Învățarea pe tot parcursul vieții - Prioritate a politicilor publice în sectorul de educație românesc

Previzualizare disertație:

Cuprins disertație:

INTRODUCERE4
Capitolul 1.6
Stadiul actual al cunoasterii cu privire la sistemul de invatare pe tot parcursul vietii din Uniunea Europeana si din Romania6
1.1.Acceptiuni generale si specifice ale conceptului de invatare pe tot parcursul vietii 6
1.2.De ce este important sa invatam pe toata durata vietii8
1.3.Performantele Romaniei in raport cu statele membre UE in ce priveste participarea adultilor la procese de invatare pe tot parcursul vietii10
1.4.Institutiile implicate in desfasurarea activitatii de invatare pe tot parcursul vietii in Romania11
1.5.Universitatile din Romania - parte integrata a sistemului de invatare pe tot parcursul vietii13
1.6.Sisteme de invatare pe tot parcursul vietii si de educatie permanenta a adultilor in Germania si Franta14
Capitolul 2.18
Studiu privind participarea adultilor la programele de educatie si formare continua din cadrul Universitatii din Bucuresti, Universitatii Politehnica Bucuresti si Academiei de Studii Economice din Bucuresti.18
2.1. Obiectivele si metodologia cercetarii18
2.2. Ancheta pe baza de chestionar20
2.2.1. Principalele rezultate ale anchetei21
2.2.2. Concluzii chestionarului29
2.3. Evaluarea impactului varstei cursantilor la programele de formare continua din cadrul UB, UPB si ASE Bucuresti asupra gradului de motivatie a iPV. Cercetare cantitativa bazata pe modele econometrice de regresie30
2.4. Interviul33
2.5. Propuneri si recomandari37
Concluzii generale39
Bibliografie41
ANEXE44

Extras din disertație:

in decursul ultimilor 10 - 15 ani invatarea pe tot parcursul vietii a ocupat o pozitie centrala in cuprinsul agendei politice europene - in domeniul educatiei si formarii. in cadrul Strategiei Europene de Cooperare in Educatie si Formare (ET 2020), statele membre ale Uniunii Europene si-au fixat cinci obiective majore - unul dintre acesta fiind cresterea pana la cel putin 15% a numarului de adulti care sa participe la procese de invatare pe tot parcursul vietii la orizontul anului 2020. in prezent, toate statele membre, cu sprijinul Comisiei Europene, conlucreaza la realizarea acestui obiectiv. Luand in considerare ultimele statistici publicate de cate Eurostat (2013), alaturi de Bulgaria ocupam ultimele doua pozitii in ce priveste acest indicator. Rezulta astfel, ca a trebui sa <invete> mai mult in urmatoarea perioada, pentru ca tara noastra sa atinga tinta propusa de catre Consiliul European. Motivatia alegerii acestei temei se regaseste in relativa noutate a domeniului precum si din lipsa unor solutii practice de implementare in Romania a unui sistem eficient de invatare pe tot parcursul vieti. Mai multe studii, fara pretentii de reprezentativitate la nivel national (Moldovean 2013; Popescu 2011; Korka 2010) sugereaza faptul ca invatarea este un proces continuu - el nu se termina odata cu absolvirea ultimului nivel de educatie formala.

Pentru ca Romania sa atinga o valoare cat mai mare a participarii adultilor la procese de invatare pe tot parcursul vietii, este nevoie de politici publice educationale moderne, bazate pe evidente (evidence based policy). Modernizarea politicilor publice in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii inseamna trecerea de la improvizatie la profesionalism, de la reactie la anticipare, de la preluarea politicilor la invatarea politicilor.

Obiectivul lucrarii este clarificarea din punct de vedere conceptual a notiunii de invatare pe tot parcursul vietii cat si identificarea principalilor factori ce ii motiveaza pe adulti sa participe in procese sustinute de educatie permanenta.

Scopul lucrarii - identificand deficientele cu care se confrunta sistemul de invatare pe tot parcursul vietii din Romania cat si principalii factori ce ii motiveaza pe adulti sa invete, ne propunem sa elaboram un set de recomandari si sugestii de modernizare - si in aceleasi timp de simplificare - a politicilor publice ce vizeaza cresterea procentului referitor la indicatorul educatia permanenta a adultilor (25 - 64 de ani).

Lucrarea de fata este structurata pe 2 capitole, astfel:

Primul capitol prezinta consideratii generale privind aspecte caracteristice ale sistemului de invatare pe tot parcursul vietii din Romania, cadrul european de invatare pe tot parcursul vietii, cat si cele mai bune practici din UE cu privire la subiectul nostru de interes.

