aduce insa atingere caracterului de stat national, unitar si indivizibil al Romaniei.

Art.1 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale defineste anumiti termeni:

a) activitati de administratie social-comunitara - actiunile prin care se concretizeaza relatia autoritatilor administratiei publice locale cu asociatiile de proprietari de pe raza unitatii administrativ-teritoriale;

b) aglomerari urbane - asociatiile de dezvoltare intercomunitara constituite pe baza de parteneriat intre municipii, altele decat cele prevazute la lit. j), si orase, impreuna cu localitatile urbane si rurale aflate in zona de influenta;

c) asociatii de dezvoltare intercomunitara - structurile de cooperare cu personalitate juridica, de drept privat, infiintate, in conditiile legii, de unitatile administrativ-teritoriale pentru realizarea in comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea in comun a unor servicii publice;

d) autoritati deliberative - consiliul local, consiliul judetean, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile locale ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor;

Bibliografie:

- ANTONIE IORGOVAN - Tratat de drept administrativ. Ed. All Beck, Vol. I si II. Edi- ia a 4-a, Bucure- ti, 2005;

- IOAN ALEXANDRU - Tratat de admnistra- ie publica, Editura Universal Juridic, Bucure- ti, 2008;

- CORNELIU MANDA - - tiinta administra- iei curs universitar, Editura Universal Juridic, Bucure- ti, 2008;

- VOCAN MADALINA - Principiile cadru ale administra- iei publice locale, Ed. Universal Juridic, Bucure- ti, 2008;

- Constitu- ia Romaniei, 2003;

- Legea nr. 215/2001;

Descarcă documentație

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Administratia publica locala in Romania.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2016
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
31 pagini
Imagini extrase:
31 imagini
Nr cuvinte:
8 770 cuvinte
Nr caractere:
50 575 caractere
Marime:
44.64KB (arhivat)
Publicat de:
Veronica Florea
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
administratie, drept, romania, autoritate
Predat:
la facultate
Materie:
Drept
Nota primită:
Nota 10
Sus!