INTRODUCERE
Pe teritoriul actual al Romaniei, activitatea judecatoreasca a aparut si a evoluat odata cu organizarea statala. La inceput, activitatea judiciara era realizata impreuna cu celelalte activitati ale statului, neavand un caracter independent si nefiind exercitata de persoane specializate.
Primele mentiuni privind institutia dateaza din 1831, cand Regulamentul Organic al Valahiei a prevazut infiintarea Ministerului Public. In Moldova, Ministerul Public a fost instituit printr-o lege din 26 martie 1862.
Prin Legea de organizare judiciara din 9 iulie 1865, Ministerul Public a fost organizat dupa principiile stabilite in Franta, tara de origine a institutiei. Dupa unirea intr-un singur stat a tuturor provinciilor romane, in 1918, a existat o preocupare de armonizare a legislatiei pe intregul teritoriu national, inclusiv in ceea ce priveste organizarea puterii judecatoresti.
Legea de organizare judecatoreasca din 24 iunie 1924 are dispozitii privind structura Ministerului Public, insa in privinta competentelor si a modulului de actiune, face trimitere la Codul de procedura penala.
Dupa 1945, Romania a intrat intr-o etapa noua a istoriei sale, cand, treptat, in organizarea judecatoreasca apar influente sovietice.
Prin Decretul nr. 2 din 22 aprilie 1948 privind organizarea si functionarea Parchetului s-a stabilit ca ,,Parchetul supravegheaza respectarea legilor penale, atat de catre functionarii publici, cat si de ceilalti cetateni". Principala sarcina era vegherea la urmarirea si pedepsirea crimelor impotriva ordinii si libertatii democratice a intereselor economice, independentei nationale si suveranitatii statului roman.
Parchetul functiona sub conducerea ministrului justitiei. Procurorii se bucurau de stabilitate.Procurorul general era numit de catre Prezidiul Marii Adunari Nationale, la propunerea Guvernului, dupa recomandarea ministrului justitiei.
Legea nr. 6/1952 pentru infiintarea si organizarea Procuraturii elimina din textele legislative sintagma ,,Minister Public" inlocuind-o cu termenul ,,procuror" iar Parchetul este numit Procuratura. Noua institutie astfel creata era un organ independent, subordonat exclusiv organului suprem al puterii de stat si Consiliului de Ministri. Procurorul general era numit de Marea Adunare Nationala. Procuratura exercita activitatea de supraveghere si asigurare a respectarii legii, apara drepturile si interesele legale ale cetatenilor.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.