1) Erori produse de formularea intrebarilor:
Punctul de plecare in erorile datorate formularii intrebarilor il constituie adecvarea limbajului la categoria careia ii este adresat chestionarul.
Solutie:
Cuvintele si expresiile utilizate trebuie sa fie cunoscute si intelese de cei chestionati. Se cere de asemenea, folosirea unui discurs care sa nu dea nastere la variante de interpretare, sa fie limpede, cu termeni si expresii cu inteles univoc, fara inflorituri stilistice. Trebuie respectata corectitudinea gramaticala precum si topica frazei sau/si a propozitiei.
Erori se pot inregistra si datorita lungimii intrebarilor. De aceea se recomanda ca intrebarile sa fie cat mai scurte posibil. Sdanley L. Payne (1951) era convins ca o intrebare nu ar trebui sa depaseasca 20 de cuvinte, iar W. E. Miller (1982) considera ca intrebarile scurte nu depasesc 140 de cuvinte (exemplele au in vedere limba engleza).
O atentie deosebita trebuie acordata continutului intrebarilor:
In situatii de exceptie cand vrem sa surprindem unele aprecieri generale ale subiectului vom folosi expresii precum: "Cam cat de des?"; "In general ce faceti in timpul liber?".
Nu se utilizeaza negatiile : "Nu sunteti de acord cu ?" sau "Nu considerati ca ?" forma corecta a acestor intrebari este: "Sunteti de acord cu ?", "Considerati ca ?".
- Precum si dublele negatii: "Nu considerati ca nu s-a ?". Utilizarea dublelor negatii duce la aparitia sugestibilitatii:
? Sugestibilitate evidenta: "Nu-i asa ca dumneavoastra ?"
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.