Evaluarea rezultatelor școlare

Previzualizare curs:

Extras din curs:

TEMA 8 EVALUAREA REZULTATELOR SCOLARE

Structura

Ce sunt si cum evaluam rezultatele scolare?

Functii ale evaluarii rezultatelor scolare

Metode de masurare a rezultatelor scolare

Aprecierea rezultatelor scolare

Factori perturbatori ai evaluarii prin notare

Implicatii etice ale evaluarii rezultatelor scolare - in etapa aprecierii

Ce sunt si cum evaluam rezultatele scolare?

Ele reprezinta o realitate complexa, au in vedere efecte ale activitatii de instruire scolara destul de diferite, prin natura lor.

Tipuri de rezultate si accente in evaluare

Tipologia rezultatelor scolare poate fi abordata din mai multe perspective.

- din punct de vedere al obiectivelor educationale, care la randul lor sunt diverse;

o poate fi o perspectiva a laturilor personalitatii umane (cognitive, afective, psihomotorii) - perspectiva dificila si complexa din punct de vedere al evaluarii

o din punctul de vedere al ordonarii ierarhice a obiectivelor in clase comportamentale:

- obiective care privesc stocarea (memorizarea) si capacitatea de redare (memorie reproductiva) a informatiei

- obiective care privesc capacitati de a opera cu informatiile dobandite; fiecare dintre acestea presupune mai multe tipuri de rezultate:

o pe ansamblu se structureaza ca tipuri de rezultate scolare:

- cunostinte acumulate (date, fapte, concepte, definitii, formule, teoreme etc); evaluarea din perspectiva dominanta a cunostintelor se va detalia mai jos (metode de evaluare)

- capacitati de aplicare a cunostintelor; in sinteza metodele si tehnicile pot fi cuprinse in doua proceduri:

- evaluarea procesului de aplicare, care presupune trei operatii premergatoare:

o descompunerea activitatii practice in actiuni si operatii componente

o stabilirea indicatorilor (obiectivele masurarii)

o stabilirea elementelor masurabile ale fiecarui indicator

* evaluarea rezultatului (produsului) - stabilirea

unor indicatori privitori la insusirile pe care

trebuie sa le intruneasca produsul

* evaluarea proiectului - varianta intermediara

- capacitati intelectuale generale (a face operatii logice, a rationa, a argumenta, a interpreta, a fi creativ etc) - dificultati si provocari mari pentru evaluator

Se utilizeaza in principal doua proceduri de masurare:

> Evaluarea globala a actiunii mintale ('judecata

expert') - aprecierea integrala a demersului intelectual intreprins; se folosesc adesea intrebari referitoare la desfasurarea actiunilor mintale, care au o tenta analitica, cum ar fi:

- Ce procese de gandire au fost antrenate?

- S-au facut erori in analiza efectuata?

- Concluziile sunt valabile?

> Evaluarea analitica - descompunerea, divizarea activitatii intelectuale, in procese partiale, mai limitate si deci mai usor de masurat; avem de pilda elemente ale proceselor de gandire:

- sesizarea problemei

- definirea problemei

- identificarea solutiei/solutiilor posibile

- decizia in favoarea solutiei optime

- verificarea solutiei adoptate.

Aceste tipuri de rezultate se pot prezenta la diverse niveluri de realizare (performante), ele pot include atat efecte teoretice cat si practice ale activitatii scolare, fiecare dintre ele poate fi divizata in subcomponente.

- din perspectiva evaluarii competentelor elevilor; ce inseamna competenta- Multe opinii prezinta ca note definitorii ale acesteia:

o insusire, abilitate identificata prin punerea in lucru (efectiv) intr- un anumit domeniu de viata;

o capacitatea de a rezolva o problema intr-un context dat.

Din perspectiva internationala si europeana se accentueaza importanta

competentelor de comunicare si de lucru in echipa.

Dupa Meyer (2000) competentele nu pot fi masurate direct, ele sunt in mare masura invizibile pentru evaluator, daca programele nu au fost concepute in aceasta maniera (prin accentuarea competentelor si nu a cunostintelor sau capacitatilor). Se pot evalua insa rezultatele, urmele vizibile ale competentelor

Functiile evaluarii, cu referire la rezultate scolare ale elevilor

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Evaluarea rezultatelor scolare.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
8 pagini
Imagini extrase:
8 imagini
Nr cuvinte:
2 966 cuvinte
Nr caractere:
17 343 caractere
Marime:
20.77KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
scoala, invatamant, rezultate
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!