Etica în turism

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Turismul contemporan este un proces social; el este un mod de viata al omului de astazi.

Pana in timpurile moderne, relatiile sociale de baza erau o functiune a proximitatii sociale. Comunitatile locale, cu un mediu cultural local, impartasind valori fundamentale, au facut mai usoara pentru indivizi definirea identitatii si au dat sens grupurilor sociale, in general stabile.

Procesul de urbanizare a condus la o schimbare substantiala. Migratia de masa dinspre zonele rurale spre orase si dezvoltarea intensiva a oraselor au cauzat dezintegrarea comunitatilor locale traditionale si decaderea relatiilor de prietenie, de apartenenta la un grup social stabil. Intr-un oras mare, distanta dintre familie si natiune este marcata de vid si numai partial acoperita de relatiile profesionale. In societatea "culturii de masa", toate valorile sunt amalgamate, ceea ce duce la izolarea unui individ in "multimea singuraticilor".

Se ajunge astfel la cel de-al treilea stadiu, cel al "turistificarii" lumii. Procesul se deruleaza in diverse parti ale Globului. In principal, acesta vizeaza tarile si regiunile dezvoltate, dar, treptat, el se extinde in toata lumea.

Turismul este, inainte de toate, o forma a comportamentului uman. Omul este subiectul esential al turismului. Iar acesta nu poate fi explicat decat daca intelegem omul, fiinta umana.

Turismul nu este numai un mod de a petrece timpul liber - cu toate ca cele mai multe vacante sunt corelate cu activitatile de agrement -, ci este un mod de a atinge si alte scopuri - cunoastere, relatii sociale, imbogatirea cunostintelor, pelerinaje etc.

Turismul in sine nu poate fi apreciat ca o actiune "buna" sau "rea", "pozitiva" sau "negativa"; consecintele sale insa, foarte diverse, pot fi evaluate sub aceasta forma. Efectele activitatii turistice, atat in plan economic, cat si in plan social, depind de comportamentul tuturor celor implicati, dar si de respectarea unor norme de etica.

In ultimii ani, a devenit tot mai evident faptul ca etica ar trebui sa fie luata in considerare in procesul dezvoltarii turistice. De aceea, din 1992, s-a propus crearea unei comisii speciale care sa se ocupe de problemele de etica in turism, iar in anul 1999, Organizatia Mondiala a Turismului a elaborat un cod de etica pentru turism.

Pe langa efectele economice si sociale benefice, au fost evidentiate de unii oameni de stiinta si numeroase efecte negative, printre care declinul traditiilor, materialismul, cresterea ratei infractionalitatii si a criminalitatii, conflictele sociale, aglomerarea, deteriorarea mediului si dependenta de tarile industrializate (principalele finantatoare ale activitatii de turism, prin investitii si prin emisia de turisti).

Turismul este adeseori pus in relatie cu conceptul de "neocolonialism", tocmai datorita faptului ca aceleasi tari dezvoltate sunt cele care "dicteaza" acest fenomen, in toate laturile sale.

Adevaratele ratiuni ale acestor consecinte negative se afla in comportamentul oamenilor fata de activitatea turistica, adeseori in contradictie cu normele de etica. Profiturile reale din turism (economice, sociale, culturale) ar fi mult mai mari daca normele eticii ar fi mai bine respectate.

Pot fi evidentiate trei categorii de persoane implicate in desfasurarea activitatii turistice:

1. turistul, al carui comportament poate fi analizat fata de el insusi, fata de alti turisti sau fata de populatia locala

2. locuitorul, populatia locala

3. agentul economic cu activitate turistica.

Pe langa acestea, responsabilitati importante revin guvernelor, administratiilor locale si mass-media, asa cum sunt prevazute si in Codul Global de Etica pt Turism, elaborate de Organizatia Mondiala a Turismului.

Articolul 1. Contributia turismului la intelegerea reciproca si respectul intre popoare si societati

1. Intelegerea si promovarea valorilor comune umanitatii, cu o atitudine de toleranta si respect pentru diversitatea religioasa, pentru convingerile morale si religioase, sunt in acelasi timp fundamentul si consecintele turismului responsabil; participantii la dezvolatarea turismului si turistii insisi vor respecta traditiile sociale si culturale si practicile tuturor popoarelor, inclusiv cele ale minoritatilor si populatiilor indigene si le vor recunoaste valoarea;

2. Activitatile turistice vor fi desfasurate in armonie cu atributele si traditiile regiunilor gazda, cu respectarea legilor, traditiilor si obiceiurile acestora;

3. Comunitatile gazda, pe de-o parte, si profesionistii locali, pe de alta, se vor familiariza cu turistii care ii viziteaza si ii

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Etica in turism.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
7 pagini
Imagini extrase:
7 imagini
Nr cuvinte:
3 555 cuvinte
Nr caractere:
19 070 caractere
Marime:
22.02KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Negociere
Tag-uri:
turism, etica, societate
Predat:
la facultate
Materie:
Negociere
Sus!