Jocuri psihologice

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

2.1. Ce este jocul psihologic? Definire si caracterizare

Interactionand, oamenii utilizeaza anumite jocuri psihologice. Toate jocurile au un inceput, un set de reguli bine stabilite si o recompensa finala. Jocurile psihologice au ,temporar, scopuri camuflate, nu sunt jucate pentru a ne distra, iar recompensa finala (adica rezultatele jocurilor) poate insemna, printre altele, trairea unor sentimente negative si neplacute.

Unul dintre modurile cele mai simple de abordare a notiunii de Joc este de a studia si de a intelege diferitele roluri pe care si le pot asuma Jucatorii. Un Joc, ca si o piesa de teatru, poate fi perceput ca o intriga dinamica a diferitelor roluri aflate in interactiune.

Jocurile psihologice se bazeaza pe tranzactiile duble. Noi toti jucam astfel de jocuri din cand in cand, ele avand urmatoarele avantaje: se elibereaza o mare cantitate de stroke, se evita transparenta unei proximitati, se rezolva problema petrecerii timpului, dar, cel mai important, este faptul ca aceste jocuri nu rezolva problema, cei doi protagonisti fiind capabili sa reia jocul la nesfarsit. Resimtim jocurile ca pe niste intamplari care se repeta in viata noastra si care ne lasa la final un sentiment neplacut.

Trasaturile caracteristice ale jocurilor (Berne) :

- Sunt repetitive, apar de mai multe ori in viata noastra. Se spune ca daca apare o singura data, este o intamplare, daca apare de doua ori - e bine sa fim vigilenti, iar daca apare de trei ori sau mai des, atumci este vorba de un obicei, un pattern. De asemenea, jucatorii au sentimentul ca ceva cunoscut se intampla, ca "stiam eu! stiam eu ca asa se va intampla!" sau "De ce mi se intampla asta numai mie!" sau "Numai mie mi se putea intampla una ca asta!" u "Credeam ca el e diferit, dar e la fel ca toti ceilalti".

- Jocurile sunt jucate fara constienta Adultului, adica, in mare parte a jocului, jucatorii nu sunt constienti de ceea ce se intampla in realitatea din aici si acum, nu gandesc rational, iar sentimentele lor depasesc cu mult in intensitate nivelul adecvat situatiei.

- Jocurile presupun un schimb de tranzactii ulterioare, adica un schimb de replici in care putem distinge un nivel social, aparent, al discutiei si unul psihologic, ascuns.

- in timpul desfasurarii unui joc poate sa apara si afirmarea direct sau implicita a unor credinte si /sau prejudecati.

- Jocul include un moment de surpriza sau de confuzie.

Jocurile psihologice se clasifica crescator dupa gradul lor de periculozitate si intensitate:

- Jocurile de gradul intai, cele pe care le relatam mai departe in discutiile cu prietenii sau la petreceri : Stai sa vezi ce am patit ; genereaza simple neplaceri affective sau fizice.

- Jocurile de gradul al doilea, cele in care jucatorul nu vrea sa faca public ce s-a intamplat; jucatorii sunt marcati pe termen lung.

- Jocurile de gradul trei sunt cele mai periculoase, implica vatamare fizica si psihologica serioasa si de durata; ele se sfarsesc la spital, in sala de operatii, la morga sau la tribunal.

Mai simplu, aceste jocuri pot fi clasificate dupa rolul la confirmarea caruia ajuta ele (Persecutor, Salvator, Victima).

Exemple de jocuri

Mai jos jus cateva exemple de jocuri curente si caracteristicile lor. Numele lor, intentionat argotice sau illustrative, sugereaza teza sau credinta mitologica pe care o ascund. Scopul unui joc face aluzie la racketul pe care persoana jucand rolul incearca sa-l restabileasca.

Incercam doar sa te ajut!

Joc la care recurge cineva care dovedeste un zel excesiv in a ajuta o persoana din c

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Jocuri psihologice.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
6 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
2 259 cuvinte
Nr caractere:
11 713 caractere
Marime:
60.26KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, cuvinte, psihologie
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!