Campania publicitară pentru Roșia Montană

Previzualizare disertație:

Cuprins disertație:

INTRODUCERE / 3
CAPITOL I. INFLUENtARE sI MANIPULARE iN DOMENIUL PUBLICITAR / 5
2.1.Influenta sociala si manipulare: definire, caracteristici si tipologie / 5
2.1.Teoriile influentei selective si aplicabilitatea acestora in publicitate / 9
2.2.Tactici de manipulare si influentare in publicitate / 12
2.3.Persuasiunea si conditionarea publicului / 20
CAPITOL II.IMPACTUL PROIECTULUI GABRIEL RESOURCES ASUPRA MEDIULUI / 21
3.1.Rosia Montana - un vestigiu arheologic unic in Europa / 21
3.2.Prezentarea situatiei / 23
3.3.Baza legala, extinderea geografica, impactul arheologic si metodele miniere ale "Proiectului Gabriel Resources" / 23
3.4.Impactul asupra locuitorilor din Rosia Montana - stramutarea / 25
CAPITOL III. CAMPANIA PUBLICITARa ''GABRIEL RESOURCES'': OBIECTIVITATE SAU MANIPULARE? / 29
3.1.Metodologia de analiza / 29
3.2.Ipotezele analizei / 30
3.3.Campania publicitara Gabriel se gandeste la tine: arta si emotie in slujba manipularii/31
3.4.Strategii de contracarare a manipularii: Greenpeace contra Gabriel Resources / 38
3.5.Controverse publicitare: "Gabriel se gandeste la tine" si "Salvati Rosia Montana" / 42
3.6.Oportunitati de dezvoltare durabila in Rosia Montana / 46
Concluzii / 48
Bibliografie / 50

Extras din disertație:

Actualitatea temei investigate. Gabriel Resources este o companie miniera canadiana de mica dimensiune si neexperimentata care intentioneaza sa stramute localnicii din Rosia Montana pentru a realiza cea mai mare mina de aur de suprafata din Europa. inca de la inceputul sau, acest proiect a fost asaltat de scandaluri, probleme operationale si opozitie vehementa pe plan local, national si international din cauza problemelor uriase de mediu, sociale, economice si chiar arheologice pe care acest proiect le-ar putea avea.

Gabriel Resources intentioneaza sa realizeze cea mai mare exploatare miniera cu cianuri din Europa in Rosia Montana. Aceasta investitie va distruge o regiune valoroasa din punct de vedere natural si cultural, va presupune utilizarea a aproximativ 13 milioane kg de cianura anual si va prezenta riscuri semnificative, cu potential transfrontalier. Proiectul minier de exploatare a aurului din Rosia Montana este de 40 de ori mai mare decat exploatarea din Baia Mare care a cauzat unul dintre cele mai mari dezastre ecologice din Europa in ianuarie 2002.

Reflectand asupra acestor stari de lucruri, ne-am concentrat atentia asupra campaniei publicitare precum si a modului in care opinia publica era informata cu privire la acest eveniment. Publicitatea pentru construirea minei din Rosia Montana a fost una mincinoasa ascunzand aspectele negative catastrofale ale unui astfel de proiect. Prin urmare, identificarea cauzelor acestui decalaj dintre lupta in favoarea construirii minei, iar in plan advers proiectarea unor masuri de contracarare a unei astfel de actiuni de catre ONG -uri, credem ca reprezinta un demers stiintific de stringenta actualitate.

Scopul si obiectivele lucrarii. Asumandu-mi raspunderea investigarii stiintifice a temei date, mi-am propus, ca scop principal al studiului, analiza cadrului legislativ si identificarea lacunelor legislative precum si impactul acestora asupra regiunii Rosia Montana precum si a locuitorilor de aici, evidentierea unor abuzuri in timpul campaniei publicitare si, respectiv, determinarea cailor si mijloacelor prin care astfel de porniri si inclinari au putut fi descurajate si maximal stopate de catre ONG-urile atat romanesti cat si internationale pentru protejarea mediului inconjurator. in functie de scopul vizat am delimitat si sarcinile de cercetare, formulandu-le in felul urmator:

1)conturarea conceptelor fundamentale ale lucrarii pentru a evita erorile posibile de interpretare a subiectelor abordate si pentru a spori valoarea teoretica si euristica a studiului efectuat;

2)caracterizarea teoriilor influentei sociale si a manipularii prin publicitate - un cadru teoretic necesar analizei publicitare de la Rosia Montana.

