Introducere în marketing

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Tema 1. Dinamica economiei mondiale si marketingul
1.1. Conceptul de marketing
1.1.1. Nevoi, dorinte si cereri
1.1.2. Produse, servicii si experiente
1.1.3. Valoare, satisfactie si calitate
1.1.4. Schimb, tranzactii si relatii
1.1.5. Pietele
1.2. Managementul marketingului
1.3. Filosofii ale managementului marketingului
1.3.1. Conceptul de productie
1.3.2. Conceptul de produs
1.3.3. Conceptul de vanzare
1.3.4. Conceptul de marketing
1.3.5. Conceptul de marketing societal
1.4. Provocarile marketingului in noul mileniu
Tema 2. Planificarea strategica si procesul de marketing
2.1. Planificarea strategica
2.2. Definirea activitatii si misiunii companiei
2.3. Planificarea de marketing
2.3.1. Segmentarea pietei
2.3.2. lintirea pietei
2.3.3. Pozitionarea pe piata
2.4. Organizarea efortului de marketing
2.4.1. Analiza de marketing
2.4.2. Planificare de marketing
2.4.3. Implementarea marketingului
2.4.4. Controlul de marketing
Tema 3. Marketingul in ,,era internet"
3.1. Era digitala si conectivitatea
3.2. Afacerile electronice, comertul electronic si marketingul electronic in era
internetului
3.3. Domeniile comertului electronic
3.3.1. B2C (Business to Consumer) - firma - consummator
3.3.2. B2B (business to business) - tranzactiile comerciale pe internet intre firme
3.3.3. C2C (consumer to consumer) - tranzactiile pe internet intre clienti
3.3.4. C2B (consumer to business) - tranzactii pe internet conduse de clienti
care iau initiativa in a contacta firmele
3.4. Tipurile de comercianti pe internet
3.4.1. Companiile click-only (comert exclusiv online)
3.4.2. Companiile click-and-mortar (distribuie produsele atat in magazine cat
si online)
3.5. Forme de comert electronic
3.5.1. Site-uri web
3.5.2. Plasarea reclamelor si a promotiilor publicitare pe internet
3.5.3. Crearea si participarea la comunitatile web
3.5.4. Folosirea e-mailului si a webcastingului
Tema 4. Mediul de marketing
4.1. Mediul intern
4.2. Mediul extern
4.2.1. Micromediu
4.2.1.1. Furnizorii
4.2.1.2. Intermediarii comerciali
4.2.1.3. Clientii
4.2.1.4. Concurentii
4.2.1.5. Publicul
4.2.2. Macromediu
4.2.2.1. Mediul demografic
4.2.2.2. Mediul economic
4.2.2.3. Mediul natural
4.2.2.4. Mediul tehnologic
4.2.2.5. Mediul politic
4.2.2.6. Mediul cultural
Tema 5. Gestionarea informatiilor de marketing
5.1. Organizarea informatiei de marketing
5.2. Dezvoltarea informatiei de marketing
5.2.1. Datele interne
5.2.2. Inteligenta de marketing
5.2.3. Cercetarea de marketing
5.3. Procesul de cercetare de marketing
5.3.1. Definirea problemei si a obiectivelor cercetarii
5.3.2. Dezvoltarea planului de cercetare
5.3.3. Implementarea planului de cercetare
5.3.4. Interpretarea si raportarea descoperirilor
5.4. Organizarea relatiilor cu clientii (ORC)
Tema 6. Comportamentul de cumparare individual si organizational
6.1. Pietele de consumatori si comportamentul de cumparare al consumatorilor
6.1.1. Principalii factori care influenteaza comportamentul intreprinderilor
cumparatoare
6.1.1.1. Factorii culturali
6.1.1.2. Factorii sociali
6.1.1.3. Factori de natura personala
6.1.1.4. Factorii psihologici
6.1.2. Procesul decizional al cumparatorului
6.1.2.1. Recunoasterea nevoii
6.1.2.2. Cautarea de informatii
6.1.2.3. Evaluarea alternativelor
6.1.2.4. Decizia de cumparare
6.1.2.5. Comportamentul de dupa cumparare
6.1.3. Procesul decizional de cumparare a produselor noi
6.2. Pietele intreprinderilor si comportamentul intreprinderilor-cumparatoare
6.2.1. Pietele intreprinderilor
6.2.2. Comportamentul intreprinderilor-cumparatoare
6.2.2.1. Recumpararea directa
6.2.2.2. Recumpararea modificata
6.2.2.3. Sarcina noua
6.2.3. Principalii factori care influenteaza comportamentul intreprinderilor
cumparatoare
6.2.4. Procesul de cumparare al intreprinderilor
Tema 7. Fundamentarea strategiei de marketing si a mix-ului de marketing
7.1. Segmentarea pietei, identificarea consumatorilor tinta si pozitionarea
pentru obtinerea unui avantaj competitiv
7.1.1. Segmentarea pietei
7.1.2. Identificarea pietei tinta
7.1.3. Pozitionarea pe piata
7.2. Crearea mixului de marketing

