Astazi, putine profesiuni si ocupatii sunt atat de provocatoare ca managementul organizatiilor
sociale moderne. Apare necesitatea unor conducatori capabili sa actioneze eficient si performant in
conditiile complexitatii si incertitudinii, sa ia decizii privind oamenii, activitatea si viata lor, atat in
prezent, cat si in perspectiva.
In consecinta, managementul unei organizatii nu este o sarcina usoara caci, a fi manager astazi
inseamna a fi responsabil fata de: angajatii proprii si de bunastarea lor; realizarea obiectivelor si
sarcinilor organizatiei, de eficienta si performanta ei; de asigurarea produselor, bunurilor sau
serviciilor oferite clientilor organizatiei; de continua ridicare a calitatii si competitivitatii ofertei
lansate piata; si, nu in ultimul rand, fata de societatea in care actioneaza, de confirmarea si
promovarea valorilor si idealurilor societatii respective.
1.Esenta si obiectivele managementului
Realizarea unor deziderate de factura celor de mai sus reclama, inainte de toate, clarificarea
semnificatiei, continutului si esentei managementului, ca teorie dar si ca practica.
Scurt istoric - Frederick Taylor (1856-1915) si la Henry Fayol (1841-1925) sunt considerati
parintii managementului. Frederick Winslow Taylor, inginer american, promotor al curentelor de
rationalizare a muncii in scopul intensificarii ei, propune o plata pentru piesele normate si o alta
plata pentru piesele date peste norma. Sistemul taylorist de salarizare capata o larga raspandire. In
1911, F.W. Taylor, a publicat Principiile managementului stiintific, lucrare in care precizeaza cele
patru principii ale managementului stiintific. Henry Fayol, inginer si geolog francez, a condus
numeroase intreprinderi miniere, afirmandu-se ca principalul promotor al miscarii europene de
management al intreprinderilor. Principala sa lucrare a fost Administration industrielle et generale.
Prevoyance, organisation, comandament, coordination, controle. Paris, 1916.
Etimologia - Managementul este considerat in mod diferit, in functie de doua perspective
lingvistice principale, francofona sau anglofona. In prima, etimologic managementul echivaleaza cu
a tine in mana si a stapani, a conduce cu mana forte, ceea ce implica ideea controlului actiunii si
orientarea sau directionarea ei. In limba engleza curenta, to manage semnifica a se aranja pentru, a
face astfel incat. In aceasta acceptiune, managementul ar fi arta de a face ceea ce trebuie, pentru ca
rezultatul urmarit sa fie atins, arta de a fi eficace.
Caracteristici ADMINISTRAlIE MANAGEMENT
OBIECTIVE Stabilite in termeni generali,
revizuite sau schimbate la
intervale nedefinite
Stabilite prin teluri strategice
largi, pe termen scurt,
detaliate
CRITERII DE
SUCCES
Evitarea greselilor, performanta
rar masurata
Cautarea succesului,
performanta concret
masurabila
FOLOSIREA
RESURELOR
Grija secundara, doar incadrare in
consumul normat
Prima grija, procurare,
utilizare eficienta dar si
efectiva
LUAREA
DECIZIEI
Ia mult timp, putine decizii care
afecteaza multi oameni
Ia timp scurt, multe decizii
care afecteaza putini oameni
STRUCTURA Roluri definite in termeni de
domenii de responsabilitate.
Ierarhii inalte, delegare limitata
Ierarhii plate, delegare
maxima
1 Autori: prof.univ.dr. Stefan Costea, lect.univ.dr. Roxana Chivu
ROLURI arbitru protagonist
ATITUDINI Pasiva, insensibila la timp,
evitarea riscului, accent pe
proceduri, conformitate,
uniformitate
Activa, sensibila la timp,
acceptarea riscului, accent pe
rezultate, experimente locale,
independenta
COMPETENlE Legale, literare (rapoarte, note) Economice, numerice
(statistici, diagrame)
Semnificatii - Pentru a lamuri care este semnificatia conceptului de management ar trebui
precizate si sensurile unor termeni ce au aceeasi arie de circumscriere. Aceste concepte sunt: -
conducere, administrare, leadership. La o prima analiza acesti patru termeni sunt sinonimi,
desemnand in mare aceleasi activitati. Totusi diferentierile sunt majore:
Conducere-management. Potrivit opiniei profesorului american Waren Bennis conducatorii
sunt oameni care fac ceea ce trebuie sa faca, in vreme ce managerii fac ceea ce fac, asa cum
trebuie.
Administratie-management. Prin administrare, Waren Bennis intelege abordarea problemelor
cotidiene, conventionale, marunte, iar prin conducere - abordarea problemelor mari, de perspectiva.
Se trece de la aplicare la concepere, de la structuri formale si proceduri la functii si relatii.
Lideritate-management
Spre deosebire de management care este considerat o conducere formala, institutionalizata,
leadership-ul este inteles ca o conducere realizata la nivel grupal, informal, iar liderul ca sef,
conducator al acestui grup.
Accentul trece de la management la leadership, de la dezvoltare si optimizare la transformare
si schimbare, de la realizarea unor functii la performarea unor roluri, de la dirijarea oamenilor la
inspirarea si mobilizarea lor.
MANAGERUL LIDERUL
Controleaza si optimizeaza ceea ce exista
deja
Schimba ceea ce exista in ceea ce este
necesar
Promoveaza stabilitatea Promoveaza schimbarea
Actioneaza tranzactional Actioneaza transformational
Urmeaza reguli stabilite, asigura
respectarea lor si corecteaza abaterile de
la standarde
Introduce reguli noi, incurajeaza
creativitatea si elimina constrangerile
care determina comportamente
conservatoare
Retine Elibereaza
Intreaba cum? Intreba ce?, de ce? si cine?
Dincolo de terminologie, problema fundamentala ramane cea a esentei managementului. Este
el o stiinta, avand un domeniu sau obiectiv propriu de investigatie, metode si tehnici de cercetare si
modalitati specifice de actiune? Sau este doar o practica, o tehnica, ori o arta prin intermediul
careia conducatorii de intreprinderi, oganizatii, etc. isi exercita responsabilitatile, in conditii si in
contexte specifice, locale, zonale, regionale, nationale, etc.?, deci intr-o mare diversitate de situatii
si medii sociale?
In realitate, managementul este si un ansamblu de discipline teoretice, metode si tehnici care
privesc conducerea, gestiunea, administrarea si organizarea intreprinderilor, cat si arta de a-i face pe
oameni sa lucreze productiv si eficient, fie in calitatea lor de membri ai organizatiilor sau
institutiilor, fie in calitate de clienti, beneficiari, furnizori, actionari, etc. Dar, managementul astazi,
este conceput si practicat si ca organizarea schimbarii, orientata spre crearea bogatiei prin
intermediul satisfacerii cat mai depline a necesitatilor omului.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.