3)evidentierea conditiilor propice ale legislatiei romanesti cat si lipsa de transparenta ce au constituit o baza favorabila initierii si desfasurarii unui proiect de o asemenea amploare cu efecte demonstrate ca fiind catastrofale pentru Rosia Montana si locuitorii acesteia.

4)identificarea modului abuziv in care au fost obtinute unele aprobari in favoarea construirii minei.

5)relevarea factorilor interni si externi favorabili pentru inchiderea definitiva a proiectului de construire a minei;

6)evidentierea modului in care a fost dezinformata si manipulata opinia publica prin publicitatea mincinoasa care promova beneficiile acestui proiect fara a prezenta riscurile acestuia.

Toate acestea nu au pretentia de a constitui o matrice atotcuprinzatoare de transpunere pe tapetul cercetarilor a temei abordate, insa subiectele schitate aici constituie, in opinia mea, principalele puncte de reper in dezvaluirea continutului problemei pe care o examinam.

Suportul metodologic si teoretico-stiintific. Din punct de vedere metodologic, lucrarea se bazeaza pe fundamentarea, organizarea si desfasurarea intregii cercetari potrivit unor principii pe care stiinta publicitatii le-a promovat in timpurile moderne si, apoi, pe folosirea, intr-o maniera adecvata, a metodelor de investigare stiintifica a evenimentelor, a fenomenelor, a proceselor, a datelor etc.

in ceea ce priveste metodele stiintifice utilizate este de subliniat ca ele se combina intr-un complex metodologic, fara a se putea face o delimitare exacta a contributiei si a intinderii fiecarei metode in parte. Pot fi, insa, trecute in revista metodele ipotezei, generalizarii, abstractizarii, analogiei, comparatiei, analizei si sintezei, inductiei si deductiei.

Bibliografie:

I. Tratate, cursuri, monografii, studii, teze de doctorat

Antin, T., 1999, Great Print Advertising, Creative Approaches, Strategies and Tactics, John Wiley & Sons, Inc., New York.

Balure V. - "Publicitatea, in meseria de comerciant", Ed. Didactica si Pedagogica RA, Bucuresti, 1995.

Barbu P. - "A sunat alarma pe antenele televizoarelor", Ziarul Capital, nr 3, 18 septemrie 1997.

Barnes, J. A. , Sociologia minciunii., Editura Institutului European, Iasi, 1998

Blythe, J. Comportamentul consumatorului, Editura Teora , Bucuresti.

Bonnage, Claude; Thomas, Chantal. Eseu despre comunicarea publicitara. Iasi: Editura Trei, 1999.

Brune, Francois. Fericirea ca obligatie: psihologia si sociologia publicitatii. Bucuresti: Editura Trei, 1996.

Coman, Mihai, Introducere in sistemul mass-media, Iasi: Editura Polirom, 2000.

Christians, C. G., McKee, K. B., Rotzole, K. B., Fackler, M., Etica mass-media.Studii de caz. Editura Polirom, Iasi, 2001.

DeFleur, M.L., BalI-Rokeach, S., 1999, Teorii ale comunicarii de masa, Editura Polirom, Iasi.

Dancu, V. S., 2001, Comunicarea simbolica. Arhitectura discursului publicitar, Editura Dacia, Cluj-Napoca.

Epuran Ghe. - "Tehnici promotionale", Editura Universitatii Bacau, Bacau, 1998.

Epuran Ghe. - "Tehnici promotionale. Fundamente teoretice, strategii, modele de decizie", Editura Universitatii Bacau, Bacau, 1997.

Florescu(coordonator), Balaure, Boboc - "Marketing", Editura Marketer, Bucuresti, 1992.

Florescu C.(coordonator) - "Strategii in conducerea activitatii intreprinderii", Editura Stiintifica, Bucuresti, 1987.

Ghilezan Marius, Cum sa reusesti in viata politica. Manual de campanie electorala, Editura Active Vision, Bucuresti, 2000.

