Cultura afacerilor

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Introducere4
Capitolul I. Cultura organizationala5
1.1. Conceptul de cultura organizationala5
1.2. Continutul culturii organizationale13
1.3. Factorii de influenta ai culturii organizationale25
1.4. Diagnosticarea si modificarea culturii organizationale28
Practicum37
Bibliografia41
Capitolul II. Etica afacerilor43
2.1. Conceptul de etica afacerilor43
2.2.Particularitatile comportamentului etic52
2.3. Solutionarea dilemelor etice58
2.4.Majorarea indicatorilor comportamentului etic67
Practicum74
Bibliografia79
Capitolul III. Responsabilitatea sociala a firmei81
3.1. Definirea responsabilitatii sociale a intreprinderii81
3.2. Continutul responsabilitatii sociale a firmei86
Practicum95
Bibliografia98
Capitolul IV. Eticheta in afaceri100
4.1. Bazele etichetei in afaceri100
4.2. Eticheta relatiilor de afaceri108
4.3. Codul manierelor la mesele de afaceri115
4.4. Conduita in locurile publice121
4.5. Arta de a face cadouri124
Practicum128
Bibliografia135
Capitolul V. Imaginea unui om de afaceri136
5.1. Vestimentatia omului de afaceri136
5.2. Accesoriile, coafura, fardul143
Practicum147
Bibliografia148
Capitolul VI. Codul manierilor in afacerile internationale149
6.1. Diferentele de cultura149
6.2. Caracteristici ale omului de afaceri american153
6.3. Caracteristici ale stilului asiatic155
6.4. Caracteristici ale stilului arab160
6.5. Caracteristici ale stilului european162
Practicum170
Bibliografia172

Extras din curs:

Cultura organizationala repre-zinta un subiect al managementului, caruia in prezent i se acorda o mare atentie.

La nivel mondial interesul pentru cultura organizationala s-a declansat in deceniul al VII-lea al secolului XX. Cauza principala indirecta a reprezentat-o performantele firmelor nipone explicate intr-o masura apreciabila prin cultura lor specifica.

Pentru Republica Moldova aceasta insa constituie un domeniu al managementului nou si putin studiat. Un numar nesemnificativ de intreprinderi autohtone i-au in consideratie cultura organizationala, neglijand impactul major asupra procesului decizional, motivational, de control. insa managementul este profund interesat de cunoasterea acestui fenomen pentru ca sa-l utilizeze eficient in vederea formularii si sustinerii strategiilor si politicilor sale, a deciziilor, antrenarii resurselor umane etc.

Cultura este un fenomen colectiv, deoarece este, in cele din urma, acceptata cel putin partial de oamenii cate traiesc si conlucreaza in acelasi mediu social unde a fost invatata. in contextul dat prin cultura se subintelege totalitatea ideilor, valorilor, traditiilor unui grup distinctiv de oameni.

Organizatia, la randul sau, are o cultura care include cel putin acele intelegeri impartasite, care permite membrilor ei sa conlucreze. Nu este absolut necesar ca toti membrii sa partajeze toate intelegerile, astfel unii pot sa le impartaseasca, in timp ce altii doar sa adere la ele. in sensul mai larg, cultura defineste si exprima atat atitudinile, cat si comportamentul. Ea reprezinta o modalitate de existenta, evaluare si actiune impartasita de un colectiv si transmisa din generatie in generatie. Cultura cuprinde conceptul de moralitate - determinand pentru fiecare organizatie ce este ,,corect" si ,,drept" si invata indivizii cum ,,trebuie" facute lucrurile sau indeplinite sarcinile.

Cultura organizationala prin sfera sa de cuprindere si implicatiile sale depaseste sfera stricta a managementului organizatiei. Practic, toate procesele de firma, indiferent de natura lor manageriala, economica, tehnica, juridica etc., sunt influentate sensibil sub raportul continutului si modalitatilor de desfasurare de cultura organizationala.

Fiecare organizatie se caracterizeaza nu numai prin structura si tehnologiile folosite, dar si printr-o cultura. Cultura organizatiei se formeaza din trecutul si prezentul acesteia, din persoanele care activeaza la moment in companie, de tehnologii si resurse, precum si din scopurile, obiectivele si valorile celor care lucreaza in organizatie.

Dat fiind faptul ca fiecare organizatie are o combinatie diferita de elemente mentionate mai sus, fiecare va avea o cultura unica. Aceasta cultura in literatura de specialitate poate fi determinata prin mai multe expresii: cultura organizationala, cultura corporativa, cultura manageriala, cultura de intreprindere, identitate de intreprindere etc.

Cultura organizationala reprezinta un sistem de valori si concepte, partajate de toti lucratorii unei organizatii, care determina comportamentul lor si caracterul activitatii firmei.

La randul sau, aceste concepte si valori determina normele care apar si modelele de comportament care reies din aceste norme. Termenul partajate nu inseamna neaparat ca membrii organizatiei au ajuns la un acord unanim acceptat asupra acestor probleme, desi acest lucru se poate intampla. El inseamna mai degraba, ca ei au fost expusi in acelasi timp la ele si ca au un minim de intelegere continua a lor.

Ajunsi in organizatie cu propriile sale idei despre oameni, despre bunastare si fericire, despre relatiile dintre sefi si subalterni personalul isi propaga convingerile sale asimiland in acelasi timp obiceiurile, regulile, restrictiile existente in cadrul acesteia. Din acest amestec de convingeri, idealuri, comportamente si limbaje se naste cultura fiecarei organizatii.

Purtatorii culturii organizationale sunt oamenii. insa in organizatie cu o cultura organizationala deja formata ea se abstracteaza de la oameni si devine un atribut al firmei, o componenta al ei, care are un impact puternic asupra membrilor colectivului, transformand comportamentul lor in corespundere cu normele si valorile, ce constituie temelia ei.

Bibliografie:

Baldrige L." Codul manierilor in afaceri", Bucuresti, Business Tech International Press S.R.L.,1996

Burdus E. ,,Managementul comparat, Bucuresti, Economica,1997

Hofstede G. ,,Managementul structurilor multiculturale", Bucuresti, Economica,1996.

Johns G. "Comportament organizational", Bucuresti, Economica,1998.

Robinson D. "Eticheta in faceri", Bucuresti, Rentrop and Straton, 1999

Scott B. "Arta negocierilor", Bucuresti, Ed. Tehnica, 1996

Zait N. ,,Managementul intercultural: valorizarea diferentelor culturale", Bucuresti, Economica,2002.

*** ,,??????? ??????", ???-?? ?????? ?????, ????, 1998

????? ?. ,,??????????? ??????", ???-?? ???????? and C, ??????, 1996

??????? ?.?., ??????? ?.?. ,,?????????? ? ????? ??????????? ? ???????: ??????? ???????", IVC ,,Marketing", ??????, 2000

??????? ?. "??????????? ??????. ??????? ????????", ???-89, ??????, 2001

????? ?. ,,????? ???????", ??????, ???????, 1998

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cultura afacerilor.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
172 pagini
Imagini extrase:
172 imagini
Nr cuvinte:
53 210 cuvinte
Nr caractere:
275 500 caractere
Marime:
204.70KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
marketing, afaceri, Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Profesorului:
Covas Lilia
Sus!