Actul dirijatului coral, este prezentat în acest an terminal ca o
pledoarie a asimilarii muzicii exclusiv prin intermediul reprezentarii
interioare, prin exercitarea fortei auzului interior în care muzicianul simte si
gândeste în egala masura, percepe si întelege, contempla si actioneaza,
intuieste dar si proiecteaza logic, generalizeaza si personalizeaza,
teoretizeaza si aplica în practica, prin asumarea solutiilor interpretative, sub
supravegherea profesorului de dirijat.
În acest an se urmareste profilarea scopurilor finale ale desavârsirii
personalitatii artistice a dirijorului (organizatorica, pedagogica si artisticinterpretativa)
constând în gradul de realizare practica a sintezei între
pregatirea muzicala teoretica si aplicatia acesteia ansamblului coral al anului
de învatamânt; dirijorul ca element care face puntea între membrii
ansamblului (instrumentisti, coristi) si compozitor, între muzicieni si profani
(publicul meloman), în egala masura estet dar si analist, defineste o stare de
echilibru, mentinut prin emisia sa de fluid energetic, ce asigura claritatea
viziunii artistice în general si muzicale în special prin „administrarea”
energiei colectivului în procesul anticiparii, orientarii si conducerii cântului
colectiv.
Cursul urmareste: asimilarea elementelor constitutive ale realizarii
unui concert coral, pornind de la alcatuirea repertoriului, etapa a distingerii
stilului, genului si formei fiecarei lucrari corale, continuând cu elaborarea
posibilelor tematici repertoriale, conducerea unui cor pe un repertoriu
traditional dar educându-i în acelasi timp si gustul pentru muzica
contemporana.
Din punct de vedere tehnic se aplica elemente complexe de tactare
supraordonata, combinata cu ritmuri eterogene, cu solutionari dirijorale
personalizate, ce reies din specificitatea metodelor de asimilare, analiza –
sinteza, memorare, redare artistica a lucrarilor corale. Se asimileaza lucrari
scrise în metrica binara si ternara, cu structuri omogene si eterogene, în
tactare concentrata si descompusa; în metri alternativi si eterogeni (aksak);
abordarea lucrarilor din toate perioadele stilistice pâna în prezent, trecând
prin toate formele si genurile muzicale ce combina structuri monodice,
polifonice, omofonice si eterofonice; principiile de organizare si educare a
formatiilor corale de copii, amatori si coruri de profesionisti; tehnici de lucru
ale repetitiei corale pentru realizarea artistica a lucrarilor muzicale.
2
Cursul urmareste: sa diversifice gestica pentru obtinerea unui efect
maxim din punct de vedere artistic cu o gestica minimala, simpla, expresiva;
principii si metode de asimilare a partiturilor specific dirijorala.
Din punct de vedere practic, se prevede realizarea unui concert coral
în calitate de dirijor, la standardul unui virtual dirijor de cor academic, în
cadrul concertului absolventilor.
Semestrul I
Se reiau lucrari cu un grad sporit de dificultate din anii anteriori:
tactare pe scheme fundamentale si derivate, închideri, adresari de voci,
coroane, text în limbi straine, auftact pe timpi si parti de timp.
Gestul, element dinamic în conducerea dirijorala: fiecare dirijor are
personalitatea sa, gesturi caracteristice, dar miscarile mâinilor trebuie sa
prezinte trasaturi comune tuturor dirijorilor, pentru a fi pretutindeni
cunoscute si întelese, pentru a deveni un limbaj universal.
Pe lânga acestea participa si expresia fetei, a privirii mai ales
(exprimarea emotiilor, a trairilor, a starilor poetice) precum si miscari
auxiliare ale capului si trunchiului (gesturi mimice si pantomimice).
La aceasta tema se vor recapitula notiunile dobândite în anii anteriori
dar aplicatiile se vor face pe lucrari cu un grad crescut de dificultate tehnica
si interpretativa.
Pozitii si miscari dirijorale; pozitia de echilibru sau de relaxare:
bratele jos, simtind propria lor greutate, picioarele în dreptul umerilor;
: bratul stâng usor mai sus, se ocupa de
conducerea frazei muzicale, nuante, expresie si culoarea vocalica – functie
expresiva; bratul drept are functie tehnica, de tactare.
Se folosesc (înalt, mediu, jos)
pozitia dirijorala de baza este situata în planul mediu. La schimbari de tempo
sau de nuanta se îmbina armonios toate cele trei nivele de adresare (înalt,
mediu, jos), corespunzând diferitelor planuri (voci de barbati - înalt, voci de
femei - mediu, solisti - jos).
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.