Introducere in tema tratata si obiectivele temei:
In societatea contemporana, bazata pe schimbari rapide de mediu, rolul
marketingului pentru succesul oricarei organizatii este hotarator. Astazi, marketingul nu
trebuie privit ca vanzare si obtinerea unui profit cat mai mare pe termen scurt, ci ca
satisfacere superioara a nevoilor consumatorilor care va duce inevitabil la maximizarea
eficientei economice a firmei. In acest capitol se va realiza o definire si o clarificare a
ceea ce se intelege prin termenul de marketing, dar si a altor concepte de baza in
marketing. De asemenea, vor fi prezentate principalele filosofii ale management
marketingului si vor fi aratate si cele mai importante si mai noi provocari cu care se
confrunta in prezent marketerii. Scopul marketingului este acela de a crea relatii
avantajoase cu clientii, livrand o valoare superioara clientilor. A intelege aceste concepte
de baza si a-ti forma propriile idei despre ce inseamna ele pentru dvs. va va da un
fundament solid pentru viitor.
Dupa studierea acestui capitol ar trebui sa puteti sa:
1. definiti marketingul si conceptele sale de baza;
2. explicati relatiile care se dezvolta intre valoare, satisfactie si calitate, din
punctul de vedere al clientului;
3. definiti managementul marketingului si sa intelegeti modul in care marketerii
gestioneaza cererea si construiesc relatii profitabile cu clientii;
4. comparati cele cinci filozofii ale marketingului;
5. analizati provocarile majore cu care se confrunta marketerii, indreptandu-se
catre noul mileniu ,,conectat".
Conceptele cheie:
Nevoie umana - stare de privatiune resimtita.
Dorinta - forma pe care o iau nevoile umane dupa cum sunt modelate de cultura si
personalitatea individului.
Cererea - exprimarea dorintei atunci cand exista puterea de cumparare.
Produs - orice lucru care poate fi oferit pe piata in vederea atragerii atentiei,
achizitiei, utilizarii sau consumului si care poate satisface o nevoie sau o dorinta.
Produsul poate fi un obiect, un serviciu, o persoana, un loc, o organizatie sau o idee.
Miopie de marketing - perceperea deformata a realitatii de catre unii
intreprinzatori reprezentand incapacitatea lor de a ,,vedea" in perspectiva efectul derularii
afacerii proprii. Mai exact, conceptul de produs, promovat in mod exagerat, poate genera
asa-numita miopie de marketing, adica o concentrare exagerata a atentiei
intreprinzatorului asupra produsului, in detrimentul nevoilor consumatorului.
Marketing - cunoasterea si satisfacerea nevoilor consumatorului mai bine decat
concurenta, dar tinand cont de nevoile lui actuale cat si ulterioare si de cele ale societatii
in ansamblu, incercand fidelizarea acestuia si crearea unei retele de marketing puternice,
contra un profit. Mai simplu spus, prin marketing se realizeaza adaptarea firmei la mediul
ei de marketing.
Marketing relational - procesul de creare, mentinere si intretinere a relatiilor cu
clientii firmei, dar si cu toti ceilalti detinatori de interese (distribuitori, furnizori, etc.).
Managementul marketingului - reprezinta analiza, planificarea, implementarea si
controlul programelor proiectate sa creeze, sa construiasca si sa mentina schimburi
profitabile cu cumparatorii tinta in scopul realizarii de obiective organizationale.
Demarketing - este o varianta a strategiei de piata in cazul in care cererea este
excesiva, care poate fi adoptata de o organizatie pentru a reduce temporar sau permanent
cererea.
Marketing societal - conceptul potrivit caruia o firma ar trebui sa ia decizii de
marketing tinand seama de nevoile consumatorilor, de interesele lor pe termen lung, de
nevoile firmei si de interesele de perspectiva ale societatii in ansamblu.
Rezumat:
Conceptul de marketing
Marketingul, mai mult decat orice alta activitate comerciala, se ocupa de clienti.
Crearea valorii si satisfactiei clientului este chiar inima gandirii si practicii marketingului
modern.
Marketingul reprezinta satisfacerea clientului contra unui profit. Scopul dublu al
marketingului este, pe de o parte, de a atrage noi clienti promitand o valoare superioara
si, pe de alta parte, de a mentine si a cultiva relatiile cu clientii existenti oferind
satisfactie.
Marketingul este foarte important pentru succesul fiecarei organizatii - mare sau
mica, cu profit sau fara profit, nationala sau internationala.
Multi gandesc despre marketing ca inseamna numai vanzare si reclama. Totusi, in
zilele noastre, vanzarea si reclamele sunt numai varful aisbergului marketingului. Desi
sunt importante, acestea sunt numai doua dintre functiile marketingului si adesea, nu sunt
cele mai importante. Astazi, marketingul poate fi inteles nu in sensul vechi de a efectua o
vanzare, ci in sensul nou de a satisface nevoile clientilor. Daca marketerul reuseste sa
inteleaga nevoile clientului, dezvolta produsele care aduc o valoare superioara, le
distribuie si le promoveaza cu un pret eficient, aceste produse se vor vinde foarte usor.
Astfel, vanzarea si reclama sunt numai o parte dintr-un mix de marketing mai amplu -
adica un set de instrumente de marketing care lucreaza impreuna pentru a influenta piata.
Ph. Kotler a definit marketingul ca un proces social si managerial prin care
indivizii si grupurile de indivizi obtin ceea ce au nevoie si ceea ce isi doresc prin crearea,
oferirea si schimbul de produse ce au o anumita valoare cu altii.
Aceasta definitie este una dintre cele mai complete definitii date marketingului,
cuprinzand o serie de termeni cheie: nevoi, dorinte si cereri; produse, servicii si
experiente; valoare, satisfactie si calitate; schimb, tranzactii si relatii; piete.
- Nevoi, dorinte si cereri
Conceptul de baza al marketingului il reprezinta nevoile umane. Nevoile umane
sunt stari de privatiune resimtita. Acestea includ:
- nevoile fizice pentru hrana, imbracaminte, caldura si siguranta;
- nevoile sociale pentru locuinta si sanatate;
- nevoile individuale pentru cunoastere si auto-exprimare.
Dorintele sunt forma pe care o iau nevoile umane dupa cum sunt modelate de
cultura si personalitatea individului.
Oamenii au dorinte aproape nelimitate, dar resurse limitate. Astfel, ei vor sa
aleaga produse care le asigura cea mai mare valoare si satisfactie pentru banii lor.
Cand sunt sustinute de puterea de cumparare, dorintele devin cereri.
- Produse, servicii si experiente
1. Aurelian A. Bondrea, Introducere in marketing (note de curs), www.spiruharet.ro,
Biblioteca virtuala
2. Pistol Gh., Marketing, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2005
3. Kotler Ph., Principiile marketingului, editia a 3-a, Editura Teora, Bucuresti, 2004
4. Olaru S., Marketing - teorie si aplicatii, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2006
5. Epure M., Programe de marketing, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti,
2001
6. Florescu C., Malcomete P., Pop N. Al., Marketing - Dictionar explicativ, Editura
Economica, Bucuresti, 2003
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.