Importanța transporturilor

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Dupa unii autori, deciziile majore de business, afectate de activitatile de transport, se pot clasifica

astfel: decizii de produs, decizii privind acoperirea pietei (localizarea); decizii de cumparare; decizii de

amplasare; decizii de pret.

Deciziile de produs, se refera la lansarea unor produse in fabricatie, ele vor tine seama si de costul,

accesibilitatea si acceptabilitatea acestora la transport.

Decizii privind acoperirea (localizarea) pietei. Dupa luarea deciziei de fabricare a unui produs,

managementul firmei va trebui sa ia decizia referitoare la locul unde produsul va fi vandut, decizie afectata

de asemenea, de accesibilitatea, acceptabilitatea si costul transportului, precum si de caracteristicile fizice

ale produsului.

Decizii de cumparare (achizitionare). Orice firma, indiferent de producator, angrosist, detailist, sau

firma de servicii, trebuie sa ia decizii referitoare la: ,,ce, unde si cand", sa cumpere, decizii care vor fi

influentate de accesibilitatea, acceptabilitatea si costul transportului, pentru bunurile materiale: materii

prime, piese de schimb, produse finite pentru revanzare.

Decizii de amplasare a intreprinderilor, depozitelor, magazinelor si altor unitati. Acestea vor fi

influentate de un complex de factori economici, sociali si politici, dintre care realizarea activitatilor de

transport ocupa un rol important.

Decizii de pret. Transportul influenteaza direct costul produselor, in operatiile de business, el poate

influenta deciziile de pret adoptate de firmele de afaceri, in special de firmele care au o politica orientata

pe pret. Modificarea tarifelor de transport, influenteaza in mod direct preturile produselor dintr-o serie de

ramuri ale economiei, in special la produsele unde costul transportului are o pondere semnificativa in costul

total al produsului.

6.2. FACTORII CARE INFLUENtEAZa COSTURILE DE TRANSPORT

O problema importanta a managementului firmei, o reprezinta identificarea factorilor care

influenteaza costurile, respectiv tariful de transport.

Se considera ca, in general, factorii care influenteaza costurile pot fi grupati in doua categorii:

y Factori legati de produs.

y Factori legati de piata.

1. Factorii legati de produs. Multi factori legati de caracteristicile produselor influenteaza costul,

respectiv tariful de transport. Dintre acestia cei mai importanti sunt urmatorii:

a) Densitatea, se refera la tara (greutatea) si volumul produselor. Astfel, produsele cu greutate mica si

volum mare (electronice, imbracaminte, jucarii etc.) au costuri si tarife mari de transport, fata de produsele

cu densitate mare (otel, materiale de constructii etc.).

b) Depozitarea, ambalarea, determina gradul in care un produs poate ocupa (umple) spatiul accesibil

al unui vehicul de transport. O serie de produse transportate in vrac: cereale, produse petroliere, pot fi

depozitate si stivuite usor, ele ocupand complet spatiul afectat incarcaturii (container, vagon de cale ferata,

autovehicul, nava, conducte, etc.). Alte produse, cum ar fi: autovehicule, masini unelte, instalatii etc., sunt

depozitate mai putin eficient (ocupa suprafete mari de depozitare), realizand un grad redus de ocupare a

capacitatii de incarcare din mijloacele de transport.

Folosirea unor ambalaje corespunzatoare, cu dimensiuni modulate, asigura o eficienta ridicata in

utilizarea mijloacelor de grupaj (containere), a spatiilor de incarcare din mijloacele de transport a

suprafetelor de depozitare si determina o accesibilitate marita in utilizarea unor mijloace de manipulare de

mare randament, ceea ce reduce costul transportului. Referitor la spatiile de manipulare, trebuie sa aratam

ca, in general, caracteristicile fizice ale produselor influenteaza tehnologiile de manipulare si costul acestor

operatii la incarcarea, descarcarea si transbordarea lor in cadrul procesului de transport.

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

c) Responsabilitatea (garantia). Produsele cu greutate si volum mare, care pot fi usor deteriorate sau

cele la care riscul de furt este mai mare (produse de lux, computere etc.), au un cost de transport mai

ridicat in cazul in care transportatorul ia asupra sa riscul sau responsabilitatea.

Alti factori legati de produs sunt caracteristicile de risc (deteriorare) ale produselor, ceea ce

determina necesitatea folosirii unor ambalaje mai rezistente, marind astfel costul (tariful) transportului.

Acesti factori sunt importanti in industria chimica, industria materialelor plastice etc.

2. Factori legati de piata. Alaturi de caracteristicile produsului, factorii legati de piata afecteaza, de

asemenea, costul de transport. Cei mai importanti sunt: gradul de competitie inter si intramodal; localizarea

pietelor; reglementarile guvernamentale de transport; balanta de trafic in teritoriu; sezonalitatea in

deplasarea produselor.

6.10. ALEGEREA TEHNOLOGIEI DE TRANSPORT

Tehnologia de transport se refera la operatiile fizice care au loc in timpul deplasarii bunurilor intre

furnizori si clienti (ambalarea pentru transport, depozitare, manipulare, deplasare sau transport

propriu-zis), cat si la mijloacele de transport folosite fie in cadrul unui singur mod de transport (transport

model) fie in combinatie cu alte tipuri de mijloace de transport, in combinatii modale (transporturi

combinate). Se refera, de asemenea, si la metodele si mijloacele tehnice folosite pentru realizarea

operatiilor care se asociaza transportului propriu-zis (deplasarea) cum ar fi: utilaje si tehnici de manipulare,

utilaje si tehnici de depozitare, utilaje si tehnici de ambalare, unitatile de incarcatura si manipulare,

mijloace de grupaj etc.

tinand seama de cerintele

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Importanta transporturilor.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
6 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
3 525 cuvinte
Nr caractere:
19 635 caractere
Marime:
59.98KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Tag-uri:
transporturi, tehnologie, evolutie
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!