Psihologia educației

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Sinteza de fata urmareste familiarizarea cu problemele

fundamentale ale domeniului. Este o sinteza in general, dar si una a

,,momentului", de aceea, in cuprinsul ei ne propunem sa schitam

contributiile majore in domeniul invatarii scolare: ,,Intemeietori",

,,Continuatori", ,,Specificul psihologiei educatiei", ,,Intelectul specific

si problema constituirii anticipate a intelectului dezirabil". O data

insusite aceste obiective generale, din Sinteza, cursul poate fi parcurs

mai usor.

Introducere

A intelege astazi psihologia educatiei inseamna a parcurge istoria

ei (de la pedagogia pedagogica, la didactica intelectului), asa cum apare

mai ales din perspectiva aplicatiilor ei practice. Este un drum lung, care

nu poate fi scurtat rezonabil decat prin analiza primelor si ultimelor

verigi ale lantului si prin rezumarea drumului parcurs. Vom incepe cu

prima veriga: pedagogia psihologica, vom continua cu enuntarea

momentelor parcurse, pentru a incheia cu punctul final la care s-a ajuns.

Pana in decembrie 1989, asa cum pedagogia era formata din

doua parti principale: didactica (care se ocupa cu problemele instruirii

din perspectiva pedagogica) si teoria educatiei (care se ocupa cu

problemele educatiei, din aceeasi perspectiva), exista si o psihologie

pedagogica, formata tot din doua parti: psihologia instructiei si psihologia

educatiei. Ea studia acelasi domeniu ca si pedagogia, dar din

perspectiva psihologica.

316

Din motivele de mai sus, o psihologie a educatiei, independenta

de psihologia pedagogica (deci nu ca parte a ei), nu avea nici un rost si

ea nici nu a fost elaborata. Se preda psihologia pedagogica, cu ambele

componente: instructie si educatie, in calitate de capitole mari sau

parti esentiale ale ei.

Situatia s-a schimbat brusc, o data cu ordinul Ministerului

Educatiei Nationale Nr. 3345/25.02.1999, cu privire la pregatirea initiala

psihopedagogica a viitorilor profesori si institutori. Ordinul a luat

prin surprindere ,,frontul" pedagogic si psihologic, deoarece psihologia

educatiei aparea ca un obiect de invatamant distinct, astfel:

psihologia educatiei: an I, semestrul II; doua ore curs; o ora seminar

pe saptamana. Examen pe semestrul II.

In acest caz, psihologia educatiei nu mai era inteleasa ca ,,parte" a

psihologiei pedagogice, ci pur si simplu ca denumire a psihologiei

pedagogice in limba engleza. Era vorba de traducerea exacta in limba

romana a stiintei denumita in engleza ,,Educational Psychology" (psihologia

educatiei). In adevar, in Occident (in SUA in primul rand), se

preda un obiect de invatamant denumit ,,Psihologia educatiei", iar in

Rasarit (in tarile comuniste), se preda psihologie pedagogica, domeniul

de preocupari ramanand acelasi: copilul in context scolar, instruirea si

formarea lui.

Dar, Ordinul MEN nr. 3345 nu schimba pur si simplu denumirea

unui obiect de invatamant, occidentalizand-o (facea si asa ceva), ci

propunea o altfel de psihologie pedagogica, una care sa se ocupe de

problemele scolii, sub denumirea de psihologie a educatiei, care

evoluase ,,rupt" de psihologia pedagogica existenta la noi si care

acumulase multe informatii diferite si deosebit de valoroase. Incurcatura

produsa nu venea, deci, de la domeniul studiat, el ramanea acelasi, ci de

la faptul ca psihologia pedagogica si psihologia educatiei (in intelesul ei

occidental), acumulasera nu numai informatii comune, ci si unele foarte

diferite. De unde nevoia de a le trata in paralel si de a incerca sinteza

lor.

Si mai aparea o problema dificila. Psihologia pedagogica aparuse

in paralel cu pedagogia experimentala inca la sfarsitul secolului XIX si

inceputul secolului XX, si nu numai in Rusia, ci si in Germania si alte

tari europene. De aici nevoia altor precizari. Pedagogia se desprinsese

de filosofia speculativa, chiar cu J.Fr. Herbart iar, ca urmare, acumulase

317

informatii psihologice importante despre functionarea intelectului

infantil si uman in general, devenind o pedagogie psihologica in doua

variante: filosofica (speculativa) si experimentala, ambele devenind o

realitate a progresului in sfera educatiei, de unde si nevoia de a incepe

cursul de psihologie a educatiei chiar cu izvoarele, adica cu ,,pedagogia

psihologica" si abia apoi cu ,,psihologia pedagogica" si ,,psihologia

educatiei", ca momente distincte ale unei sinteze posibile. Evolutia in

aceste directii distincte ale cercetarii domeniului este reala, chiar daca

<< amestecul" apare destul de frecvent la nivelul metaanalizei.

Oricum, un capitol al cursului nostru va trebui sa trateze cu

atentie pedagogia psihologica, in diferitele ei ipostaze in timp si

spatiu, apoi psihologia pedagogica in varianta ei sovietica, mai ales,

deoarece ea a acumulat informatii importante in domeniul instructiei si

educatiei. Intr-un capitol diferit va trebui sa analizam apoi ,,psihologia

educatiei", deoarece si aceasta a acumulat informatii importante in

aceleasi domenii. Mai mult, fondurile uriase puse la dispozitia

cercetarii psihologice in SUA (in comparatie chiar cu tarile din Europa

Occidentala) au permis acumularea de date care au impus ,,psihologia

educatiei" din SUA intregii lumi.

A fost justificat Ordinul MEN nr. 3345 din 1999, dar el a luat cu

adevarat prin surprindere frontul pedagogic si psihologic. Lucrarile de

care dispunem raman tributare vechiului mod de gandire, cel mai

recent exemplu fiind Dictionarul de psihologie (coord. Ursula

Schiopu, 1997), in care psihologia educatiei nici nu figureaza, in ciuda

faptului ca la elaborarea lui au contribuit unii dintre cei mai importanti

,,psihologi" ai momentului, asta ca sa nu mai vorbim de dictionarele

mai vechi ale ,,Estului comunist". Dar, cum mai putem trece azi peste

faptul ca de psihologia educatiei tine studiul naturii gandirii in diferite

domenii (specificul ei), modul in care trebuie structurate informatiile,

proiectarea anticipata a obiectivelor curriculare sub raportul

capacitatilor intelectuale ce urmeaza a se forma, evaluarea lor

riguroasa etc

Bibliografie:

1. Nicolae Radu, Laura Goran, Angela Ionescu, Diana Vasile, Psihologia

educatiei, Bucuresti, Editura Fundatiei Romania de Maine, 2001.

BIBLIOGRAFIE FACULTATIVA

1. Landsheere, G. de, Istoria universala a pedagogiei experimentale,

Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1995.

2. Radu, M., Radu, N., Reciclarea gandirii, Editura Sigma, Bucuresti, 1991.

3. Radu, N., Invatare si gandire, Bucuresti, Editura Stiintifica si

Enciclopedica, 1976.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Psihologia educatiei.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
30 pagini
Imagini extrase:
30 imagini
Nr cuvinte:
11 683 cuvinte
Nr caractere:
61 460 caractere
Marime:
255.23KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
educatie, psihologie
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Profesorului:
Prof. univ. dr. NICOLAE RADU
Sus!