Definirea si conturarea problematicii

Geologia - stiinta a Pamantului care, pentru scopuri atat teoretice cat si practice, studiaza compozitia si structura litosferei terestre, fenomenele si procesele care introduc schimbari la nivelul acesteia, precum si caracteristicile generale si ambianta cosmica in care evolueaza Pamantul.

Geologia inginereasca

(1) stiinta care cerceteaza caracteristicile fizico-mecanice ale terenurilor pe care se fundeaza diversele constructii (geotehnica);

(2) stiinta care se ocupa cu - studiul mediului geologic natural ca amplasament pentru lucrarile ingineresti (alegerea amplasamentelor si furnizarea datelor necesare la proiectarea, executarea si exploatarea constructiilor),

- ca sursa pentru extragerea unor materiale de constructii si

- efectuarea de prognoze asupra consecintelor activitatii umane in crusta terestra.

(3) stiinta dedicata investigarii, studierii si solutionarii problemelor de inginerie si mediu, care pot aparea ca rezultat al interactiunii dintre geologie si lucrarile si activitatile umane, precum si prezicerii si dezvoltarii masurilor pentru prevenirea si remedierea hazardelor geologice (International Association for Engineering Geology and the Environment).

Geologia inginereasca abordeaza aplicatiile cunostintelor geologice in domeniul ingineriei (In general, al ingineriei constructiilor in special) si cuprinde:

- definirea geomorfologiei, structurii, litologiei, stratigrafiei si conditiilor hidrogeologice a formatiunilor geologice;

- caracterizarea proprietatilor mineralogo-petrografice, fizico-mecanice, chimice si hidraulice a tuturor geomaterialelor utilizate in constructii;

- evaluarea comportamentului mecanic, hidrologic si seismic a maselor de sol si roca;

- prezicerea modificarilor in timp a proprietatilor mai sus amintite;

- determinarea parametrilor ce sunt utilizati in analiza stabilitatii lucrarilor ingineresti si a maselor de roci;

- mentinerea si imbunatatirea conditiilor de mediu si proprietatilor terenului.

Relatia cauza-efect in geologie

- cauze: interne si externe

- procese: petrogenetice - magmatice, metamorfice, sedimentare; de deformare

- efecte: corpuri geologice - compozitie, structura

Corp geologic -> teren de fundare

Corp geologic - este o portiune a litosferei care pe diverse criterii (compozitionale, structurale, genetice, de varsta, complexe) poate fi delimitata de zonele adiacente.

Roca de baza - cuprinde toate rocile de varsta in general precuaternara, consolidate, uneori afectate de procese de deformare (plicative sau disjunctive), avand proprietati geomecanice superioare.

Formatiunea acoperitoare - este alcatuita din roci pamantoase (pamanturi), neconsolidate, de varsta cuaternara, formate pe seama rocilor de baza prin procese de alterare fizica, chimica si biologica, avand proprietati geomecanice inferioare.

Masiv de roca - o portiune de teren caracterizata din punct de vedere geomecanic, in vederea realizarii de lucrari ingineresti.

Geostructura - acea parte a unei structuri / formatiuni geologice aflata in interactiune cu lucrarea inginereasca.

Teren de fundare - zona situata in apropierea suprafetei scoartei terestre in care, datorita executarii constructiei (fundatiei) au loc schimbari fata de situatia initiala si in care se resimt efectele actiunii constructiei.

Bibliografie:

Bancila I. - coord. (1980, 1981) Geologie inginereasca - vol I si II. Ed. Tehnica, Bucuresti.

Bancila I. (1989) Geologia amenajarilor hidrotehnice. Ed. Tehnica, Bucuresti.

Bomboe P., Marunteanu C. (1986) Geologie inginereasca. Tipografia Universitatii Bucuresti.

Marchidanu E. (2005) Geologie pentru inginerii constructori cu elemente de protectie a mediului geologic si geologie turistica. Ed. Tehnica, Bucuresti.

Paunescu M., Pop V., Silion T. (1982) Geotehnica si fundatii. Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti.

Preda I. (1971) Geologie inginereasca - ed. a II-a. Centrul de multiplicare al Universitatii din Bucuresti.

• Geologie.pdf