Extras din curs:

Introducere in tema tratata si obiectivele temei:

In societatea contemporana, bazata pe schimbari rapide de mediu, rolul

marketingului pentru succesul oricarei organizatii este hotarator. Astazi, marketingul nu

trebuie privit ca vanzare si obtinerea unui profit cat mai mare pe termen scurt, ci ca

satisfacere superioara a nevoilor consumatorilor care va duce inevitabil la maximizarea

eficientei economice a firmei. In acest capitol se va realiza o definire si o clarificare a

ceea ce se intelege prin termenul de marketing, dar si a altor concepte de baza in

marketing. De asemenea, vor fi prezentate principalele filosofii ale management

marketingului si vor fi aratate si cele mai importante si mai noi provocari cu care se

confrunta in prezent marketerii. Scopul marketingului este acela de a crea relatii

avantajoase cu clientii, livrand o valoare superioara clientilor. A intelege aceste concepte

de baza si a-ti forma propriile idei despre ce inseamna ele pentru dvs. va va da un

fundament solid pentru viitor.

Dupa studierea acestui capitol ar trebui sa puteti sa:

1. definiti marketingul si conceptele sale de baza;

2. explicati relatiile care se dezvolta intre valoare, satisfactie si calitate, din

punctul de vedere al clientului;

3. definiti managementul marketingului si sa intelegeti modul in care marketerii

gestioneaza cererea si construiesc relatii profitabile cu clientii;

4. comparati cele cinci filozofii ale marketingului;

5. analizati provocarile majore cu care se confrunta marketerii, indreptandu-se

catre noul mileniu ,,conectat".

Conceptele cheie:

Nevoie umana - stare de privatiune resimtita.

Dorinta - forma pe care o iau nevoile umane dupa cum sunt modelate de cultura si

personalitatea individului.

Cererea - exprimarea dorintei atunci cand exista puterea de cumparare.

Produs - orice lucru care poate fi oferit pe piata in vederea atragerii atentiei,

achizitiei, utilizarii sau consumului si care poate satisface o nevoie sau o dorinta.

Produsul poate fi un obiect, un serviciu, o persoana, un loc, o organizatie sau o idee.

Miopie de marketing - perceperea deformata a realitatii de catre unii

intreprinzatori reprezentand incapacitatea lor de a ,,vedea" in perspectiva efectul derularii

afacerii proprii. Mai exact, conceptul de produs, promovat in mod exagerat, poate genera

asa-numita miopie de marketing, adica o concentrare exagerata a atentiei

intreprinzatorului asupra produsului, in detrimentul nevoilor consumatorului.

Marketing - cunoasterea si satisfacerea nevoilor consumatorului mai bine decat

concurenta, dar tinand cont de nevoile lui actuale cat si ulterioare si de cele ale societatii

in ansamblu, incercand fidelizarea acestuia si crearea unei retele de marketing puternice,

contra un profit. Mai simplu spus, prin marketing se realizeaza adaptarea firmei la mediul

ei de marketing.

Marketing relational - procesul de creare, mentinere si intretinere a relatiilor cu

clientii firmei, dar si cu toti ceilalti detinatori de interese (distribuitori, furnizori, etc.).

Managementul marketingului - reprezinta analiza, planificarea, implementarea si

controlul programelor proiectate sa creeze, sa construiasca si sa mentina schimburi

profitabile cu cumparatorii tinta in scopul realizarii de obiective organizationale.

