Organe de mașini

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Pentru a lamuri ce inseamna conceptul de ,,organ de masina" este important ca mai intai sa definim termenul de masina.

Conform dictionarului tehnic, MASINA, reprezinta un sistem tehnic, format din corpuri solide, aflat in miscare relativa unele in raport cu celelalte, avand ca scop transformarea unei forme oarecare de energie in lucru mecanic.

Conform aceluiasi dictionar tehnic, prin notiuneaPentru a lamuri ce inseamna conceptul de ,,organ de masina" este important ca mai intai sa definim termenul de masina.

Conform dictionarului tehnic, MASINA, reprezinta un sistem tehnic, format din corpuri solide, aflat in miscare relativa unele in raport cu celelalte, avand ca scop transformarea unei forme oarecare de energie in lucru mecanic.

Conform aceluiasi dictionar tehnic, prin notiunea de ORGAN DE MASINA, se intelege o piesa, care se foloseste cu aceeasi forma sau functiuni identice, in constructia a diferite masini.

De asemenea, ORGANELE DE MASINI, sunt piese sau grupuri de piese ce se pot proiecta separat de restul ansamblului din care fac parte.

Ca exemplu de ORGAN DE MASINA, pot fi amintite : suruburi (de orice tip si cu orice rol), piulite (de orice tip si cu orice rol), biele, pistoane, armaturi, supape, lagare, rulmenti, axe, roti dintate, etc.

Din definirea ORGANELOR DE MASINI si din exemplificare, se observa ca acestea constituie elementele definitorii atat din punct de vedere rational, cat, mai ales functional, ale oricarui tip de masina in intelesul expus mai sus. Astfel, fie ca este vorba de un strung sau de alta masina-unealta, sau de un vehicul rutier, sau utilaj de obtinere si prelucrare a metalelor, sau de scule si dispozitive folosite de masinile din lista mai sus mentionata, piesele elementare care compun ansamblul, sunt mereu aceleasi.

Din cele expuse reiese importanta studierii notiunilor in legatura cu ORGANELE DE MASINI.

Buna functionare a unui ansamblu depinde hotarator de modul cum acest ansamblu a fost proiectat.

In concluzie, pentru ca un ansamblu sa indeplineasca functiunile pentru care a fost proiectat, este obligatoriu ca fiecare element component, fiecare ORGAN DE MASINA, sa fie corect definit cinematic si functional, si apoi, sa fie corect proiectat.

Din aceste motive, cursul de ORGANE DE MASINI devine o disciplina de baza in studiul constructiei de masini.

Principal, proiectarea ORGANELOR DE MASINI urmareste unele criterii generale, cum ar fi:

I.

Functionalitate superioara, raportata la scopul pentru care este proiectat elementul;

II.

Fiabilitate ridicata;

III.

Executie si exploatare cat mai eficienta din punct de vedere economic.

3

1.2. CLASIFICAREA ORGANELOR DE MASINI

Se prezinta doua clasificari, dupa criterii cunoscute.

Tabelul 1.1. prezinta o clasificare dupa criteriul constructiv, functional, domeniul de utilizare, iar in tabelul 1.2. clasificarea se face dupa modul de repartizare a tensiunilor in sectiune.

Tabel 1.1.

Nr. Crt.

Criteriul de clasificare

Complexitatea organelor de masina

Exemple

0

1

2

3

1

Constructiv

Organe simple

Suruburi, pene, arcuri

Organe compuse din mai multe organe simple

Rulmenti, biele, lagare

2

Functional

Organe de asamblare

Nituri, pene, stifturi

Organe in miscare de rotatie

Osii, arbori, fusuri

Organe de rezemare pentru miscarea de rotatie

Lagare de alunecare, rulmenti

Organe de legatura

Cuplaje

Organe de transmitere a miscarii de rotatie

Angrenaje, curele variatoare

Organe pentru controlul circulatiei fluidelor

Conducte, robinete

3

Domeniul de utilizare

Organe generale

Suruburi, pene

Organe speciale

Rotoare, carburatoare

4

Dupa conceptia constructiva

Organe cu concentratori de tensiune slabi

Organe cu concentratori de tensiune puternici

4

Tabel 1.2.

Modul de repartitie a tensiunilor in sectiune

Exemple

0

1

2

1

Tensiuni uniform repartizate

Suruburi, conducatoare scurte, inele, distantiere

2

Tensiuni neuniform repartizate

Roti dintate inguste solicitate la incovoiere, zale de lant

3

Tensiuni specifice zonelor de contact

Roti dintate solicitate la contact, discuri de cuplaje, fusuri si pivoti, came

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Organe de masini
    • O.M. - cap.1.pdf
    • O.M. - cap.10.pdf
    • O.M. - cap.11.pdf
    • O.M. - cap.12.pdf
    • O.M. - cap.2.pdf
    • O.M. - cap.3.pdf
    • O.M. - cap.4.pdf
    • O.M. - cap.5.pdf
    • O.M. - cap.6.pdf
    • O.M. - cap.7.pdf
    • O.M. - cap.8.pdf
    • O.M. - cap.9.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
12 fisiere
Pagini (total):
334 pagini
Imagini extrase:
334 imagini
Nr cuvinte:
60 981 cuvinte
Nr caractere:
340 915 caractere
Marime:
8.90MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Organe de mașini
Tag-uri:
mecanica, masini, tensiune
Predat:
la facultate
Materie:
Organe de mașini
Sus!