Dupa unii autori, deciziile majore de business, afectate de activitatile de transport, se pot clasifica
astfel: decizii de produs, decizii privind acoperirea pietei (localizarea); decizii de cumparare; decizii de
amplasare; decizii de pret.
Deciziile de produs, se refera la lansarea unor produse in fabricatie, ele vor tine seama si de costul,
accesibilitatea si acceptabilitatea acestora la transport.
Decizii privind acoperirea (localizarea) pietei. Dupa luarea deciziei de fabricare a unui produs,
managementul firmei va trebui sa ia decizia referitoare la locul unde produsul va fi vandut, decizie afectata
de asemenea, de accesibilitatea, acceptabilitatea si costul transportului, precum si de caracteristicile fizice
ale produsului.
Decizii de cumparare (achizitionare). Orice firma, indiferent de producator, angrosist, detailist, sau
firma de servicii, trebuie sa ia decizii referitoare la: ,,ce, unde si cand", sa cumpere, decizii care vor fi
influentate de accesibilitatea, acceptabilitatea si costul transportului, pentru bunurile materiale: materii
prime, piese de schimb, produse finite pentru revanzare.
Decizii de amplasare a intreprinderilor, depozitelor, magazinelor si altor unitati. Acestea vor fi
influentate de un complex de factori economici, sociali si politici, dintre care realizarea activitatilor de
transport ocupa un rol important.
Decizii de pret. Transportul influenteaza direct costul produselor, in operatiile de business, el poate
influenta deciziile de pret adoptate de firmele de afaceri, in special de firmele care au o politica orientata
pe pret. Modificarea tarifelor de transport, influenteaza in mod direct preturile produselor dintr-o serie de
ramuri ale economiei, in special la produsele unde costul transportului are o pondere semnificativa in costul
total al produsului.
6.2. FACTORII CARE INFLUENtEAZa COSTURILE DE TRANSPORT
O problema importanta a managementului firmei, o reprezinta identificarea factorilor care
influenteaza costurile, respectiv tariful de transport.
Se considera ca, in general, factorii care influenteaza costurile pot fi grupati in doua categorii:
y Factori legati de produs.
y Factori legati de piata.
1. Factorii legati de produs. Multi factori legati de caracteristicile produselor influenteaza costul,
respectiv tariful de transport. Dintre acestia cei mai importanti sunt urmatorii:
a) Densitatea, se refera la tara (greutatea) si volumul produselor. Astfel, produsele cu greutate mica si
volum mare (electronice, imbracaminte, jucarii etc.) au costuri si tarife mari de transport, fata de produsele
cu densitate mare (otel, materiale de constructii etc.).
b) Depozitarea, ambalarea, determina gradul in care un produs poate ocupa (umple) spatiul accesibil
al unui vehicul de transport. O serie de produse transportate in vrac: cereale, produse petroliere, pot fi
depozitate si stivuite usor, ele ocupand complet spatiul afectat incarcaturii (container, vagon de cale ferata,
autovehicul, nava, conducte, etc.). Alte produse, cum ar fi: autovehicule, masini unelte, instalatii etc., sunt
depozitate mai putin eficient (ocupa suprafete mari de depozitare), realizand un grad redus de ocupare a
capacitatii de incarcare din mijloacele de transport.
Folosirea unor ambalaje corespunzatoare, cu dimensiuni modulate, asigura o eficienta ridicata in
utilizarea mijloacelor de grupaj (containere), a spatiilor de incarcare din mijloacele de transport a
suprafetelor de depozitare si determina o accesibilitate marita in utilizarea unor mijloace de manipulare de
mare randament, ceea ce reduce costul transportului. Referitor la spatiile de manipulare, trebuie sa aratam
ca, in general, caracteristicile fizice ale produselor influenteaza tehnologiile de manipulare si costul acestor
operatii la incarcarea, descarcarea si transbordarea lor in cadrul procesului de transport.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
c) Responsabilitatea (garantia). Produsele cu greutate si volum mare, care pot fi usor deteriorate sau
cele la care riscul de furt este mai mare (produse de lux, computere etc.), au un cost de transport mai
ridicat in cazul in care transportatorul ia asupra sa riscul sau responsabilitatea.
Alti factori legati de produs sunt caracteristicile de risc (deteriorare) ale produselor, ceea ce
determina necesitatea folosirii unor ambalaje mai rezistente, marind astfel costul (tariful) transportului.
Acesti factori sunt importanti in industria chimica, industria materialelor plastice etc.
2. Factori legati de piata. Alaturi de caracteristicile produsului, factorii legati de piata afecteaza, de
asemenea, costul de transport. Cei mai importanti sunt: gradul de competitie inter si intramodal; localizarea
pietelor; reglementarile guvernamentale de transport; balanta de trafic in teritoriu; sezonalitatea in
deplasarea produselor.
6.10. ALEGEREA TEHNOLOGIEI DE TRANSPORT
Tehnologia de transport se refera la operatiile fizice care au loc in timpul deplasarii bunurilor intre
furnizori si clienti (ambalarea pentru transport, depozitare, manipulare, deplasare sau transport
propriu-zis), cat si la mijloacele de transport folosite fie in cadrul unui singur mod de transport (transport
model) fie in combinatie cu alte tipuri de mijloace de transport, in combinatii modale (transporturi
combinate). Se refera, de asemenea, si la metodele si mijloacele tehnice folosite pentru realizarea
operatiilor care se asociaza transportului propriu-zis (deplasarea) cum ar fi: utilaje si tehnici de manipulare,
utilaje si tehnici de depozitare, utilaje si tehnici de ambalare, unitatile de incarcatura si manipulare,
mijloace de grupaj etc.
tinand seama de cerintele
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.