Didactica specialității

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

ARGUMENT
3
CAPITOLUL I - De la teoria comeniana la didactica moderna
4 - 17
CAPITOLUL II - Curriculumul scolar si aspectele sale esentiale 18 - 31
II.1. Etimologia si evolutia conceptului de curriculum 18
II.2. Reforma curriculara - esenta, continut, implicatii si tendinte 21
CAPITOLUL III - Principiile didacticii 32 - 37
III.1. Caracteristicile generale ale principiilor didacticii 32
III.2. Caracterizarea principiilor didacticii 32
CAPITOLUL IV - Procesul de invatamant 38 - 44
IV.1. Componentele principale ale procesului de invatamant 38
IV.2. Procesul de predare - invatare. Caracterizare generala, organizarea
ofertei de informatie 40
IV.3. Valente formative ale procesului de invatamant 42
CAPITOLUL V - Metodologia activitatii didactice 45 - 74
V.1. Conceptul de tehnologie a instruirii 45
V.2. Metode de invatamant - esenta si valoarea ei instructiv educativa 46
V.3. Stadiile de dezvoltare ale metodologiei didactice 49
V.4. Strategii didactice utilizate in procesul de predare - invatare 51
CAPITOLUL VI - Evaluarea - componenta fundamentala a procesului de
Invatamant 75 - 93
VI.1. Semnificatia si rolul evaluarii 75
VI.2. Functiile verificarii si evaluarii 76
VI.3. Notarea - componenta a evaluarii 77
VI.4. Nivelurile evaluarii 79
VI.5. Continutul si strategia evaluarii procesului de invatamant 80
VI.6. Forme si metode de evaluare 80
CAPITOLUL VII - Proiectarea activitatii didactice 94 - 143
VII.1. Sistemul formelor de organizare a activitatii educationale 94
VII.2. Abordarea obiectivelor procesului didactic 103
VII.3. Proiectarea si elaborarea strategiilor didactice 109
VII.4. Proiectarea curriculum- ului in dezvoltare sau la decizia scolii 138
VII.5. Alternative educationale / pedagogice in sistemul de invatamant
romanesc 141
CAPITOLUL VIII - Practica pedagogica 144 - 164
VIII.1. Scopul si organizarea practicii pedagogice 144
VIII.2. Programa si obiectivele practicii pedagogice 146
VIII.3. Folosirea indrumarului in practica pedagogica 149
BIBLIOGRAFIE 165

Extras din curs:

DE LA TEORIA COMENIANA LA DIDACTICA MODERNA

Conceptul * DIDACTICA * a fost introdus in circulatie de catre pedagogul ceh JAN CIMOS COMENIUS ( 1592 - 1670 ), prin lucrarea sa * Didactica Magna * Prin principiile inovatoare pe care le promova, opera pedagogica a lui Comenius a determinat o autentica revolutie in teoria si practica invatamantului.

Din punct de vedere etimologic cuvantul * didactica * provine din termenii grecesti * didaskein * = a invata , * didaktikos * = instructie, instruire, * didasko * = invatare, invatamant, * didactike * = arta invatarii. Cu alte cuvinte, sfera de cuprindere a conceptului in discutie este legata de problematica procesului de predare - invatare.

Semnificatia initiala pe care Comenius o atribuia termenului de * didactica * era cea de arta a predarii. Definind didactica drept arta de a invata pe altii bine, Comenius arata ca a invata pe altul inseamna a sti ceva si a face pe altul sa invete, sa stie si acesta repede, placut si temeinic. Mijloacele prin care se poate realiza acest deziderat sunt exemplele, regulile, aplicatiile generale sau speciale (care tin cont de natura obiectelor si a temelor de invatat si de scopurile propuse ).

