Management organizațional

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Astazi, putine profesiuni si ocupatii sunt atat de provocatoare ca managementul organizatiilor

sociale moderne. Apare necesitatea unor conducatori capabili sa actioneze eficient si performant in

conditiile complexitatii si incertitudinii, sa ia decizii privind oamenii, activitatea si viata lor, atat in

prezent, cat si in perspectiva.

In consecinta, managementul unei organizatii nu este o sarcina usoara caci, a fi manager astazi

inseamna a fi responsabil fata de: angajatii proprii si de bunastarea lor; realizarea obiectivelor si

sarcinilor organizatiei, de eficienta si performanta ei; de asigurarea produselor, bunurilor sau

serviciilor oferite clientilor organizatiei; de continua ridicare a calitatii si competitivitatii ofertei

lansate piata; si, nu in ultimul rand, fata de societatea in care actioneaza, de confirmarea si

promovarea valorilor si idealurilor societatii respective.

1.Esenta si obiectivele managementului

Realizarea unor deziderate de factura celor de mai sus reclama, inainte de toate, clarificarea

semnificatiei, continutului si esentei managementului, ca teorie dar si ca practica.

Scurt istoric - Frederick Taylor (1856-1915) si la Henry Fayol (1841-1925) sunt considerati

parintii managementului. Frederick Winslow Taylor, inginer american, promotor al curentelor de

rationalizare a muncii in scopul intensificarii ei, propune o plata pentru piesele normate si o alta

plata pentru piesele date peste norma. Sistemul taylorist de salarizare capata o larga raspandire. In

1911, F.W. Taylor, a publicat Principiile managementului stiintific, lucrare in care precizeaza cele

patru principii ale managementului stiintific. Henry Fayol, inginer si geolog francez, a condus

numeroase intreprinderi miniere, afirmandu-se ca principalul promotor al miscarii europene de

management al intreprinderilor. Principala sa lucrare a fost Administration industrielle et generale.

Prevoyance, organisation, comandament, coordination, controle. Paris, 1916.

Etimologia - Managementul este considerat in mod diferit, in functie de doua perspective

lingvistice principale, francofona sau anglofona. In prima, etimologic managementul echivaleaza cu

a tine in mana si a stapani, a conduce cu mana forte, ceea ce implica ideea controlului actiunii si

orientarea sau directionarea ei. In limba engleza curenta, to manage semnifica a se aranja pentru, a

face astfel incat. In aceasta acceptiune, managementul ar fi arta de a face ceea ce trebuie, pentru ca

rezultatul urmarit sa fie atins, arta de a fi eficace.

Caracteristici ADMINISTRAlIE MANAGEMENT

OBIECTIVE Stabilite in termeni generali,

revizuite sau schimbate la

intervale nedefinite

Stabilite prin teluri strategice

largi, pe termen scurt,

detaliate

CRITERII DE

SUCCES

Evitarea greselilor, performanta

rar masurata

Cautarea succesului,

performanta concret

masurabila

FOLOSIREA

RESURELOR

Grija secundara, doar incadrare in

consumul normat

Prima grija, procurare,

utilizare eficienta dar si

efectiva

LUAREA

DECIZIEI

Ia mult timp, putine decizii care

afecteaza multi oameni

Ia timp scurt, multe decizii

care afecteaza putini oameni

STRUCTURA Roluri definite in termeni de

domenii de responsabilitate.

Ierarhii inalte, delegare limitata

Ierarhii plate, delegare

maxima

1 Autori: prof.univ.dr. Stefan Costea, lect.univ.dr. Roxana Chivu

ROLURI arbitru protagonist

ATITUDINI Pasiva, insensibila la timp,

evitarea riscului, accent pe

proceduri, conformitate,

uniformitate

Activa, sensibila la timp,

acceptarea riscului, accent pe

rezultate, experimente locale,

independenta

COMPETENlE Legale, literare (rapoarte, note) Economice, numerice

(statistici, diagrame)

Semnificatii - Pentru a lamuri care este semnificatia conceptului de management ar trebui

precizate si sensurile unor termeni ce au aceeasi arie de circumscriere. Aceste concepte sunt: -

conducere, administrare, leadership. La o prima analiza acesti patru termeni sunt sinonimi,

desemnand in mare aceleasi activitati. Totusi diferentierile sunt majore:

Conducere-management. Potrivit opiniei profesorului american Waren Bennis conducatorii

sunt oameni care fac ceea ce trebuie sa faca, in vreme ce managerii fac ceea ce fac, asa cum

trebuie.

Administratie-management. Prin administrare, Waren Bennis intelege abordarea problemelor

cotidiene, conventionale, marunte, iar prin conducere - abordarea problemelor mari, de perspectiva.

Se trece de la aplicare la concepere, de la structuri formale si proceduri la functii si relatii.

Lideritate-management

Spre deosebire de management care este considerat o conducere formala, institutionalizata,

leadership-ul este inteles ca o conducere realizata la nivel grupal, informal, iar liderul ca sef,

conducator al acestui grup.

Accentul trece de la management la leadership, de la dezvoltare si optimizare la transformare

si schimbare, de la realizarea unor functii la performarea unor roluri, de la dirijarea oamenilor la

inspirarea si mobilizarea lor.

MANAGERUL LIDERUL

Controleaza si optimizeaza ceea ce exista

deja

Schimba ceea ce exista in ceea ce este

necesar

Promoveaza stabilitatea Promoveaza schimbarea

Actioneaza tranzactional Actioneaza transformational

Urmeaza reguli stabilite, asigura

respectarea lor si corecteaza abaterile de

la standarde

Introduce reguli noi, incurajeaza

creativitatea si elimina constrangerile

care determina comportamente

conservatoare

Retine Elibereaza

Intreaba cum? Intreba ce?, de ce? si cine?

Dincolo de terminologie, problema fundamentala ramane cea a esentei managementului. Este

el o stiinta, avand un domeniu sau obiectiv propriu de investigatie, metode si tehnici de cercetare si

modalitati specifice de actiune? Sau este doar o practica, o tehnica, ori o arta prin intermediul

careia conducatorii de intreprinderi, oganizatii, etc. isi exercita responsabilitatile, in conditii si in

contexte specifice, locale, zonale, regionale, nationale, etc.?, deci intr-o mare diversitate de situatii

si medii sociale?

In realitate, managementul este si un ansamblu de discipline teoretice, metode si tehnici care

privesc conducerea, gestiunea, administrarea si organizarea intreprinderilor, cat si arta de a-i face pe

oameni sa lucreze productiv si eficient, fie in calitatea lor de membri ai organizatiilor sau

institutiilor, fie in calitate de clienti, beneficiari, furnizori, actionari, etc. Dar, managementul astazi,

este conceput si practicat si ca organizarea schimbarii, orientata spre crearea bogatiei prin

intermediul satisfacerii cat mai depline a necesitatilor omului.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Management organizational.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
24 pagini
Imagini extrase:
24 imagini
Nr cuvinte:
12 545 cuvinte
Nr caractere:
72 599 caractere
Marime:
224.78KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
management, organizare
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!