Al doilea capitol evidentiaza rezultatele unui studiu prin care am urmarit identificarea principalilor factori ce ii determina pe adulti sa invete in cadrul unor institutii autorizate ca furnizori de educatie si formare continua. in acest sens, am aplicat un chestionar cursantilor inscrisi la programele de educatie si formare continua din cadrul Universitatii din Bucuresti, Universitatea Politehnica Bucuresti si Academia de Studii Economice din Bucuresti. Alte metode folosite pentru a atinge obiectivul studiului au fost atat calitative cat si cantitative - analiza de date secundare, analiza de continut, interviul, metoda regresiei liniare.

Capitolul 1.

Stadiul actual al cunoasterii cu privire la sistemul de invatare pe tot parcursul vietii din Uniunea Europeana si din Romania

in acest capitol ne propunem sa oferim fundamentele cadrului conceptual specific domeniului de invatare pe tot parcursul vietii. De asemenea, in aceasta prima parte a lucrarii vom evidentia consideratii cu privire la principalele aspecte specifice ale sistemului de educatiei romanesc in context european, precum si cele mai bune practici din Uniunea Europeana referitor la invatarea pe tot parcursul vietii.

1.1.Acceptiuni generale si specifice ale conceptului de invatare pe tot parcursul vietii

incepand cu anul 2000, invatarea pe tot parcursul vietii (iPV) este perceputa ca o garantie a bunastarii sociale si economice a cetatenilor Uniunii Europene (UE). Consiliul European, prin Memorandumul privind invatarea permanenta, sugereaza statelor membre ca invatarea pe tot

Bibliografie:

1.Asenjo A.M., et al. (2010), "Innovative ways for motivating adults for learning", of the project Create-Motivate-Learn.

2.Beblavy, M., Thum, A-E., Potjagailo, G (2013). When do adults learn? A cohort analysis of adult education in Europe [online] la: www.neujobs.eu/sites/default/files/NEUJOBS%20paper_D.4.3.2.pdf, ultimo accesare 2 martie 2014.

3.Council of the European Union (2009), "Strategic framework for European cooperation in education and training - Europe 2020", Official Journal of the European Union, Conclusions no. 119/02, 12 May.

4. Chelcea, S., (2007). Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative, Editia a treia, Ed. Economica, Bucuresti.

5.CEFEDOP, (2008). Future and skill need in Europe - Focus on 2020, Brussels.

4.E.C.C., (2001). Making a European Area of Lifelong Learning a Reality, [online], disponibil la adresa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0678:FIN:EN:PDF., ultima accesare 26 martie 2014

6.E.C.C, (2010). "New skills for new jobs: to anticipate and meet the needs of the labour market concerning different skills", CCE COM 868 final, Brussels.

7.E.C.C (2013)., Adult and continuing education in Europe - Using pubic policy to secure growth skills, Brussels.

8.EUCEN (2007), Communication form the Commission, Adult learning: it is never too late to learn, [online] la: http://www.eucen.eu/sites/default/files/EUCEN_Contribution-ALnever2late_FINAL.pdf, ultima accesare 21 aprilie 2014.

9.Delors, J., Comoara launtrica: Raport catre UNESCO al Comisiei Internationale pentru educatie in secolul XXI, Ed. Polirom, Iasi 2000.

10.Eurydice, (2012). Key data on education in Europe 2012, Editura Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2012, [online] : http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134en.pdf, ultima accesare 5 martie 2014.

11.Jakobi, A.P., Rusconi A.,(2008). "Opening of Higher Education? A Lifelong Learning Perspective on the Bologna Process" WZB Discussion Paper SP I 2008-502. Berlin: Wissenschaftszentrum Berlin fur Sozialforschung, [online] la: http://bibliothek.wzb.eu/pdf/2008/i08-502.pdf, ultima accesare: 14 martie 2014.

Descarcă disertație

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Invatarea pe tot parcursul vietii - Prioritate a politicilor publice in sectorul de educatie romanesc.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2014
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
48 pagini
Imagini extrase:
48 imagini
Nr cuvinte:
12 121 cuvinte
Nr caractere:
63 285 caractere
Marime:
162.82KB (arhivat)
Publicat de:
Cornel Tanase
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Disertație
Domeniu:
Management
Tag-uri:
educatie, invatamant, sisteme politice
Predat:
Facultatea de Administratie si Management Public , Academia de Studii Economice din Bucuresti
Materie:
Management
Profesorului:
Rof.univ.dr. Constantin Marius Profiroiu
Nota primită:
Nota 10
Sus!