Obiectivul principal al didacticii este sintetizat astfel: Didactica noastra are drept prora si pupa: sa cerceteze si sa gaseasca un mod prin care invatatorii, cu mai putina osteneala, sa invete mai mult pe elevi, in scoli sa existe mai putina dezordine, dezgust si munca irosita, dar mai multa libertate, placere si progres temeinic, in comunitatea crestina sa fie mai putina bezna, confuzie si dezbinare - dar mai multa lumina, ordine, pace si liniste. *

Comenius - a preluat multe idei introduse in cultura timpului, fie de mari profesori de la sfarsitul Renasterii (de exemplu - IOACHIMUS FORTIUS ) fie de celebrii ganditori umanisti ai vremii (de ex: ERASMUS Si VIVES ) care sustineau ca * nimic nu este mai ucigator in viata omeneasca decat acea depravare a judecatii care nu acorda lucrurilor pretul lor. * Altfel spus, se sublinia nevoia organizarii instruirii in scoala si nevoia de disciplinare a mintii prin instruire.

Prin valoarea sa pentru teoria si practica instructiva, prin stabilitatea sa si prin miscarea pe care a propus-o opera pedagogica a lui Comenius, nu a fost egalata de alti pedagogi. A fost preocupat nu doar de problemele de ordin administrativ, ci mai ales de cele legate de obiectivele, principiile, continutul, metodele si formele de organizare a muncii instructiv - educative, oferind profesorului atat orientarea necesara, cat si instrumentele de lucru.

- In conceptia sa cu privire la continutul didacticii, isi are originea modalitatea de organizare a procesului de invatamant desfasurat in limba materna, pe clase si lectii, cu programe si manuale, cu elevi de aceeasi varsta, cu oameni specializati, intr-un an scolar, cu perioade de munca si de odihna (vacante) cu o organizare anume a zilei de lucru (orar).

- Considera ca profesorul trebuie sa-l ajute pe scolar sa-si insuseasca stiinta si a sti inseamna * a putea reda ceva fie cu mintea, fie cu mana, fie cu limba *.

- Sustinea ca o metoda de lucru adecvata asigura rezultate bune chiar si in cazul unor dascali si elevi mai putin buni.

- Iscusinta metodica cere ca intotdeauna si pretutindeni profesorul sa stie in primul rand sa pregateasca sufletele elevilor pentru invatare, apoi sa transmita insasi invatatura si in sfarsit sa intareasca ceea ce s-a transmis si perceput.

- Conditia de baza in transmiterea cunostintelor este ca * toate sa fie predate prin exemple, prin precepte, prin aplicatie sau imitatie. *

- A promovat si a sustinut o serie de principii didactice care sa asigure o cunoastere rationala:

o educarea cunoasterii urmand drumul * de la concret la abstract * , * de la particular la general * , * de la usor la greu * , * de la cunoscut la mai putin cunoscut * , * de la apropiat la indepartat * , totul facandu-se prin * observatie practica * sau * intuitie *. Aceasta din urma fiind * regula de aur * a instructiei;

o rolul intuitiei in investigarea naturii;

o respectarea progresivitatii in patrunderea necunoscutului;

o realizarea unui invatamant treptat, gradat si concentric, reglementari care impuneau elaborarea riguroasa a unor planuri si programe de invatamant;

o rolul activizarii prin exercitiul virtutilor morale;

o promovarea spiritului metodic in activitatea de scolarizare

o caracterul sistematic al instructiei

Continuatorii operei lui COMENIUS

TEORIA PEDAGOGICA

ELEMENTE DEFINITORII

PRINCIPII DIDACTICE

PROMOVATE

ORIENTARI PENTRU INSTRUIRE METODE DE INSTRUIRE recomandate

LUCRARI CU CARACTER DIDACTIC

Teoria lui Jan Amos Comenius (1592-1670) pedagog care a elaborat primul mare sistem de educatie.

