Afacerile nu au alt scop decat sa serveasca nevoile oamenilor. Desigur, oamenii au roluri diferite in cadrul unei afaceri si au multe legaturi cu alte afaceri. Oamenii sunt angajatii unei afaceri. Uneori ei sunt managerii acesteia, alteori sunt furnizori, clienti, creditori, debitori, si deseori sunt actionari ai unei initiative. In mod frecvent insa, ei pot avea toate aceste atribute la un loc.
Mecanismele economiei de piata impun practicarea unui management eficient si performant la toate nivelurile, iar aceasta nu se poate realiza fara resurse umane competente, puternic motivate pentru performanta.
Pentru orice organizatie de succes, resursele umane reprezinta nucleul in jurul carora graviteaza toate celelalte resurse (materiale, financiare, informationale), iar problemele privind recrutarea, selectia, instruirea, perfectionarea, evaluarea, recompensarea si motivarea constituie principalele directii de cercetare a Managementului resurselor umane a oricarei organizatii.
Managementul resurselor umane va cuprinde si se va amplifica in toate domeniile vietii economice, sociale, politice si culturale. Este evident ca managerul competent trebuie sa aiba o mare capacitate de analiza si sinteza, flexibilitate si mobilitate in gandire, capacitate de negociere, disponibilitate de dialog, spirit de echipa dar, mai ales, sa stie cum sa motiveze angajatii in obtinerea de rezultate performante si sa constientizeze ca succesul poate fi obtinut numai atunci cand fiecare angajat simte ca are valoare si ca este important in cadrul organizatiei.
Pe fundalul acestor realitati, prezenta lucrare, structurata in trei capitole, isi propune sa analizeze probleme legate de recrutarea, selectia si angajarea resurselor umane in organizatie. Astfel, capitolul I cuprinde probleme legate de procesul de recrutare a personalului, prezentarea etapelor procesului de recrutare, sursele de recrutare, probleme legate de procesul de triere, diverse metode de recrutare iar la sfarsitul primului capitol am abordat problema evaluarii eficacitatii si eficientei recrutarii. Ceea ce se doreste retinut este necesitatea elaborarii unei planificari si in particular stabilirea unui plan de recrutare.
Capitolul II cuprinde probleme privind selectia personalului. Metodele cele mai recomandate a fi utilizate, respectiv interviul si testele de selectie, sunt evidentiate in acest capitol. Este important ca acestei faze de recrutare si selectie sa i se acorde o grija deosebita. Acest lucru necesita insa o mare vigoare si un profesionalism fara lacune, principiile si metodele perfect definite de literatura de specialitate trebuind respectate cu strictete. Apoi am evidentiat si diferite tipuri si etape de selectie a personalului
Studiul practic privind recrutarea, selectia si angajarea resurselor umane a fost tratat in capitolul III al lucrarii. In esenta acest capitol a relevat pasii care s-au facut in domeniul resurselor umane de o intreprindere. Fiind angajat in firma de si vorbind cu persoane din cadrul firmei am constatat importanta ridicata acordata resurselor umane. Organizatiile ar trebui sa inteleaga ca managerul este cel care raspunde de performantele echipei pe care o conduce. Sunt putini factori care ar putea influenta aceasta performanta mai mult decat oamenii si felul in care corespund ei posturilor pe care le detin.
Trebuie sa recunoastem ca, deocamdata, multe dintre conceptele, metodele si procedurile consacrate teoriei si practicii manageriale in domeniul resurselor umane nu constituie referinte si nu au utilizare decat in foarte putine firme si organizatii din tara noastra.
I RECRUTAREA PERSONALULUI
I.1. Notiuni Generale
Recrutarea personalului este momentul de confluenta al cautarii unui post de catre o persoana, cu cautarea unei persoane de catre o intreprindere, pentru ocuparea unui post. Ea se incheie prin realizarea unei concordante depline intre exigentele postului respectiv si caracteristicile profesionale si personale ale persoanei respective, concretizandu-se prin oferta de angajare.
