Literatură Comparată

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Contestarea notiunii de ,,gen" literar ca si conventia tacita conform

careia ,,a ordona opere literare in functie de apartenenta lor la un gen

inseamna a le devaloriza, se fac simtite in studiile de gen, ca reactie tarzie

la modalitatea clasica, canonica, de a judeca o opera literara in functie de

conformitatea fata de regulile genului. Teoria genurilor in discutie astazi,

legata de teoria discuruslui literar an genere, intampina o problema tinand de

caracterul specific al oricarei norme estetice. O opera mare, artistic vorbind,

spatiul in care se intalnesc doua trepte ale unui ,,gen", cea pe care o

depaseste si cea pe care o creeaza. Un caz aparte il formeaza literatura de

masa pentru care inscrierea cat mai bine in regulile genului asigura succesul

operei (Kate Hamburger, Logique des genres litteraires, Seuil, 1986;

Theories des genres, Seuil, 1986).

Numeroasele tentative de codificare a unui gen literar au dus la

crearea unor modele, a unor tipare conventionale, in care regulile de gen

sunt reperabile, atat la nivelul formal, structural, cat si la nivelul selectiei

tematice, prin imitatii si reluari.

Modificari in timp ale modului de organizare textuala a formelor literare

narative permit identificarea legaturii generice cu modelul conventional

primar dar si asimilarea si devalorizarea acestuia. La vremea lor, Don Quijote

de la Mancha, Jacques Fatalistul sau Tristram Shandy se nasteau ca

receptari si comentarii implicite a unor conventii romanesti deja cliseizate,

fixate in structuri formale si tematice specifice.

Pe de alta parte, scriitorul nu-si concepe textul numai in functie de

intentia sa comunicativa, ci si de ceea ce Hans Robert Jauss numeste

,,orizontul de asteptare", care presupune un nivel al asteptarilor cititorului

implicand experienta ,,prealabila a genului literar, cunoscut din forma si

tematica operelor anterioare".

Discutand despre trasaturile caracteristice care ar plasa o opera

literara intr-o categorie de ,,gen"este evident ca numai unele parti ale operei

tin de clasa in discutie si in functie de multitudinea de criterii generice un

roman ca Pamela de Richardson poate fi catalogat ca roman epistolar,

roman de analiza, roman de moravuri, etc.

Trasaturile luate in discutie sunt eterogen selectate, fie din categoria

criteriilor formale, fie din cele tematice: marcile formale nu sunt suficiente,

diferite forme de scriitura putand selecta aceleasi teme (camp de

semnificatii): debutul unui text in medias res functioneaza in egala masura in

tragedie, epopee, roman, dupa cum ,,ratacirile eroului" imbraca inclusiv forme

din afara epicului (poemul), La fel, ,,castelul in ruine" care ar putea fi inclus ca

,,un criteriu tematic in definirea romanului gotic, are in realitate o circulatie

care depaseste granitele genului", argumentul ,,componentei definitorii"

functionand adesea in selectia trasaturilor unei ,,forme literare". Atunci cand

discutam despre narativ ca ,,gen" implicand evenimente adevarate (memorii,

autobiografii, istorie) sau fictive (nuvele, roman), presupunem un univers

transmis lectorului - prin intermediul unei povestiri la persoana a III-a in

general, dar si la persoana I si exceptional si la a doua (Renuntarea - Butor).

Totusi si piesa de teatru contine, in grade diferite, o naratiune: tragedia

greaca presupune alternanta povestirii cu dialogul (povestirea in teatru

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Literatura Comparata.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
95 pagini
Imagini extrase:
95 imagini
Nr cuvinte:
55 758 cuvinte
Nr caractere:
288 466 caractere
Marime:
1.63MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Filosofie
Tag-uri:
curs, literatura
Predat:
la facultate
Materie:
Filosofie
Sus!