- Increderea in formarea omului, opti-mismul peda- gogic

- principiul intuitiei

- principiul confor-mitatii educatiei cu natura;

- asigurarea unui invatamant accesibil;

- insusirea cons-tienta si temeinica a cunostintelor, priceperilor si deprinderilor;

- caracterul sistematic al instructiei - cunostintele sa se insuseasca printr-o continua extindere a continutului lor, sa se realizeze un invatamant treptat, gradat, concentric;

- sa se respecte *ordinea naturii *, intai lucrurile, apoi cuvintele;

- sa se invete numai *bazele * a ceea ce este * principal * in mod temeinic, scurt si repede

- intuitia

- exercitiul

- aplicatia

- exemplul

*Didactica Magna *

*Informatorul scolii materne *

*Lumea sensibila in imagini *

Teoria lui John Locke (1632 -1704) pedagog care a introdus munca in procesul educarii tinerilor

- conceptia optimista asupra puterii educatiei

- depistarea si dezvoltarea particularitatilor de varsta si individuale ale elevilor, a insusirilor acestora: aspiratia spre libertate si placerea pentru activitate, lasitatea, temeritatea etc

- principiul intuitiei - la baza cunoasterii se afla experienta;

- invatarea sa se baze-ze pe tendinta de acti-vitate a copilului, pe curiozitatea sa innascuta

- instructia sub forma de joc sa pregateasca activitatea de invatare ca munca

- recomanda calatoriile ca modalitate de instruire

- Recompensa

- Pedeapsa

- Exemplul

- Exercitiul

- Conversatia rationala

Cateva cugetari asupra educatiei

TEORIA PEDAGOGICA

ELEMENTE DEFINITORII

PRINCIPII DIDACTICE

PROMOVATE

ORIENTARI PENTRU INSTRUIRE

METODE DE INSTRUIRE recomandate

LUCRARI CU CARACTER DIDACTIC

- recomanda studiul urmatoarelor discipline: scris, citit, studiul limbii latine, desen, stenografie, contabilitate, franceza, geografie, cronologie, anatomie, geometrie, etica, drept civil, logica, retorica

- recomanda ca tinerii sa invete 2-3 meserii (gradinaria, tamplaria, dulgheria, parfumeria, croitoria

Teoria lui Jean Jacques Rousseau (1712 - 1778), pedagog despre care se spune ca a descoperit copilul

- sustinerea tezei naturii bune a fiintei umane si a relatiei dintre natura si cultura

- educatia sa se conformeze naturii copilului, particularitatilor sale de varsta

- principiul periodi-zarii educatiei in conformitate cu trepte de varsta ale copilului

- principiul intuitiei

- principiul caracte - rului constient si activ al instructiei in conformitate cu treptele de varsta ale copilului. - instructia sa se bazeze pe activitatea elevului

- recunoasterea unor particularitati proprii copilariei

- promovarea nevoii de manifestare si dezvol-tare libera a copilului

- criteriile de selectare a cunostintelor sa fie uti-litatea si accesibilitatea

- copilul * sa nu stie nimic ptr ca i-ai spus, ci ptr.ca a inteles el insusi; sa nu invete stiinta, ci s-o descopere *

- Intuitia

- Metoda

- Pedeapsa

*Discurs asupra stiintelor si artelor *

TEORIA PEDAGOGICA

ELEMENTE DEFINITORII

PRINCIPII DIDACTICE

PROMOVATE

ORIENTARI PENTRU INSTRUIRE

METODE DE INSTRUIRE recomandate

LUCRARI CU CARACTER DIDACTIC

- principiul caracterului constient si activ al instructiei

- recomanda ca tinerii sa invete mai multe meserii indeosebi acelea care presupun activitati fizice in aer liber.

Teoria lui Jo-hann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) pedagog care a incercat sa ela-boreze o teorie stiintifica asupra educatiei.

