Învățarea școlară

Extras din curs:

La om, invatarea reprezinta o forma fundamentala de activitate psihica.

In sens larg (general), invatarea reprezinta un proces evolutiv, de esenta informativ-formativa, constand in receptionarea, stocarea si valorificarea, in mod activ si explorativ, de catre fiinta vie a experientei proprii de viata, care are ca rezultat modificarea selectiva si sistematica a conduitei, perefctionarea ei continua sub influenta actiunilor variabile ale mediului.

Caracteristici ale invatarii:

a) este un proces individual;

b) este simultan un proces informativ si formativ;

c) este un proces perfectibil, deschis evolutiei;

d) este un proces continuu;

e) este un factor determinant al dezvoltarii psihice prin achizitionarea de noi experiente;

f) are o finalitate adaptativa: invatarea conduce la o mai buna adaptare la mediu;

g) reprezinta o strategie de raspuns a organismului, nu doar la situatiile comune si constante din mediu, ci mai ales la situatiile noi si variabile;

h) presupune o relatie a individului cu mediu, un consum de energie fizica, nervoasa si psihica;

i) indeplineste o functie transformatoare atat la nivelul mediului, cat si a individului si a relatiilor dintre acesta si mediul extern;

j) prezenta factorului constient reprezentat prin scop si motivatie proprie;

k) reprezinta una din conditiile fundamentale si indispensabile pentru realizarea potentialitatilor din programul genetic al omului;

l) este o activitate care se desfasoara procesual, discursiv, fiind ghidata de legi interne si dirijata si optimizata prin modele si programe.

In sens restrans (specific), invatarea reprezinta o activitate prin care se obtin progrese in adaptare si care vizeaza achizitia de cunostinte, operatii intelectuale si insusiri de personalitate, achizitii care la nivelul individului apar ca valori personale obtinute prin exercitii.

Sub aspectul continuturilor, se invata tot ceea ce este specific uman: atitudini, sentimente si pasiuni, emotii, comportamente, operatii si actiuni, priceperi si deprinderi, convingeri, interese, valori, limbaj etc.

Practic, tot ceea ce nu este innascut, este achizitionat prin invatare. Daca omul ar fi lipsit de posibilitatea de a invata, acesta ar dispune doar de cateva reactii innascute (instincte, reflexe neconditionate), fiind nepregatit pentru a face fata multiplelor solicitari care apar pe parcursul vietii.

Psihologia studiaza procesul invatarii ca activitate a celui care invata, urmarind modul cum se construiesc procesele, functiile si insusirile psihice ale personalitatii umane in cadrul activitatii orientate exclusiv spre scopuri de invatare.

Psihologia educatiei studiaza varstele scolare adica acele etape din evolutia ontogenetica la care invatarea apare ca activitate psihica principala.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Invatarea scolara.ppt
Alte informații:
Tipuri fișiere:
ppt
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
12 pagini
Marime:
35.78KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
invatare, procese educationale
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Profesorului:
Corina Stir
Sus!