In cadrul cercetarilor de dinamica zborului intocmirea ecuatiilor miscarii ocupa un loc central, acestea constituind nucleul de calcul al tuturor aplicatiilor pe modele de studiu in vederea determinarii performantelor tehnico-tactice pentru diferite aparate de zbor. Desi ecuatiile miscarii sunt cunoscute, fiind prezentate in lucrarile [N7], [B2], [H1], [E1],[E2], [K1],[K9], [K2], fiecare autor, sau grup de autori, adopta o anumita forma cu particularizari legate de aplicatiile pe care doreste sa le dezvolte. Astfel, in continuare, dupa ce vom scrie ecuatiile de miscare in triedrul mobil legat de aparatul de zbor vom aduce ecuatiile de forte in triedrul aerodinamic iar apoi pentru o evolutie simetrica vom separa miscarea longitudinala de cea laterala in scopul liniarizarii ecuatiilor miscarii .
Fig. 1.1 Configuratie cu un singur plan de simetrie (tip avion)
Pentru scrierea ecuatiilor generale de miscare in triedrul mobil Oxyz cu originea in centrul maselor (fig. 1.1) se utilizeaza urmatoarele notatii:
m - masa;
- forte exterioare si forte reactive gazodinamice;
- momente exterioare si momente reactive gazodinamice in raport cu centrul maselor;
- momentul cinetic in raport cu centrul maselor;
Considerand aparatul de zbor ca un rigid de masa variabila si aplicand teorema impulsului si teorema momentului cinetic, ecuatiile dinamice ale miscarii sunt de forma [N7]:
; ,
in care termenii datorati variatiei masei si momentelor de inertie sunt continuti in membrul drept al relatiilor (1.1).
Explicitand derivata absoluta a vectorilor viteza si moment cinetic, relatiile anterioare devin:
(1.1)
; , (1.2)
unde este viteza unghiulara instantanee a triedrului avion fata de triedrul fix.
Daca se pun in evidenta termenii aerodinamici, gazodinamici si de greutate, precum si componentele acestora dupa axele triedrului mobil:
- forta aerodinamica;
- momentul aerodinamic;
- tractiunea;
- momentul gazodinamic de amortizare si comanda [N7],
- greutatea cu componentele:
1. ABGARIAN,K.A.,KALIAZIN,E.L.,MISIN,V.P.,RAPOPORT,I.M.,Dinamika raket, Ed. Masinostroenie, Moskva, 1990.
2. ALEKSANDROV, G.V., SVIATODUH, B.K., Upravliaemie dvijenia v ploskosti simmetrii krilatih apparatov razlicinih shem, Injenernii Jurnal, T.III, Vip. I, 1963.
3. ARDEMA, M.D.,RAJAN, N., Separation of Time Scales in Aircraft Trajectory Optimization, Journal of Guidance, Control and Dynamics Vol 8, No.2, March- April 1985, pp. 275-278.
4. ARDEMA, M.D., RAJAN, N., Slow and Fast State Variables for Three-Dimensional Flight Dynamics, Journal of Guidance, Control and Dynamics Vol 8, No.4, 1985, pp.532-535.
5. ARDEMA, M.D. , RAJAN, N., YANG, L., Three-Dimensional Energy-State Extremals in Feedback Form , Journal of Guidance, Control and Dynamics, Vol 14, No 4 ,July-August 1989, pp. 601- 605.
6. AZUMA AKIRA , The Alocation of the Control Magnitude for Axisymmetrical Missiles, Trans. Japan Soc.Aero.Space.Sci., Vol2, No2, 1960.
B
1. BELEA, C., Teoria sistemelor, sisteme neliniare, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1985.
2. BELEA, C., LUNGU, R., CISMARU, C., Sisteme giroscopice si aplicatiile lor, Ed. Scrisul Romanesc, Craiova, 1986.
3. BEN-ASHER, J.Z., CLIFF, E.M., Optimal Evasion Against a Proportionally Guided Pursuer, Journal of Guidance, Control and Dynamics, Vol 12, No. 4 , July.-August. 1989, pp.598-601.
4. BENNETT, R.R.,MATHEWS, W.E., Analytical determination of miss distances for linear homing navigation systems, Hughes Tech. Memo. 260, March 1952.
5. BERBENTE, C., CONSTANTINESCU,N.V., Dinamica gazelor, lit. I.P.Bucuresti, 1977.
6. BERBENTE, C., ZANCU, S.,TATARANU, C., Metode numerice in aviatie, lit. I.P.Bucuresti, 1988.
7. BEST, D., ENG, B., Some Problems of Polar Missile Control, Journal of the Royal Aeronautical Society, No 596, 1960.
8. BOLTIANSKI ,V., Comande optimale des systems discrets, Ed. Mir, Moskva, 1976.
9. BOLZ, R., Dynamic Stability of a Missile in Rolling Flight, Journal of the Aeronautical Sciences, Vol. 19, No. 6, 1952.
10. BREAKWELL, J.V., Optimizatia traektorii, Vaprosi Raketnoi Tehniki, No. 1,pp. 46-69, 1961
C
1. CAMPBELL, G.S., Induced Rolling Moment of Supersonic Speeds, Journal of the Aeronautical Sciences, Vol. 24, No.6, 1957.
2. CARAFOLI, E., CONSTANTINESCU, V.N. , Dinamica fluidelor incompresibile, Ed. Academiei, Bucuresti, 1981.
3. CARAFOLI, E. , CONSTANTINESCU, V.N., Dinamica fluidelor compresibile ,Ed. Academiei, Bucuresti,1984.
4. CARPANTIER,R.,Guidance des avions et des missiles aerodynamiques. , Tom I,II,III, lit. ENSAE - 1989.
5. CARRINGTON, C.K.,. JUNKINS, J.L., Optimal Nonlinear Feedback Control for Spacecraft Attitude Maneuvres, Journal of Guidance, Control and Dynamics Vol.9, March-April 1986,pp.235-239.
6. CERESUELA, R.,Problemi aerodinamiki issledovateliskih raket, Vaprosi Raketnoi Tehniki, No. 5, pp.30-44, 1968.
7. CHAPMAN, D., KESTER R., Zomeri koeffitienta turbulentnovo trenia na tilindrah vaksialnom patoke pri dozvukovih i sverzvukovih skorostia, Vaprosi Raketnoi Tehniki, No.1, pp.31-41, 1954.
8. CHAWIA, J., Aerouprulaia neustoicivosti na bolisih cislah M., Vaprosi Raketnoi Tehniki, No 1, pp. 56-79, 1959.
9. CHELARU, T.V., LASCU, P., Corectii ale modelului teoretic pentru calculul coeficientului fortei axiale la incidenta nula , cu ajutorul rezultatelor experimentale pe configuratii axial-simetrice alungite, Revista Tehnica Militara , Nr. 1-1993, Bucuresti, iunie-1993.
10. CHELARU, T.V., DOBRE, L., Studiu comparativ al ecuatiei autodirijarii utilizind modelul dinamic si cinematic al rachetei, Revista Tehnica Militara, Nr. 1 -1993, Bucuresti, iunie - 1993.
11. CHELARU, T.V, Studii privind dinamica rachetelor dirijate, Teza de doctorat, Bucuresti, 12-mai-1994.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.