Apari- ia - i evolu- ia institu- iei administra- iei publice locale in ara noastra s-au desfa- urat intr-o rela- ie directa cu complexul economic - i politico - juridic al societa- ii romane- ti. In acest fel se explica tendin- ele de autonomie locala care, ca orice alt fenomen, sunt supuse influen- elor - i reformelor timpului.
Apari- ia vie- ii administrative locale a precedat cu mult pe cea a celei generale pentru ca, in ordinea istorica a lucrurilor, comuna cu nevoile ei proprii a aparut inaintea de na- terea statului.
Bazele organizarii administrative moderne sunt puse de " Legile pentru infiinarea consiliilor jude- ene - i de organizare comunala" din 1864 promulgate de Alexandru Ioan Cuza. Aceste legi, precum - i Constitu- ia din 1866, constituie pentru prima oara in istoria societa- ii romane- ti, cadrul juridic - i institu- ional de referin- a al administra- iei publice locale.
Ulterior, in plan legislativ apare o serie de reglementari care vin sa intareasca principiul descentralizarii - i sa adanceasca caracterul democratic al eligibilita- ii organelor locale.
Apari- ia Legii nr. 69/2001 privind administra- ia publica locala, au permis constituirea priorita- ilor administrative proprii colectivelor locale in Romania, pe principiul autonomiei locale - i descentralizarii.
Constitu- ia Romaniei statuteaza (art. 119) principiile de baza privind modul de constituire - i func- ionare a administra- iei publice locale: "administratia publica locala din unita- ile administrativ teritoriale se intemeiaza pe principiile autonomiei locale - i pe cel al descentralizarii serviciilor publice". Art. 120 din Constitu- ia Romaniei stabile- te ca: "Autoritatile administra- iei publice locale sunt consiliile locale alese - i primarii ale- i conform legii."
In vederea realizarii serviciilor publice de interes jude- ean, coordonarea activita- ilor consiilor comunale - i ora- enesti se fac in conformitate cu art. 121 din Constitu- ie prin "Consiliul judetean".In baza principiului separa- iei puterilor in stat, puterea executiva se regase- te in persoana prefectului, ca reprezentant al Guvernului in activitatea autorita- ilor administra- iei publice alesein unita- ile administrativ teritoriale.
CAPITOLUL I
ASPECTE INTRODUCTIVE
1.1 Reglementare legala.
Domeniul administratiei publice locale este reglementat in primul rand in Constitutie (art.120.123), care contine dispozitii cu rang de principii de baza, in Legea generala a administratiei publice locale nr.215/2001 , precum si in numeroase legi speciale, dintre care amintim doar Legea prefectului nr. 340/2004, Legea nr.393/2004 privind statutul alesilor locali, Legea nr.67/2004 privind alegerea autoritatilor administratiei locale.
1.2 Principii de organizare si functionare a administratiei locale.
In conformitate cu art.2 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, care reia partial textul art.120 din legea fundamentala, administratia publica in unitatile administrativ-teritoriale se organizeaza si functioneaza in temeiul principiilor descentralizarii, autonomiei locale, deconcentrarii serviciilor publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale, legalitatii si al consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor locale de interes deosebit. Aplicarea acestor principii nu poate aduce insa atingere caracterului de stat national, unitar si indivizibil al Romaniei.
Art.1 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale defineste anumiti termeni:
a) activitati de administratie social-comunitara - actiunile prin care se concretizeaza relatia autoritatilor administratiei publice locale cu asociatiile de proprietari de pe raza unitatii administrativ-teritoriale;
b) aglomerari urbane - asociatiile de dezvoltare intercomunitara constituite pe baza de parteneriat intre municipii, altele decat cele prevazute la lit. j), si orase, impreuna cu localitatile urbane si rurale aflate in zona de influenta;
c) asociatii de dezvoltare intercomunitara - structurile de cooperare cu personalitate juridica, de drept privat, infiintate, in conditiile legii, de unitatile administrativ-teritoriale pentru realizarea in comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea in comun a unor servicii publice;
d) autoritati deliberative - consiliul local, consiliul judetean, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile locale ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor;
- ANTONIE IORGOVAN - Tratat de drept administrativ. Ed. All Beck, Vol. I si II. Edi- ia a 4-a, Bucure- ti, 2005;
- IOAN ALEXANDRU - Tratat de admnistra- ie publica, Editura Universal Juridic, Bucure- ti, 2008;
- CORNELIU MANDA - - tiinta administra- iei curs universitar, Editura Universal Juridic, Bucure- ti, 2008;
- VOCAN MADALINA - Principiile cadru ale administra- iei publice locale, Ed. Universal Juridic, Bucure- ti, 2008;
- Constitu- ia Romaniei, 2003;
- Legea nr. 215/2001;
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.