Istoria bisericii bihorene

Previzualizare disertație:

Cuprins disertație:

Introducere
I. Biserica inainte de calvinism 3
II. Protestantismul si romanii bihoreni (1556-1727) 8
I.1. In Sudul Bihorului 9
I.2. In Nordul Bihorului 10
III. Cultura bisericeasca in Bihor inainte de Unirea cu Biserica Romei 13
IV. Propagarea unirii cu catolicismul intre romanii bihoreni in secolul al XVIII-lea 15
V. Consiliul eparhial al Episcopiei Oradiei 25
Concluzii 32
Bibliografie 33
Anexe 35

Extras din disertație:

Am ales aceasta tema pentru lucrarea mea de disertatie datorita interesului pe care mi l-a starnit evolutia vietii bisericesti din comitatul Bihor (parte componenta a asa-numitului Partium), la mijlocul secolului al XVIII-lea cand aceasta inregistreaza numeroase componente identitare confesionale asemanatoare cu cele din Transilvania. Acest teritoriu apartinuse, inca de la mijlocul secolului al XVI-lea si pana in anul 1732, ca ,,partes applicatae", principatului Transilvaniei, fiind atasat ulterior regatului Ungariei.

Problematica extinderii unirii in acest comitat a constituit, ca si in cazul Transilvaniei, o tema esentiala a politicii bisericesti de stat austriece. Intelegerea conceptului de unire bisericeasca, pe care l-au imbratisat sau l-au respins locuitorii satelor romanesti, criteriile ce garantau apartenenta la una din cele doua identitati confesionale, intelegerea conceptului de unire bisericeasca din acest comitat in randul oficialilor de stat austrieci, rezolvarea de catre acestia a chestiunii spinoase a jurisdictiei bisericesti pentru ortodocsii si unitii din comitat si toleranta vietilor bisericesti, reprezinta cateva din temele esentiale dezbatute pe larg la Curtea din Viena si care au determinat in final emiterea rezolutiilor imperiale pentru aplanarea conflictelor confesionale si sociale din acel teritoriu.

Temele mentionate prezinta multe similitudini cu situatia confesionala din Transilvania, comitatul Bihor inregistrand, e adevarat, si unele componente de natura sociala care au modificat la un moment dat, datele problematicii aflate in dezbaterea cercurilor aulice vieneze.

Scopul lucrarii

Scopul acestei lucrari a fost acela de a ilustra evolutia vietii bisericesti din comitatul Bihor din cele mai vechi timpuri pana in secolul al XVIII-lea, premisele, conditiile si cauzele generatoare, greutatile intampinate si solutiile alese pentru a le depasi. Mi-am propus sa prezint in aceasta lucrare exercitarea a trei jurisdictii bisericesti pe teritoriul comitatului Bihor, uneori cu pretentii exclusiviste, acestea determinand numeroase conflicte cu caracter confesional si social in randul credinciosilor ortodocsi si uniti.

Structura lucrarii

Lucrarea este structurata pe patru capitole, precedate de o introducere si urmate de concluzii, o bibliografie si anexe.

Primul capitol este intitulat ,,Biserica bihoreana inainte de calvinism''.

Al doilea capitol se numeste ,,Protesantismul si romanii bihoreni(1556-1727)''si cuprinde doua subcapitole: ,,In Sudul Bihorului'', ,,In Nordul Bihorului''

Capitolul trei denumit ,,Cultura bisericeasca in Bihor inainte de Unirea cu Biserica Romei.

Al patrulea capitol a fost denumit ,,Propagarea unirii cu catolicismul intre romanii bihoreni in secolul al XVIII-lea.

Al cincelea capitol a fost denumit ,,Consiliul eparhial al Episcopiei Oradiei''.

Capitolul I

Biserica bihoreana inainte de calvinism

Denumirea de Bihor este de origine slavona (Muntele Alb); dovada este faptul ca exista un tinut cu acest nume spre sud de Bosnia ; se pare ca putem afirma vechimea bisericii bihorene inainte de venirea slavilor. Bisericile de lemn, una din principalele podoabe ale Bihorului, prin asemanarea lor cu bisericile de lemn din Scandinavia permit reducerea originii lor pana la timpul convietuirii daco-romanilor cu gepizii, a caror patrie fusese Scandinavia si care erau crestini in timpul cat au stapanit Dacia.

Organizatia noastra bisericeasca pe

Bibliografie:

1. Alexici, Gheorghe, Pagini din trecut. Cum s-a propovaduit unirea in partile bihorene, Sibiu, 1903

2. Andreescu, Stefan, Istoria bisericii si a vietii religioase a romanilor din Transivania si Ungaria, vol.I., Sibiu, 1935

3. Bota, M. Ioan, Istoria Bisericii Universale si a Bisericii Romanesti de la origini pana astazi, editia a II-a, Editura Viata Crestina, Cluj-Napoca, 2003

4. Blaga, Mihoc, Biserica si societate in nord-vestul Romaniei, Editura Logos,'94, Oradea, 2003

5. Blaga, Mihoc, Biserica si secularul, Editura Treira, Oradea, 2007

6. Bunea, Augustin, Ierarhizarea romanilor din Ardeal si Ungaria, Editura Galaxia Gutemberg, 2010

7. Borcea, Liviu, Bihorul medieval,Oradea, 2005

8. Bunea, Augusin, Incercarea de istorie a romanilor pana la 1382, Bucuresti, 1912

9. Bunea, Augustin, Episcopii Petru, Pavel, Aron si Dionisiu Novacovici, Blaj, 1902

10. Caluser, Iudita, Episcopia Greco-Catolica de Oradea, Editura Logos, '94, Oradea, 2000

11. Ciuhandru,Gheorghe, Cele trei Crisuri ale Bihorului si Tribuna Bihorului pe 1920

12. Ciuhandru, Gheorghe, Schite din trecutul romanilor aradeni, Arad, 1934

13. Constantin, C.Giurescu, Dinu, Giurescu, Istoria romanilor, din cele mai vechi timpuri pana astazi, Editura Albatros, Bucuresti, 1975.

14. Damsa, V.Teodor, Biserica greco-catolica din Romania in perspectiva istorica, Editura de Vest, 1994

Descarcă disertație

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Istoria bisericii bihorene.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2014
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
48 pagini
Imagini extrase:
48 imagini
Nr cuvinte:
13 892 cuvinte
Nr caractere:
66 677 caractere
Marime:
973.37KB (arhivat)
Publicat de:
Melina-Elvira Iancu
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Disertație
Domeniu:
Istoria Românilor
Tag-uri:
biserica, istorie
Predat:
la master
Specializare:
Istoria Vestului Romanesc
Materie:
Istoria Românilor
An de studiu:
II
Profesorului:
Lect. univ.dr. Edith Bodo
Nota primită:
Nota 9
Sus!