Comunicarea este un mod functional de interactiune psihosociala a persoanelor,realizat prin intermediul simbolurilor si al semnificatiilor social generalizate ale realitatii in vederea obtinerii stabilitatii ori a unor modificari de comportament individual sau de grup.
Fenomenul comunicarii trebuie studiat ca reletie interumana, ca o forma specifica de interactiune. Orice activitate pe care o desfasuram presupune schimbul de informatii, adica procese si relatii de comunicare.Ca fenomen social, procesul comunicarii ii angajeaza pe oameni cu toata incarcatura lor psihica, ceea ce nu se intalneste in lumea animala, unde are o semnificatie pur instrumentala.
Studiile din domeniul educational au aratat ca deprinderile sociale insuficient dezvoltate sunt asociate cu performante academice scazute, probleme comportamentale si emotionale,dificultati de adaptare sociala(Trower si Hollin,1986)Dificultatile de stabilire si mentinere a relatiilor interpersonale reduc calitatea si frecventa experientelor de invatare, ceea ce duce la scaderea performantelor scolare.
Cercetarile din domeniul vietii sociale a copiilor si adolescentilor arata ca peste 75% dintre persoanele sub 18 ani se simt adesea singure(Eunson si Henderson, 1987).Singuratatea are ca si consecinte de lunga durata dezvoltarea depresiei si anxietati sociale.Prin dezvoltarea abilitatilor de comunicare si relationare putem preveni starile de afectivitate negativa care-i afecteaza pe copii si adolescenti si care au consecinte negative multiple.
Decalogul comunicarii:
1.Nu poti sa nu comunici
2.A comunica presupune cunoastere de sine si stima de sine
3. A comunica presupune cunoasterea nevoilor celuilalt.
4. A comunica presupune a sti sa asculti
5.A comunica presupune a intelege mesage.
6.A comunica presupune a da feed-back-uri.
7. A comunica presupune a intelege procesualitatea unei relatii.
8.A comunica presupune a sti sa iti exprimi sentimentele.
9.A comunica presupune a accepta conflictele.
10. A comunica presupune asumarea rezolvarii conflictelor.
Alaturi de gesturi, mimica,artele figurative,limbajul face parte dintr-o multime vasta de fenomene-conduite smbolice.La baza tuturor acestor fenomene, inclusiv a limbajului se afla functia semiotica.Functia semiotica desemneaza capacitatea de a utiliza semne/simboluri ca substitute ale obiectelor,respectiv actiunilor si de a opera cu acestea in plan mintal.
Problema circuitului informatiei si a retelei optime de comunicare priveste orice grup,apartinand celor mai variate sectoare de activitate.
Dupa W.Meyer-Eppler,schematizarea grafica a comunicarii interumane este urmatoarea
E zgomot R
codare----------------------decodare
Distingem in aceasta schema emitatorul (E) si receptorul ( R), intre cele doua puncte (sursa si destinatar) se interpune canalul sau calea de comunicare.Mesajul trebuie transpus intr-un cod, care sa fie comun cel putin in parte emitatorului si receptorului.Toate sursele de eroare sunt trecute in schema cu un termen comun-zgomot.
Mesajele transmise prin comunicare pot fi clasificate in functie de teme sau in functie de rolul comunicarilor in procesul discutiei colective,dezvaluindu-ne astfel dinamica unor fenomene de grup.Exista asadar doua laturi ale schimbului de mesaje-
Shapiro D.,"Confictele si comunicarea"ed.Arc,Bucuresti,1998
Tinica S. Petrovai D.,"Comunicare si managementul conflictului",Centrul de
Resurse ARES,Cluj-Napoca,1997
Andre de Peretti,Jean-Andre Legrand,Jean Boniface ,,Tehnici de
comunicare"ed.POLIROM,Iasi,2001
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.