Jefkins, F., 2000, Cum sa stapanesti reclama la perfectie, Rentrop & Straton, Bucuresti.

Jolibert A. - "Marketing teorie si practica", Editata sub egida Universitatii de stiinte Agricole din Cluj, 1994.

Juganaru M. - "Marketing", Editura Expert, Bucuresti 2000.

Kapferer J. N., Caile persuasiunii, Bucuresti: Ed. Comunicare.ro, 2002.

Kotler Ph. - "Managementul Marketingului", Editura Teora, Bucuresti, 1997.

Kotler Ph., Armstong, Sandess, Wang - "Principiile Marketingului",Editura Teora, Bucuresti, 1998.

Munteanu V. - "Bazele Marketingului", Editura Grafix, Iasi, 1992.

Moldoveanu, M; D. Miron - Psihologia reclamei - Ed. Libra, Bucuresti, 1995.

Nicola M. - Note de curs.

Ogilvy, D., 2001, Ogilvy despre publicitate, Ogilvy & Mather, Bucuresti.

Patriche D. - "Marketing Industrial", Editura Marketer/Expert, Bucuresti 1994.

Piquet Sylvere - "La publicite, nerf de la communication", Les Editions d'Organisation, Paris 1983.

Popescu I.C., Serbanica D., Balaure V.- "Marketing", Editura Marketer, Bucuresti 1992.

Prutianu S. - "Inteligenta Marketing Plus", Editura Economica, Bucuresti, 1994.

Zemor Pierre, Comunicarea publica, Editura Institutul European, Iasi, [1995] (2003).

Volker Wollmann, Position Paper on Displacement of Cultural Relics. Lucrare despre propunerea companiei Rosia Montana Gold Corporation de mutare a relicvelor culturale istorice din Rosia Montana din locul lor original, www.rosiamontana.org.

II. Materiale publicate in reviste de specialitate

Cotidianul, Rosia Montana, fata in fata cu publicitatea, 8 martie, 2006.

Bernhardt R. (ed.), Encyclopedia of Public International Law, Fasciculul 8 (Amsterdam-New York-Oxford 1985), p. 77 et sqq

Fischer, Das internationale Bergrecht im Lichte historischer, gegenwartiger und zukunftiger vertraglicher Rechtsgestaltung, in: Zeitschrift fur Bergrecht (Bonn 1976), p. 74 et sqq.

Proiectul Rosia Montana. Sectiunea I, Rezumatul proiectului DFS-20mt/a. GRD Minproc Limited,: d:- grdminprocts- section 1_8 pana la 1_18, cu indicatiile de pagina. Citat ca ,,Rezumatul proiectului"

Roth, A Storm in Making, 1. http://www.corporatewatch.org.

Tribuna Economica, nr. 18/2000.

III. Site-uri internet

www.bloombiz.ro/article--Romania_in_lume-Afaceri,_Companii-Campanie_mediatica_scumpa_pentru_exploatarea_miniera_de_la_Rosia_Montana

http://www.corporatewatch.org.

http://www.crj.ro/files/ComunicatPresaCNA2.pdf

www.geocities.com/radu-herieu/tele/manipulare.html

http://www.geocities.com/radu-herjeu/tele/persuasiune.htm

http://www.greenpeace.ro/images_var/expert_report_ro.pdf

http://www.greenpeace.ro/images_var/pachet_inform_altern.pdf

http://www.greenpeace.ro/images_var/expert_report_ro.pdf

https://www.ngo.ro/aa/images/blank.gif

www.rosiamontana.org.

Descarcă disertație

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Campania publicitara pentru Rosia Montana.DOC
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2012
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
52 pagini
Imagini extrase:
52 imagini
Nr cuvinte:
17 806 cuvinte
Nr caractere:
93 957 caractere
Marime:
646.09KB (arhivat)
Publicat de:
Costin Gabi Musat
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Disertație
Domeniu:
Sociologie
Tag-uri:
rosia montana, exploatare, resurse
Predat:
Facultatea de Stiinte Sociale , Universitatea din Craiova din Craiova
Specializare:
sociologie
Materie:
Sociologie
Profesorului:
Dumitru Otovescu
Nota primită:
Nota 10
Sus!