Din aceasta definitie rezulta ca procesul de recrutare are doua fatete: una spontana, determinata de oferta fortei de munca de catre persoana in cautare de lucru si una provocata, determinata de cererea de forta de munca exprimata de catre intreprinderea care doreste sa ocupe un post vacant prin angajarea unei persoane corespunzatoare.
Actiunea de recrutare se desfasoara in mod continuu si sistematic, fiind necesara inlocuirea celor care parasesc intreprinderea din diferite motive (fluctuatie, continuarea studiilor, satisfacerea serviciului militari, boala, invaliditate, deces) a celor care sunt promovati, precum si pentru asigurarea posturilor noi, create prin dezvoltare. Procesul de recrutare a personalului este indisolubil legat de procesul de selectie si promovare.
Costurile recrutarii personalului sunt determinate de particularitatile posturilor care urmeaza sa fie ocupate si de actiunea legii cererii si a ofertei fortei de munca. In cazurile posturilor de complexitate joasa, forta fiind mai usor de gasit si de atras, aceste costuri sunt minime. Pe masura ce complexitatea cerintelor pentru ocuparea posturilor creste, numarul persoanelor care ar putea fi atrase scade si se repartizeaza, uneori, pe o suprafata teritoriala vasta . Ca urmare, costurile recrutarii sporesc, fiind necesare deplasari in diferite localitati ale persoanelor insarcinate sa efectueze recrutarea.
Pentru a-si asigura succesul sau chiar pentru a supravietui, organizatiile in general si firmele in special trebuie sa solutioneze in mod corespunzator si urmatoarele probleme:
Adam, Fleseriu, Managementul resurselor umane, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2006,
Aurel, Manolescu, Managementul resurselor umane, Editia a 4-a, Ed. Economica, Bucuresti, 2003.
Dictionarul explicativ al limbii romane. Editia a 3-a. Editura Univers Enciclopedic, 2009. 1192 p.;
FLESERIU, Adam. Managementul resurselor umane. Cluj-Napoca: Editura Dacia, 2006.
Gazier B. (2003) - Strategiile resurselor umane, Ed. Institutul European
Maria, Moldovan-Scholz, Managementul resurselor umane, Editura Economica, Bucuresti, 2009
Prodan A. (2002) - Managementul resurselor umane, Ed. Altius Academy.
PANAITE, Nica; IFTIMESCU, Aurelian. Management. Concepte si aplicatii. Iasi: Editura Sedcom Libris, 2008.
PAUS, Viorica Aura. Comunicare si resurse umane. Bucuresti: Editura Polirom, 2006.
Petre Burloiu, "Managementul resurselor umane", Ed Lumina Lex, Bucuresti,, 1997,
Purdea D., Samochis B., Jaradat M., Managementul resurselor umane, Editura Risoprint,Cluj-Napoca, 2003.
Lefter, V. si colectiv (1999) - Managementul resurselor umane, Ed. Economica.
.
.Liliana, Gherman, Laura, Panoiu, Managementul resurselor umane, Ed. Independenta Economica, Pitesti, 2006.
Revista "Ambition!", aprilie 2011.
Stefan Stanciu, Managementul resurselor umane, Editura Polirom, Bucuresti, 2001.
Viorel, Cornescu, Ioan, Mihailescu, Sica, Stanciu, Management general, Editura Actami, Bucuresti, 2001.
Viorica Aura, Paus, Comunicare si resurse umane, Editura Polirom, Bucuresti, 2006.
Georgeta, Panisoara, Ion-Ovidiu, Panisoara, Managementul resurselor umane. Ghid practic, Editia a II-a, Editura Polirom, Iasi, 2005.
Reuchlin M.(2993) - Probe analitice sau globale, cognitive sau conative. Evolutia fundamentelor teoretice si perspective, Congresul International de Psihologie, Paris.
MOLDOVAN-SCHOLZ, Maria. Managementul resurselor umane. Bucuresti: Editura Economica, 2009.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.