Demarketing - este o varianta a strategiei de piata in cazul in care cererea este

excesiva, care poate fi adoptata de o organizatie pentru a reduce temporar sau permanent

cererea.

Marketing societal - conceptul potrivit caruia o firma ar trebui sa ia decizii de

marketing tinand seama de nevoile consumatorilor, de interesele lor pe termen lung, de

nevoile firmei si de interesele de perspectiva ale societatii in ansamblu.

Rezumat:

Conceptul de marketing

Marketingul, mai mult decat orice alta activitate comerciala, se ocupa de clienti.

Crearea valorii si satisfactiei clientului este chiar inima gandirii si practicii marketingului

modern.

Marketingul reprezinta satisfacerea clientului contra unui profit. Scopul dublu al

marketingului este, pe de o parte, de a atrage noi clienti promitand o valoare superioara

si, pe de alta parte, de a mentine si a cultiva relatiile cu clientii existenti oferind

satisfactie.

Marketingul este foarte important pentru succesul fiecarei organizatii - mare sau

mica, cu profit sau fara profit, nationala sau internationala.

Multi gandesc despre marketing ca inseamna numai vanzare si reclama. Totusi, in

zilele noastre, vanzarea si reclamele sunt numai varful aisbergului marketingului. Desi

sunt importante, acestea sunt numai doua dintre functiile marketingului si adesea, nu sunt

cele mai importante. Astazi, marketingul poate fi inteles nu in sensul vechi de a efectua o

vanzare, ci in sensul nou de a satisface nevoile clientilor. Daca marketerul reuseste sa

inteleaga nevoile clientului, dezvolta produsele care aduc o valoare superioara, le

distribuie si le promoveaza cu un pret eficient, aceste produse se vor vinde foarte usor.

Astfel, vanzarea si reclama sunt numai o parte dintr-un mix de marketing mai amplu -

adica un set de instrumente de marketing care lucreaza impreuna pentru a influenta piata.

Ph. Kotler a definit marketingul ca un proces social si managerial prin care

indivizii si grupurile de indivizi obtin ceea ce au nevoie si ceea ce isi doresc prin crearea,

oferirea si schimbul de produse ce au o anumita valoare cu altii.

Aceasta definitie este una dintre cele mai complete definitii date marketingului,

cuprinzand o serie de termeni cheie: nevoi, dorinte si cereri; produse, servicii si

experiente; valoare, satisfactie si calitate; schimb, tranzactii si relatii; piete.

- Nevoi, dorinte si cereri

Conceptul de baza al marketingului il reprezinta nevoile umane. Nevoile umane

sunt stari de privatiune resimtita. Acestea includ:

- nevoile fizice pentru hrana, imbracaminte, caldura si siguranta;

- nevoile sociale pentru locuinta si sanatate;

- nevoile individuale pentru cunoastere si auto-exprimare.

Dorintele sunt forma pe care o iau nevoile umane dupa cum sunt modelate de

cultura si personalitatea individului.

Oamenii au dorinte aproape nelimitate, dar resurse limitate. Astfel, ei vor sa

aleaga produse care le asigura cea mai mare valoare si satisfactie pentru banii lor.

Cand sunt sustinute de puterea de cumparare, dorintele devin cereri.

- Produse, servicii si experiente

Bibliografie:

1. Aurelian A. Bondrea, Introducere in marketing (note de curs), www.spiruharet.ro,

Biblioteca virtuala

2. Pistol Gh., Marketing, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2005

3. Kotler Ph., Principiile marketingului, editia a 3-a, Editura Teora, Bucuresti, 2004

4. Olaru S., Marketing - teorie si aplicatii, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2006

5. Epure M., Programe de marketing, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti,

2001

6. Florescu C., Malcomete P., Pop N. Al., Marketing - Dictionar explicativ, Editura

Economica, Bucuresti, 2003

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Introducere in marketing.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
66 pagini
Imagini extrase:
66 imagini
Nr cuvinte:
29 349 cuvinte
Nr caractere:
157 472 caractere
Marime:
567.85KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
marketing, resurse, Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!