A elaborat bazele invatamantului elementar si a realizat pentru prima data in istoria omenirii, imbinarea orga-nizata a muncii productive cu in-structia, in locali-tatea NEUHOF - convingerea ca toti oame-nii pot fi in -struiti

- ideea ca omul trebuie dezvoltat ca intreg * trupul, spiritul si inima sa. *

- necesitatea res-pectarii legilor na-turii in procesul educatiei, realiza-rea unei educatii in conformitate cu natura, care sa se desavarseasca in scoala prin: educatia fizica, pregatirea pentru munca, educatia intelectuala si morala;

- respectarea particularitatilor individuale si de varsta ale copiilor;

- principiul intuitiei

- principiul activitatii libere;

- gradarea treptata si succesiva riguroasa in instructie. - Invatamantul elementar sa cladeas-ca in mod sigur si te-meinic cunostintele si deprinderile necesare vietii si sa contribuie la dezvoltarea fortelor in-terne si a dispozitiilor copilului;

- Scopul instructiei ele-mentare este acumula-rea de catre copil a cu-nostintelor intemeiate pe experienta senzo-riala si formarea unui complex de priceperi si deprinderi;

- Recomanda ca in continutul instructiei elementare sa intre disciplinele: citit, scris, socotit, desen, cant, activitati practice, gimnastica, elemente de geometrie

Bibliografie:

BATLAN I. Introducere in istoria si filozofia culturii E.D.P. Bucuresti - 1995

BERGER G. Omul modern si educatia sa - E.D.P. Bucuresti - 1973

COMENIUS J.A. Arta didactica - E.D.P. Bucuresti - 1975

DEWEY J. Fundamente pentru o stiinta a educatiei

E.D.P.Bucuresti - 1992

XXX Didactica Vol: II * Sinteze de pedagogie contemporana *

coord. D. SALADE - E.D.P. - Bucuresti - 1982

IONESCU M. Dezbateri in didactica aplicata

Ed. PRESA UNIVERSITARA - 1997

RADU I.

NEACSU I. Scoala romaneasca in pragul mileniului III

Ed. PAIDEEA - Bucuresti - 1997

CERGHIT I. Metode de invatamant - E.D.P. Bucuresti - 1976

CERGHIT I. Perfectionarea lectiei in scoala moderna

E.D.P. Bucuresti -1983

IONESCU M. Lectia intre proiect si realizare Ed. DACIA Cluj Napoca - 1982

NICHELL D.P. Probleme de tehnologie didactica - E.D.P. Bucuresti - 1977

POTOLEA D. Teoria si metodologia obiectivelor - Tipografia Universitatii

Bucuresti - 1988

CRETU C. Curriculum diferentiat si personalizat - Ghid metodologic pentru

invatatorii, profesorii si parintii copiilor cu disponibilitati aptitudinale inalte - Ed. POLIROM - Iasi - 1998

DE LANDSHEERE V. Definirea obiectivelor educatiei - E.D.P. Bucuresti - 1979

DE LANDSHEERE G.

BRUNER J. Pentru o teorie a instruirii - E.D.P. Bucuresti - 1970

CERGHIT I. Perfectionarea lectiei in scoala moderna

E.D.P. Bucuresti - 1983

IONESCU M. Continutul invatamantului - componenta fundamentala a

VAIDEANU G. Procesului didactic in * DIDACTICA * VOL: II din * Sinteze de

Pedagogie contemporana * - coord. D. SALADE - E.D.P. Buc.

LASCUS V. Elemente de psihopedagogie pentru cadrele didactice tehnice

Cluj - Napoca - 1978

GALPERIN P.I. Studiu de psihologia invatarii - E.D.P. Bucuresti - 1975

IONESCU M. Strategii de activizare a elevilor in procesul didactic

Univ. Cluj - Napoca - 1980

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Didactica specialitatii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
166 pagini
Imagini extrase:
166 imagini
Nr cuvinte:
61 189 cuvinte
Nr caractere:
347 580 caractere
Marime:
241.60KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
didactica, Pedagogie
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Profesorului:
Margareta Dima
Sus!